//
کدخبر: ۳۲۶۳۳۵ //

فرق همسر و پارتنر/از کودکان تک سرپرست تا پدران و مادران مجرد

در این مقاله به بررسی کامل فرق همسر و پارتنر و ویژگی های آن می پردازیم.

فرق همسر و پارتنر/از کودکان تک سرپرست تا پدران و مادران مجرد
به گزارش فرتاک نیوز،

فرق همسر و پارتنر در چیست؟ در فرهنگ امروزی استفاده از لغت پارتنر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. از همین رو در بسیاری از سوالاتی که مطرح می شود در مورد تفاوت میان همسر و پارتنر هستند. همسر به افرادی گفته می شود که رابطه میان آن ها به صورت رسمی ثبت شده باشد اما پارتنر در تعریف امروزی به افرادی گفته می شود که رابطه عاطفی و حتی جنسی با یکدیگر دارند اما این رابطه به صورت رسمی ثبت نشده است. در ادامه مقاله به بررسی کامل فرق همسر و پارتنر و ویژگی های آن می پردازیم.

تعریف پارتنر

در تعریف کلمه پارتنر باید گفته شود در لغت به معنای یار و همکار و حتی همسر هم گفته می شود. اما تعریفی که امروزه از این واژه ارائه می‌شود قدری متفاوت تر از معنای لغوی آن است. غالبا به کسانی که با یکدیگر نامزد کرده‌اند و یا هنوز ازدواج آن‌ها با رسمیت و در محضر ثبت نشده پارتنر گفته می‌شود.

در فرهنگ امروزی ازدواج هایی را داریم با نام ازدواج سفید. این ازدواج به کسانی اطلاق می شود که ازدواجشان را ثبت نکرده اند به نحوی که با یکدیگر زندگی می کنند و رابطه جنسی بر قرار می کنند اما به ثبت ازدواج نپرداخته اند. به این افراد می توان پارتنر یکدیگر گفت و از همین رو می توان این نکته را عنوان کرد که عموما پارتنر به این وضعیت گفته می شود. البته در بسیاری از مواقع در شغل نیز به همکارها این واژه گفته می شود. پس همه معنای آن تنها به معنی ازدواج محدود نمی شود و در مکان های دیگر نیز از این واژه برای موضوعی دیگر استفاده می شود.

وجود پارتنر در مکان‌های کاری و شغلی می‌تواند در انجام هر چه بهتر کار ها مفید واقع شود. از طرفی در موارد آموزشی از جمله آموزش زبان جدید و همچنین آموزش موسیقی، وجود پارتنر می تواند در تسهیل و تسریع آموزش بسیار موثر واقع شود و از همین رو مشاهده می شود که در این هنگام افراد می توانند با توجه به میزان پیشرفت قابل توجه پارتنرشان در بحث آموزش، خود را به سمت پیشرفت بیشتری سوق دهند و وجود یک پارتنر در مورد مسائل آموزشی می تواند مورد توجه مربیان و معلمان و اساتید موسیقی قرار گیرد و برای مراجعان خود با تعیین پارتنر میزان رشد و توسعه افراد را افزایش دهند.

اینفوگرافیک فرق همسر و پارتنر

اینفوگرافیک فرق همسر و پارتنر-min

ویژگی های روابط پارتنری

در این قسمت منظور از روابط پارتنری روابط عاطفی و جنسی بدون ثبت ازدواج است که می تواند همراه با ویژگی هایی باشد. امروزه با توجه به سخت شدن شرایط برای ازدواج، هم در دختران و هم در پسران این میل و تمایل وجود دارد که افراد سعی می کنند با نزدیکی به همدیگر و همچنین برقراری رابطه عاطفی و عاشقانه و از آن مهم تر رابطه جنسی درصدد هستند تا بدون ثبت ازدواج و رسمی شدن رابطه خود به نزدیکی با یکدیگر بپردازند. این نوع زندگی در کشورهای توسعه یافته و به اصطلاح غربی بسیار دیده می شود که ما مشاهده می کنیم در این کشور ها شرایطی وجود خواهد داشت که در آن ها افراد می توانند با یکدیگر بدون ثبت ازدواج رابطه عاطفی و عاشقانه و حتی رابطه جنسی بر قرار نمایند.

1. فرق همسر و پارتنر | کودکان تک سرپرست

همان طور که گفته شد نتیجه این نوع روابط در بسیاری از موارد می تواند منجر به تولد کودکانی تک سرپرست و همچنین مادران مجرد و پدران مجرد باشد. البته در این کشورها امروزه وجود چنین فرزندانی باعث احساس شرم نمی شود و جامعه به طور کاملا منطقی و همچنین از هر لحاظی آن ها را به عنوان بخشی از خود می پذیرد و این افراد و فرزندان تک سرپرست توانایی این را دارند که به طور طبیعی در مدارس و همچنین دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند و از همین رو با پذیرش توسط اجتماع می توانند زندگی بدون مشکل و بحرانی را سپری کنند.

اما در کشورهایی نظیر ایران که کشورهای مذهبی و جوامع مذهبی محسوب می شوند، وجود چنین فرزندانی می تواند از نظر جامعه یک بی هنجاری مطلق شمرده شود و به همین صورت این فرزندان تک سرپرست در این کشورها همیشه متحمل نگاه های قضاوت گرانه از سمت جامعه خواهند بود که این می تواند به خودی خود باعث شود این کودکان به انزوا طلبی گرایش یابند و سعی بر آن کنند که وجودشان را از جامعه جدا کنند تا مورد نگاه های قضاوت گرانه قرار نگیرند. در بسیاری از این موارد این کودکان حتی در مدارس و در دانشگاه ها و در گروه های دوستانه مورد آزار و اذیت روحی توسط سایر هم سن و سالان خود قرار خواهند گرفت. برای اطلاع و دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

2. فرق همسر و پارتنر | پدران و مادران مجرد

از جمله ویژگی های منفی دیگر از زندگی پارتنری می توان به این موضوع اشاره کرد که پدران و یا مادران مجرد را به وجود می آورد. تفاوت بسیار مهم در این موضوع که خانمی طلاق گرفته باشد و سر پرست فرزند خود باشد بسیار متفاوت تر از این است که خانمی با توجه به زندگی پارتنری دچار چنین وضعیتی شده که از دید جامعه می تواند بسیار مورد قضاوت قرار گیرد. همان طور که گفته شد وجود چنین شرایطی برای افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند با توجه به رواج این نوع سبک زندگی پارتنری به هیچ عنوان ناهنجاری محسوب نمی شود و مورد قضاوت قرار نمی گیرند.

اما در مورد این گونه مسائل و شرایط و سبک زندگی در افراد می توان این مثال را مطرح کرد که در کشوری مانند ایران این نوع سبک زندگی یک ناهنجاری محسوب شده و از همین طریق باعث می شود افراد نتوانند به زندگی طبیعی خود برگردند و همین نگاه های قضاوت گرانه می توانند موجب شوند که این افراد دچار احساس شرم و پشیمانی و ملامت شوند و از همین رو در برخی از این موارد و در این نوع سبک زندگی افرادی وجود دارند که پس از به پایان رسیدن این نوع زندگی و درگیری با هنجارها، از طرف جامعه طرد می شوند. حتی در برخی موارد پیش می آید که دست به خودکشی زده تا خود را از این احساس شرم به وجود آمده رهایی دهند.

3.نبود تعهد کتبی و محضری

از دیگر ویژگی های سبک زندگی پارتنری می توان به این نکته اشاره کرد که در این نوع از زندگی ها افراد تعهد ثبت شده به یکدیگر ندارند و از همین رو در بسیاری از موارد این نوع سبک زندگی تبدیل به جدایی می شود. صرفا تعهد عاطفی به یکدیگر دارند که البته با توجه به این که تعهد عاطفی می تواند بسیار موثرتر از تعهد ثبتی و محضری باشد، اما غالبا این نوع تعهدها پس از ارضای نیازهای شخصی افراد که نیازهای جنسی و همچنین نیازهای روانی و عاطفی خواهد بود، می توانند تاریخ انقضای این تعهد را به پایان برده و زندگی مشترک پارتنری به پایان برسد.

با توجه به این موضوع که تعهدی نسبت به افراد در این نوع زندگی مشترک وجود ندارد، به این ترتیب افراد می توانند سایر بخش های زندگی خود را از زندگی مشترک جدا کرده و حتی در طول زندگی خود چندین رابطه را تجربه کنند. با توجه به مسائل روانشناسی وجود انسان در چند رابطه عاطفی همزمان به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود می آورد. برای کسب د.

1 (2)-min

فرق همسر و پارتنر | پذیرش زندگی پارتنری

باید توجه کرد که در رویارویی با چنین مسائلی در اجتماع با توجه به این که بسیار شدید و درصد بالایی از به خصوص نسل جوان را درگیر خود کرده است، باید دانست که بهترین روش برای این منظور پذیرش این افراد است زیرا آگاهی به این موضوع وجود دارد که هر انسانی با توجه به هر نگرش و تفکر و اعتقادی که برای زندگی خویش دارد، باید قابل احترام شمرده شود و نمی توان این افراد را ملامت کرد. این نوع سبک زندگی امروزه در کشور ایران هم به شدت در حال گسترش است پس باید به عنوان بخشی از جامعه این افراد را پذیرفته و آن ها را با نگاه غلط و اشتباه از خود طرد نکرد.

روند افزایشی سبک زندگی پارتنری امروزه در حال افزایش است و با توجه به مشکلات زیادی که در روند ازدواج به وجود آمده و نسل جدید تمایل چندانی برای ازدواج نخواهند داشت، از همین رو این افراد خواستار بر قراری روابط عاطفی و عاشقانه و همچنین بر قراری رابطه ی جنسی با یکدیگر هستند تا برای ارضای نیاز های جسمی و روانی خود به انجام و شروع سبک زندگی پارتنری روی خواهند آورد.

1 (3)-min

تفاوت همسر و پارتنر

با توجه به موضوعاتی که در بالا گفته شد می توان تفاوت هایی را در مورد همسر و پارتنر بیان کرد. از فاحش ترین تفاوت ها میان همسر و پارتنر این است که همسر به فردی گفته می شود که ازدواج در آن ها به رسمیت شناخته شود و به ثبت محضری برسد اما پارتنر این گونه نیست و در آن ازدواج ثبت شده نخواهد بود و همچنین می توان این گونه گفت که در آن افراد نیازی به رفتن به محضر ندارند و تعهد آن ها به صورت بیانی به وجود می آید. غالبا فرزندان به وجود آمده در ازدواج های ثبت شده از کیفیت مطلوب تری در زندگی اجتماعی خود بهره مند هستند و از همین رو تفاوت در نحوه زندگی فرزندان این ها هم می تواند جزو تفاوت ها میان همسر و پارتنر باشد.

این تفاوت در سطح کیفیت زندگی اجتماعی فرزندان می‌تواند حتی در نسل‌های آینده تاثیر داشته باشد. از تفاوت‌های دیگر همسر و پارتنر این است که در بسیاری از موارد به خصوص در فرهنگ کشور ما خانواده ها بی خبر از این موضوع در مورد ازدواج و یا به وجود آمدن زندگی مشترک پارتنری خواهند بود و به همین دلیل است که امروزه می‌توان این گونه بیان کرد که با توجه به بی‌خبری خانواده‌ها و بی اطلاعی خانواده‌های سنتی از این نوع سبک زندگی بسیار متفاوت از زندگی مشترک عادی و طبیعی است چراکه در زندگی مشترک طبیعی هم خانواده‌ها در جریان خواهند بود و هم این که برای به وجود آمدن این زندگی مشترک با ایجاد جشنی به اطرافیان این خبر را می‌دهند و از به وجود آمدن زندگی مشترک خود خرسند خواهند بود و به هیچ عنوان به طور پنهانی عمل نمی‌کنند.

1-min

فرق همسر و پارتنر | سخن آخر

در انتها باید گفته شود با توجه به این موضوع که در فرهنگ ما همچنان زندگی پارتنری و ازدواج سفید جا نیفتاده، باید دانست که در این حین می توان با ایجاد زندگی مشترک پارتنری به تقلیل شخصیت اجتماعی خود در جامعه پرداخته شود. از همین رو بی گمان بهترین شیوه برای این که با این نوع سبک زندگی به فرزندان خود و همچنین نسل آینده خود بی انصافی نکرد، افراد باید با توجه به هنجارهای جامعه ی خود زندگی مشترک طبیعی را برگزینند.

اما باید دانست که جامعه به هیچ عنوان در جایگاهی نیست که افرادی را که به هر دلیلی زندگی پارتنری را برگزیده اند قضاوت کند و به آن ها نگاهی ناپسند داشته باشد. زیرا هر انسانی با توجه به طرز نگاه خود از جهان دست به انجام کاری خواهد گرفت. در صورتی که درگیر این سبک زندگی و مشکلات ناشی از آن شده اید، توصیه می شود که از خدمات روانشناسی کمک بگیرید. متخصصان حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان