//
کدخبر: ۳۱۵۹۳۰ //

ترک اعتیاد با گیاهان دارویی

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، تحقیقات مختلفی در زمینه تولید داروی گیاهی برای درمان اعتیاد انجام داده است و برای نخستین‌بار، نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد، سال گذشته توسط این پژوهشکده، تولید و به بازار عرضه شد.

ترک اعتیاد با گیاهان دارویی
به گزارش فرتاک نیوز،

 ۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیرماه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

دکتر رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، عوارض جسمی و روانی بسیاری دارد و از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به شمار می‌رود، تأکید کرد: عوارض ناشی از اعتیاد باعث رکود اجتماعی در زمینه‌‌های مختلف می‌شود و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه می باشد و  اگر علل گرایش افراد به مواد مخدر بررسی و برطرف نشود، درمان جسمی و روانی نیز نتیجه بخش نخواهد بود.

دکتر غفارزادگان با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در زمینه تولید داروهای گیاهی برای کمک به ترک اعتیاد گفت: در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، تحقیقات در زمینه تولید داروی گیاهی برای درمان اعتیاد از گیاه دارویی تلخ بیان آغاز شد که با توجه به نتایج مثبت آزمایش‌ها، برای نخستین‌بار توانستیم سال گذشته نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد را تولید و عرضه کنیم.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: از سال گذشته و همزمان با سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی که این دارو رونمایی شد تا به حال، فعالیت‌هایی در زمینه توزیع این دارو در سطح داروخانه‌های سراسر کشور انجام شده و با جلسات متعدد و رایزنی‌هایی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار گردیده، در آینده‌ای نزدیک داروی ترک اعتیاد ایمپودتوکسین در اختیار کمپ‌های ترک اعتیاد سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

داروی گیاهی ایمپودتوکسین عوارض جانبی بسیار محدودی داشته و مشکلات ناشی از ترک اعتیاد مانند اسهال، استفراغ، رعشه، گیجی، عوارض عصبی و تشنج را به حداقل ممکن می‌رساند.

دکتر علی رزمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز درخصوص تحقیقاتی که به تازگی بر روی گیاهان دارویی موثر در ترک اعتیاد در دنیا انجام شده است، گفت: یکی از گیاهانی که به تازگی مورد تحقیق قرار گرفته و در رفع ولع مصرف به مواد مخدر موثر است، ایبوگایین (Ibogaine) می‌باشد. ایبوگایین آلکالوئیدی است که از ریشه یک درختچه آفریقایی به نام علمی Tabernanthe iboga گرفته می‌شود و در آفریقا در جشن‌های مذهبی و همچنین مصارف پزشکی کاربرد دارد و در فرانسه قرص‌های ۲۰۰ میلیگرمی آن به نام Lambarene در بازار موجود است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر رزمی خاطر نشان کرد: عصاره ریشه این گیاه تقریباً دارای ۵ میلی‌گرم ایبوگایین است که به عنوان محرک عصبی-عضلانی استفاده می‌شود. مطالعات حیوانی در اواخر قرن بیستم نیز این کارآیی را تائید کرده است و به صورت تجربی متوجه شدند که تک دوز بالای ایبوگایین می‌تواند بر روی سندروم ترک و ولع مصرف مخدرها مفید باشد. اولین اثرات یافت شده از ایبوگایین از وابستگی دارویی به هروئین در افرادی شروع شد که خودشان اقدام به درمان با ایبوگایین کرده بودند. از ۳۳ بیمار، ۲۵ بیمار قطع کامل علائم سندروم ترک مصرف و ولع مصرف را گزارش کرده بودند. کسانی که با حدود mg/kg ۱۰-۱۲ ایبوگایین درمان شده بودند حتی پس از یک ماه مصرف هم ولع مصرف را گزارش نکردند. بعدها کارآیی تجویز تنها یک دوز ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرمی در وابستگی مخدرها اثبات شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۹۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان