//
کدخبر: ۳۲۲۶۳۶ //

آیا زگیل‌های پوستی خطرناک هستند؟

یک متخصص پوست و مو در چهارمحال و بختیاری در خصوص تبدیل شدن زگیل به سرطان، گفت: به‌جز چند نمونه از زگیل‌های تناسلی، دیگر زگیل‌ها استعداد بدخیمی ندارند، مثلا دو نمونه از زگیل‌های تناسلی بعد از سال‌ها ماندگاری در ناحیه، امکان دارد بدخیم شوند.

آیا زگیل‌های پوستی خطرناک هستند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین شبانزاده در گفت‌وگویی با بیان اینکه معمولا زگیل‌های پوستی زمینه ویروسی دارند، اظهار کرد: زگیل‌ها توسط خانواده ویروس HPV به‌وجود می‌آیند که این خانواده از تنوع زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه زگیل‌ها ۱۸۰ نوع تیپ دارند، افزود: هرکدام از این انواع وقتی وارد پوست می‌شوند، نمای ظاهری متفاوتی را ایجاد می‌کنند، یک‌سری از انواع ویروس‌ها در پوست دست و پا و برخی دیگر در ناحیه صورت رشد می‌کنند.

شبانزاده با بیان اینکه شیوع زگیل پوستی در زنان و مردان مساوی است، خاطرنشان کرد: در زمان‌های گذشته، چون کودکان در محیط بیرون از منزل بازی می‌کردند، بیشتر مبتلا به زگیل پوستی می‌شدند، از آن‌جا که عامل این بیماری، ویروس بود، به‌راحتی به افراد دیگر نیز سرایت می‌کرد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: در حال حاضر، عامل این ویروس بیشتر از طریق استخر و باشگاه به افراد منتقل می‌شود، اما در حالت عادی امکان دارد از هر مکانی، فرد مبتلا به زگیل شود.

وی در خصوص تبدیل شدن زگیل به سرطان، تصریح کرد: به‌جز چند نمونه از زگیل‌های تناسلی، دیگر زگیل‌ها استعداد بدخیمی ندارند، مثلا دو نمونه از زگیل‌های تناسلی بعد از سال‌ها ماندگاری در ناحیه، امکان دارد بدخیم شوند.

شبانزاده با اشاره به نقش ژنتیک در ابتلا به زگیل پوستی، توضیح داد: برخی از افراد به‌صورت ارثی، استعداد ابتلا به زگیل را دارند، البته تاثیر ژنتیک در مواجه با همه ویروس‌ها نیز به‌همین صورت است، مثلا در یک خانواده یکی از اعضا در اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند و در فرد دیگر خانواده تنها یک تب خفیف رخ می‌دهد.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: برخی از افراد در برابر زگیل، مقاوم هستند، مثلا وقتی ویروس وارد بدنشان می‌شود، سیستم ایمنی به‌صورت خودکار آن ویروس را از بین می‌برد و در برخی دیگر سیستم ایمنی متوجه ویروس نشده و همین عامل سبب گسترش ویروس می‌شود.

وی در خصوص درمان زگیل پوستی، اظهار کرد: نخستین راه‌حل دست‌کاری نکردن زگیل و در مرحله بعد درمان است، دوره درمان در افراد مختلف و بسته به تعداد، نوع، محل زگیل و زمینه ایمنی فرد متفاوت است.

شبانزاده اضافه کرد: نوع داروی تجویزی برای زگیل پوستی متفاوت است، مثلا پزشک در برخی از موارد، اسید تجویز کرده و در موارد دیگر تنها کرایوتراپی، فریزدرمانی و لیزردرمانی برای درمان زگیل پوستی کارایی دارد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: داروهای ضد استرس، داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و تماس با نور آفتاب ممکن است زگیل را گسترش داده و بزرگ‌تر کنند.

شبانزاده با بیان اینکه برخی از انواع زگیل‌ها در ناحیه تناسلی گسترش پیدا می‌کنند، گفت: این نوع ویروس وقتی در ناحیه تناسلی رشد می‌کند، سبب تغییر DNA در سلول‌ها و در نتیجه مستعد ایجاد بدخیمی‌شود، باید گفت که زگیل‌های تناسلی در بانوان شایع‌تر هستند.

وی در پایان درخصوص تاثیر زگیل تناسلی در سقط جنین و نازایی، تصریح کرد: معمولا زگیل تناسلی تاثیری در زایمان و جنین ندارد و احتمال صحت چنین موضوعی بسیار کم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۶۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان