//
کدخبر: ۳۱۹۵۰ //

کشف حس ششم زبان

دانشمندان آمریکایی در مطالعات اخیر خود موفق به کشف حس ششم برای زبان شدند که می‌تواند مزه آب را تشخیص دهد.


کشف حس ششم زبان
به گزارش فرتاک نیوز،

 دانشمندان مدت‌ها به دنبال این مسئله بودند که آیا پستانداران قادرند طعم و مزه آب را متوجه شوند یا خیر و آیا مغز نسبت به اثرات بعد از مزه کردن آن واکنش نشان می‌دهد؟ آنها به تازگی پاسخ این پرسش را یافته‌اند و موفق شده‌اند حس ششم را روی زبان شناسایی کنند که قادر به درک مزه آب است.

 

 

زبان قادر به شناسایی فاکتورهای مغذی متفاوتی است و به عنوان مثال می‌تواند طعم نمک، شکر و اسیدهای آمینه را از هم تشخیص دهد. محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا همیشه بر این باور بودند که بسیاری از گونه‌های حشرات می‌توانند مزه آب را تشخیص دهند بنابراین معتقد بودند که پستانداران نیز باید دارای چنین سیستم چشایی برای تشخیص طعم و مزه آب از سایر نوشیدنی‌ها باشند.

 

 

به سال ۳۳۰ پیش از میلاد برمی‌گردیم که ارسطو عنوان کرده بود آب به تنهایی فاقد طعم و مزه است؛ اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه است که می‌توان آب را از سایر مایعات و نوشیدنی‌های شور، شیرین یا اسیدی تشخیص داد؟

 

 

برخی دیگر از محققان معتقد بودند آنچه به عنوان مزه آب عنوان می‌شود، مزه‌ای است که بعد از اثر سایر موادی است که از پیش خورده‌ایم و طعم آن روی آب اثر گذاشته است و در واقع آب فاقد هرگونه مزه‌ای است.

 

 

اما آزمایش‌های اخیر صورت گرفته حاکی از آن است که قسمت‌های خاصی از مغز نسبت به آب واکنش نشان می‌دهند و این می‌تواند بیانگر آن باشد که قطعا طعمی باید برای آب وجود داشته باشد که مغز نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

 

 

به گفته محققان، مغز باید اطلاعات لازم را از دهان و زبان دریافت کند زیرا حیوانات قبل از این که سیگنال‌ها از معده یا خون به مغز مخابره شده و پیام سیراب شدن را ارسال کند، دست از نوشیدن آب می‌کشند.

 

 

در این میان، دانشمندان به تازگی گیرنده‌های خاصی مربوط طعم و مزه را روی زبان پستانداران پیدا کرده‌اند که گویا به مزه آب واکنش نشان می‌دهند. آنها واکنش‌های الکتریکی را از انواعی از سلول‌های گیرنده مزه روی زبان به دست آوردند که به مزه آب خالص واکنش نشان می‌دهد.

 

 

محققان با از کار انداختن سایر سلول‌های گیرنده حواس زبان موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند که سلول‌های زبان موش باز هم واکنش نشان می‌داد. با از کار انداختن گیرنده‌های حواس شوری، با خوردن نمک واکنشی در این گیرنده‌ها احساس نمی‌شد اما با طعم شیرینی هنوز احساس می‌شد.

 

 

جالب است بدانید که محققان هر بار که سعی کردند انواع سلول‌های گیرنده پنج حس را متوقف کنند، دریافتند که گیرنده‌های ترشی و گیرنده‌هایی که مزه آب را حس می‌کنند از هم جدانشدنی هستند. در واقع، با از کار انداختن گیرنده‌های مزه ترشی، گیرنده‌های آب نیز کاملا مسدود شدند. بنابراین، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آب از طریق سلول‌های مزه ترشی دریافت می‌شود.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۹۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان