//
کدخبر: ۳۱۰۸۰۴ //

آسم و شباهت های آن با بیماری کرونا

یک فوق تخصص اسم و آلرژی درباره تغذیه کودکان مبتلا به آسم اظهار کرد: برخی رژیم های سختی به کودکان می دهند در حالی که بیشترین مشکل با آلرژن های استنشاقی است تا خوراکی؛ ما در دورانی که علائم حاد است یکسری توصیه های خاص داریم که پرهیز از موارد خاص است که محرک هستند مثل ادویه، فست فود، کنسروجات و یکسری میوه ها مانند خربزه که موادی مانند هیستامین در بدن آزاد می کند و زمانی که علائم بیماری تشدید شود ممنوعیت می دهیم از این مواد استفاده نکنند.

آسم و شباهت های آن با بیماری کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر"ساره سادات ابراهیمی" در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: آسم بیماری مزمن راه های هوایی است و یکی از شایع ترین بیماری های مزمن دوره کودکی به حساب می آید.

وی افزود: شیوع آسم در دنیا خیلی زیاد است و حدود 400 میلیون نفر در دنیا به آسم مبتلا هستند و در نقاط مختلف این شیوع متفاوت است؛ در ایران نیز در مناطق مختلف بین پنج تا 15 درصد و در برخی مناطق تهران تا 30 درصد آسم شیوع دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: شیوع آسم بستگی به نوع آب و هوا، آلودگی های شیمیایی محیط و ... دارد و در دنیا نقاطی داریم که از هر پنج نفر یک نفر آسم دارد.

وی بیان کرد: شایع ترین علائم آسم سرفه های خشک و خس خس سینه در دوران کودکی است و سرفه ها در روز با محرک های محیطی مثل گرد و خاک، فعالیت کردن و گریه کردن بیشتر تحریک شود و شب ها نیز سرفه ها در ساعات سه تا چهار صبح بیشتر است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه ممکن است بچه ها احساس تنگی نفس و تنفس مشکل را نتوانند بیان کنند، گفت: استفاده از درمان و پاسخ دهی به درمان، راهنمایی برای پزشک است تا بداند با چه نوع درگیری مواجه است.

وی درباره شباهت علائم آسم و کرونا اظهار کرد: از شایع ترین علائم کرونا تب است که تا حدود 90 درصد مبتلایان کرونا تب را تجربه می کنند و این علامت تفاوت آسم و کروناست.

ابراهیی تصریح کرد: اگر کودک از قبل علائم آسم داشته و اکنون تب دارد، ممکن است فقط تشدید آسم قبلی نباشد و خستگی و علائم گوارشی نیز در بیماران کرونایی مشاهده می شود لذا اگر کودک علائم جدیدی پیدا کرد که مطابق با علائم قبلی نیست، باید مراقب باشند و به پزشک مراجعه و بررسی شوند. هرچند ممکن است بچه ها کرونا را بدون علامت طی بکنند اما ناقل هستند.

وی با بیان اینکه فاکتورهای محیطی در کنار فاکتورهای ژنتیکی از جمله وراثت ... می توانند در بروز آسم موثر باشند، افزود: آسم والدین یکی از ریسک فاکتورهایی است که موجب ابتلای کودک به این بیماری می شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی بیان کرد: سیر بیماری آسم در کودکان دو نوع است؛ یک دسته دوره های تکرارشونده خس خس سینه دارند و در مواجهه با عفونت های ویروسی با خس خس مواجه شده و با درمان خوب شده و تا سنین قبل از مدرسه بهبوبد پیدا می کنند و دسته دیگر آسم مزمن و کسانی هستند که زمینه آلرژی را دارند و احتمال اینکه آسم آنها تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه داشته باشد، وجود دارد.

وی درباره درمان آسم و برخی داروهای مصرفی اظهار کرد: اسپری ها، کورتن را به صورت استنشاقی به ریه می رسانند و درصد جذب آن در خون بسیار نادر است و اگر کودک اسپری را استفاده نکند و بیماری پیشرفت کرده و دچار حمله شدید شود، مجبور هستیم دارو را به صورت خوراکی و تزریقی بدهیم. پس تا جایی که می شود به ویژه در دوره کرونا باید داروها مرتبا استفاده و بیماری کنترل شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه جنسیت پسر یکی از ریسک فاکتورهای آسم و پایداری بیماری تا سنین بالاتر است، تصریح کرد: برای کم کردن واکشن های تنفسی در محیط منزل توصیه می شود هفته ای یک بار ملحفه ها تعویض و با آب داغ بیش از 55 درجه شست و شو شود و اگر قالی پرز زیادی دارد، جمع شود و موکت ها نیز هفته ای یک بار با جاروبرقی جارو شود و روی آن یک ملافه نخی بیندازند که تا حد زیادی آلرژن ها را از محیط دور می کند.

وی درباره تزریق واکسن کرونا در بیمارانی که آسم و آلرژی دارند، بیان کرد: بیمارانی که کورتن استفاده می کنند به دلیل مبتلا بودن به بیماری خاص زمینه ای است لذا باید واکسن کرونا تزریق کنند و افرادی که آلرژی دارند نیز منعی برای واکسن کرونا ندارند.

این فوق تخصص آسم و آلرژیبا اشاره به اینکه فعلا واکسیناسیون برای کودکان تائید نشده، گفت: به افرادی که آلرژی دارند، توصیه می شود که در مرکز درمانی واکسینه شوند و تا نیم ساعت بعد در مرکز بمانند که اگر علائمی بروز کرد، درمان شوند.

وی درباره تغذیه کودکان مبتلا به آسم اظهار کرد: برخی رژیم های سختی به کودکان می دهند در حالی که بیشترین مشکل با آلرژن های استنشاقی است تا خوراکی؛ ما در دورانی که علائم حاد است یکسری توصیه های خاص داریم که پرهیز از موارد خاص است که محرک هستند مثل ادویه، فست فود، کنسروجات و یکسری میوه ها مانند خربزه که موادی مانند هیستامین در بدن آزاد می کند و زمانی که علائم بیماری تشدید شود ممنوعیت می دهیم از این مواد استفاده نکنند.

ابراهیمی درباره ورزش کردن کودکان مبتلا به آسم بیان کرد: توصیه ما برای آسمی ها ممنوعیت ورزش نیست و باید درمان خوب و کامل باشد تا بیماری کنترل شود و تنها موردی که توصیه به رعایت داریم این است در هوای سرد و خشک فعالیت بدنی نداشته باشند و با توجه به شرایط کنونی، با ماسک ورزش نکنند.

وی تصریح کر: ما با درمان ها جلوی عوارض و آسیب دیدن ریه را می گیریم و آسم کودکان با سیر طبیعی خودش خوب می شود و اگر قرار باشد پایدار باشد، پایدار می ماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۰۸۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان