//
کدخبر: ۳۲۲۳۰۴ //

"لامبدا" هم مثل "دلتا" است یا بدتر؟

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه دیر یا زود سوش لامبدا هم وارد کشور خواهد شد، گفت: راه پیشگیری و انتقال این سوش همانند سویه‌های قبلی است.

"لامبدا" هم مثل "دلتا" است یا بدتر؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمود کریمی در گفت‌وگویی، گفت: واریانت C.۳۷ موسوم به لامبدا که اولین بار در کشور پرو توالی‌یابی شد، در فاصله آگوست تا ژوئن ۲۰۲۱ با در بر گرفتن بیش از ۸۰ درصد از کیس‌ها، به سویه غالب در این کشور تبدیل شد و امروزه در حدود ۳۰ کشور همچون آرژانتین، مکزیک، اکوادور، شیلی و حتی انگلستان و ایتالیا در حال گسترش است.

افزود: هرچند این سویه در حال حاضر زیر یک درصد تمام کیس‌های دنیا را شامل می‌شود، اما ممکن است به سرعت پیشرفت کند. این واریانت برخلاف واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا در دسته واریانت‌های نگران کننده (VOC) قرار نمی‌گیرد. در واقع نمی توان در این خصوص اظهار نظری چندانی کرد چراکه مطالعات در خصوص این سویه هنوز در مراحل ابتدایی بوده و به شواهد بیشتری نیاز است.

وی بیان کرد: طبق گزارشی از ژورنال لنست، کشورهای آمریکای جنوبی تنها ۱۱ درصد از جمعیت‌شان را واکسینه کرده‌اند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، احتمالا شاهد گسترش واریانت‌های جدیدی چون لامبدا در جهان خواهیم بود. البته باید گفت که واکسن قادر به ایجاد حفاظت در برابر واریانت لامبدا خواهند بود.

او خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم شد و افزود: به هر حال دیر یا زود این سوش ویروس هم وارد کشور خواهد شد و راه پیشگیری و انتقال همانند سویه‌های قبلی است، گرچه تاکنون سوش مذکور در کشور گزارش نشده و اطلاعات دقیق‌تری نیز در خصوص رفتار آن در دست نیست.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص تاثیر واکسن در کاهش اثرات شدید ابتلا به کرونا، تاثیرات مثبت تزریق واکسن در کشور با واکسن‌های داخلی و خارجی به اثبات رسیده است و در شهرستان‌های ساوه و زرندیه نیز طبق رصد موارد ابتلا و بستری و فوت ناشی از کرونا از ۲۰ تیرماه تا پایان مردادماه، میانگین سنی مبتلایان کرونا در حد ۲۴ سال است و میانگین سنی فوت شدگان ۱۰ سال نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است، همچنین نسبت تعداد مبتلایان در افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند نسبت به کل افراد مبتلا ۵ در هزار نفر است که تمامی اینها نشان از تاثیرات مثبت تزریق واکسن کرونا دارد.

وی بیان کرد: با وجود حصول نتایج مذکور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر تسریع روند تامین و تزریق گسترده واکسن در کشور به عنوان موثرترین راهکار کنترل اپیدمی کووید ۱۹ در دنیا، برخی افراد متاسفانه آگاهانه همسو با دشمنان که هدفی جز آسیب رساندن به مردم و کشور ندارند، در فضای مجازی اقدام به انتشار شایعات و اخبار کذب در خصوص عوارض واکسن و بیماری کرونا و... به منظور تشویش اذهان عمومی کرده‌اند و برخی افراد نیز بدون تحقیق و بررسی صحت این اخبار و از روی ناآگاهی نسبت به ارسال آن در گروه‌های خانوادگی و دوستانه اقدام می‌کنند، که از پلیس فضای سایبری و نهادهای قضایی شهرستان درخواست می‌شود نسبت به برخورد جدی‌تر و قاطعانه‌تر با صاحبان کانال‌ها و صفحات مجازی متخلف، اقدام کنند.

وی گفت: بالغ بر ۵۰ هزار دوز از واکسن‌های تزریق شده در ساوه و زرندیه یعنی بیش از نیمی از واکسن‌های تزریق شده از ابتدای برنامه تاکنون، طی مردادماه ۱۴۰۰ تزریق شده که هنوز تاثیر مثبت آن در جامعه نمایان نشده و با افزایش سرعت واکسیناسیون و تعداد افراد واکسینه شده امیدواریم روند کنترل بیماری نیز تسریع شود.

دکتر کریمی از مردم خواست بدون توجه به شایعات در صورت فراهم شدن امکان تزریق واکسن برای هر فرد در اسرع وقت به یکی از مراکز تزریق واکسن در شهرستان‌های تابعه مراجعه کنند و به خاطر داشته باشند هدف اصلی تزریق واکسن کاهش موارد بستری و فوت ناشی از کروناست، نه عدم ابتلا به کرونا، که برخی به این بهانه افراد را از واکسن زدن منصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: حتی در صورت دریافت هر دو دوز واکسن نیز همچنان تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد مردم واکسینه نشده‌اند باید دستورالعمل‌های بهداشتی مثل زدن ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از تجمعات و دورهمی‌ها، مسافرت‌ها و تامین تهویه مناسب در فضای بسته رعایت شود تا با همراهی و مشارکت همگانی شاهد کنترل بیماری در شهرستان و کشور باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۳۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان