//
کدخبر: ۳۲۳۱۸۸ //

می شود جایگزینی برای واکسن روسی انتخاب کرد؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

می شود جایگزینی برای واکسن روسی انتخاب کرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مسعود ضیایی در گفت‌وگویی اظهار کرد: ممکن است به علت خستگی از ویروس کرونا رفت و آمدها و حضور در کافه‌ها و رستوران‌ها بیشتر شود، اما باید دانست بهترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ادامه دادن همین سبک زندگی است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: افراد برای رفتن به رستوران بهتر است قاشق و چنگال به صورت شخصی همراه داشته باشند و یا در صورت استفاده از قاشق و چنگال رستوران از ضدعفونی شدن آن اطمینان حاصل کنند؛ با فاصله بسیار از هم نشسته و پس از صرف غذا سریعا محل را ترک کنند.

ضیائی با بیان اینکه اگر غذا سرد باشد و با دست آلوده باشد، می‌تواند منتقل‌کننده ویروس باشد، تصریح کرد: بهتر است تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشده‌اند، آزادی‌های رفت و آمدی زیادی در مکان‌های عمومی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر فاصله بین دو دُز واکسن به شش ماه برسد هیچ اثر مطلوبی در بدن نخواهد داشت، افزود: در مورد واکسیناسیون باید بگوییم اکنون شتاب بیشتری گرفته و تصمیم گیری‌ برای واردات واکسن و یا زمان تخصیص به استان‌ها و یا مقدار آن بر عهده معاونت بهداشت و ستاد ملی کرونا است.

این متخصص عفونی بیان کرد: به طور مثال دز واکسن اسپوتنیک روسی به هزار نفر در خراسان جنوبی تزریق شد، اما  به دلیل بسته بودن امکان واردات این واکسن دیگر وارد نشده و دز دوم موجود نیست.

ضیایی افزود: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

واکسن به طور ۱۰۰ درصد تاثیر ندارد و جلوی مبتلا شدن را نمی‌گیرد، یادآور شد: افرادی هم که واکسینه می‌شوند باید تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا احتمال مبتلا و ناقل بودن آنها وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۱۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان