//
کدخبر: ۳۱۱۸۵۵ //

حساسیت موقت ریه پس از ابتلا به کرونا

یک فوق تخصص ریه در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه خوشبختانه عوارض ویروس کرونا به سرطان تبدیل نمی‌شود، گفت: پس از ورود هر نوع ویروسی به ریه تقریبا تحریک‌پذیری مجراهای هوایی ایجاد و پس از چند ماه حساسیت ریه برطرف می‌شود.

حساسیت موقت ریه پس از ابتلا به کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

فریدون خواجه‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه هر کدام از ریه‌ها از چند بخش تشکیل شده است، اظهار کرد: در حالت عادی هنگامی که تنفس می‌کنیم، هوا آزادانه درون نای و لوله‌های تنفسی حرکت می‌کند و سپس وارد کیسه‌های هوایی می‌شود.

این فوق تخصص ریه افزود: این کیسه‌های هوایی خاصیت کشسانی داشته و هر کدام از آن‌ها دارای ساختاری مانند یک بادکنک است که کار جابجایی اکسیژن تازه و کربن دی‌اکسید را در این محل و بین رگ‌ها انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بدن یک فرد سالم، مژک‌هایی در مجاری تنفسی وجود دارند، اضافه کرد: این مژک‌ها، همواره میکروب‌های درون مجاری تنفسی را به بیرون هدایت می‌کنند و در نهایت فرد با یک سرفه این میکروب‌ها، را از بدن خارج می‌کند، از طرفی سلول‌های دستگاه ایمنی بدن، میکروب‌ها و ویروس‌هایی که به کیسه‌های هوایی رسیده‌اند را نیز نابود می‌کند، اما وقتی دستگاه ایمنی بدن ضعیف باشد، ویروس‌ها می‌توانند دستگاه ایمنی بدن فرد را احاطه کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهند.

خواجه‌علی ادامه داد: در چنین حالتی کیسه‌های هوایی التهاب پیدا کرده و دستگاه ایمنی شروع به حمله به ویروس‌های در حال تکثیر می‌کند و پس از این التهاب، کیسه‌های هوایی پر از مایع شده و کار تبادل اکسیژن سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است تغییرات ایجاد شده بر ریه در اثر ویروس کرونا، حالتی از فیبروز را ایجاد و تا مدت‌ها کمبود اکسیژن در فرد احساس شود، تصریح کرد: البته ممکن است این تغییرات، آمبولی ریه و در مواردی لخته‌شدن خون و در نتیجه سکته قلبی و مغزی را در پی داشته باشد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه درمان زودهنگام، باعث جلوگیری از درگیری شدید ریه می‌شود، بیان کرد: بیماری که وضعیت بحرانی داشته باشد، احتمالا در مراکز درمانی بستری و دارو دریافت می‌کند و یا به‌صورت سرپایی داروی ضد ویروس مصرف کرده تا از التهابات ریه جلوگیری در او جلوگیری به‌عمل آید.

خواجه‌علی با بیان اینکه ویروس کرونا به صورت ذرات ملعق در هوا به ناحیه حلق و دهان ورود پیدا می‌کند، اظهار کرد: پس از نفوذ پیدا کردن ویروس کرونا به ریه، قسمت‌های تحتانی این عضو درگیر می‌شود و معمولا مرگ و میر مبتلایان هم به دلیل همین گرفتاری در ریه رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه عوارض ویروس کرونا به سرطان تبدیل نمی‌شود، گفت: پس از ورود هر  نوع ویروسی به ریه تقریبا تحریک‌پذیری مجراهای هوایی ایجاد و پس از چند ماه حساسیت ریه برطرف می‌شود، اما اگر افراد، زمینه‌ بیماری آسم در بدن خود داشته باشند، ممکن است پس از بهبود ویروس کووید ۱۹، فرد دچار بیماری آسم شود.

این فوق تخصص ریه سرفه،‌ تب و لرز، پریشانی، سر درد، درد و کوفتگی بدن، احساس خستگی را از علائم عفونت ریه دانست و ادامه داد: عوارض این مشکل گاهی جدی‌تر هم می‌شود، وقتی تنفس برای فرد مبتلا به بیماری سخت شود، نارسایی تنفسی ایجاد شده و در آن شرایط فرد برای تنفس نیاز به دستگاه‌های کمک تنفسی یا ونتیلاتور دارد، البته شدت بروز علائم در هر فرد وابسته به عوامل مختلفی همچون سن، شرایط ایمنی بدن و ... دارد.

وی در پایان گفت: طبق تحقیقات، درصد مرگ و میر در افراد بالای ۸۰ سال، افرادی دارای بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های ریوی و بدخیمی، بیش از دیگر افراد است، بنابراین توصیه می‌شود افرادی که ضعف سیستم ایمنی داشته و یا جزو گروه‌های پرخطر هستند، مراقبت بیشتری از خود کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۱۸۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان