//
کدخبر: ۳۲۲۴۲۶ //

هزینه درمان "قارچ سیاه" چقدر است؟

قارچ سیاه یکی از عوارض درمان کروناست، این نکته را عاطه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ تایید کرده است، بیماری نادری که حالا شهرت بین المللی پیدا کرده و گره خوردنش با کرونا نگرانی‌های مردم را دوچندان کرده، اما غیر از خود این بیماری، آنچه اینروزها نگران کننده تر است شایعاتی است که درخصوص کمبود داروی این بیماری و البته هزینه های بالای درمانی آن شنیده می شود.

هزینه درمان "قارچ سیاه" چقدر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

با انتشار اخباری مبنی بر مشاهده مبتلایان به قارچ سیاه در کشور برخی رسانه‌ها از کمبود یا حتی نبود داروی موثر این بیماری در ایران سخن گفتند که به افرایش نگرانی‌ها در این خصوص دامن زد تا جایی که همان روزها بخش خبری رسانه ملی اعلام کرد درمان اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی "آمفوتیریسینB" است که متاسفانه در کشور با کمبود جدی آن روبرو هستیم یا در مواردی اصلا موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰ بیمار بستری‌شده در بیمارستان نتوانستیم این دارو را تهیه کنیم.

انتشار اخبار این چنینی موجب شد تا بازارسیاهی برای درمان این بیماری نیز شکل بگیرد و کار به جایی کشید که قیمت برخی داروها که برای درمان این بیماری از سوی پزشکان تجویز می‌شد به یکباره افزایش چشمگیری پیدا کرد و برخی بیماران ادعا می کنند که مبالغ میلیونی را بابت تهیه داروی قارچ سیاه پرداخت می‌کنند.

در همین رابطه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماری قارچ سیاه بیماری مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر سرایت نخواهد کرد بلکه بیماری است که در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و در بیماران کرونایی به دلیل مصرف بیش از حد داروی کورتونی مورد استفاده برای درمان کووید ۱۹ و بویژه در بین افرادی که دیابتی هستند، شیوع بیشتری دارد.

دکتر عباس علیمرادیان افزود: استفاده از برخی داروهایی که در درمان کرونا موثر هستند نوعی عفونت را در بدن ایجاد کرده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهند شد و در نتیجه فرد به بیماری قارچ سیاه مبتلا می‌شود که بیماری جدیدی نبوده و از گذشته نیز وجود داشته است، اما با شیوع بیماری کرونا، آمار مبتلایان به قارچ سیاه نیز افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه به داروی موثر در درمان بیماری قارچ سیاه اشاره کرد، و گفت: آمپول "آمفوتیریسینB"  از داروهای موثر در درمان این بیماری است که کمبود کشوری داشته و قیمت بالایی هم دارد، اما در صورت مراجعه بیمار به بیمارستان با قیمت کمتری عرضه می‌شود.

او افزود: با وجود کمبود این دارو، اما برای بیمارانی که در استان مرکزی مبتلا به بیماری قارچ سیاه شدند آمپول "آمفوتیریسینB" از طریق دانشگاه علوم پزشکی اراک تامین و به بیماران تزریق شده است و از این بابت نگرانی در تامین دارو وجود ندارد چرا که هزینه درمان این بیماری در بیمارستان‌های دولتی بسیار ناچیز است.

دکتر علیمرادیان افزود: به بیماران توصیه می‌شود هیچ دارویی را از بازار آزاد و با تکیه بر تبلیغات پیامکی تهیه نکنند چرا که بیشتر این داروها قاچاق بوده و مورد تائید وزارت بهداشت نیستند و درخواست می شود که داروی مورد نیاز را از داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی تهیه کنند.

وی در خصوص داروی مشابه و جایگزین "آمفوتیریسینB" نیز گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت چندین داروی جایگزین را معرفی کرده است و چنانچه کمبودی در داروی اصلی بوجود آمد از داروهای جایگزین می‌توان برای درمان بیماری استفاده کرد.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: با وجود کمبود دارو در کشور، اما هیچ نگرانی برای درمان این بیماری وجود ندارد و بیماران در صورت ابتلا به قارچ سیاه با مراجعه به مراکز درمانی دولتی می‌توانند داروی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی در خصوص پرداخت هزینه سه میلیونی برای خرید یک نوع شربت مورد استفاده در درمان قارچ سیاه گفت: احتمال دارد برخی داروهای موثر در درمان قارچ سیاه به صورت قاچاق و در بازار آزاد عرضه شود در حالیکه همان دارو در بیمارستان با قیت ناچیز و با تعرفه دولتی به بیماران ارائه می شود.

دکتر علیمرادیان با بیان اینکه به دلیل شلوغی بیمارستان ها نیازی به همراهی بیمار برای تهیه دارو در بیمارستان نیست، در ادامه گفت: خوشبختانه به حد کافی انواع داروهای درمان کرونا، قارچ سیاه و ... وجود دارد و نیازی به تهیه دارو از بازار آزاد نیست چرا که داروهایی که از بیرون بیمارستان تهیه می شود یا قیمت چندبرابری دارد یا به صورت قاچاق عرضه می‌شود که خوشبختانه موردی از قاچاق دارو در سطح استان مشاهده نشده و اگر قاچاقی صورت گرفته باشد از خارج از استان انجام می‌شود.

وی در خصوص مدت زمان درمان قارچ سیاه نیز گفت: درمان بیماری‌های عفونی و قارچی طولانی است و باید بیمار با دریافت داروهایی که تجویز می‌شود در یک پروسه زمانی مشخص بهبودی کامل را بدست آورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۴۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان