//
کدخبر: ۳۰۰۳۹۱ //

۲عامل اصلی مسمومیت دارویی در ایران

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مواد اعتیادآور به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و بیشترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، سوءمصر متادون و ترامادول بوده است.

2عامل اصلی مسمومیت دارویی در ایران

نوشین محمدحسینی افزود: یکی از دغدغه های سازمان غذا و دارو بروز عوارض ناشی از مسمومیت با متادون و به دنبال آن فوت ناشی از سوء مصرف این داروست.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت تصریح کرد: در بررسی های صورت گرفته براساس آمار ارسالی از بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه کشور، در سال ۱۳۹۸و نیمه نخست ۱۳۹۹، اصلی ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، با اختلاف زیاد از دیگر عوامل مخدر و محرک، داروهای متادون و ترامادول بوده است؛ همچنین تریاک، شیشه، حشیش و هروئین در رده های بعدی قرار دارند.

به گزارش فرتاک نیوز،دکتر محمد حسینی خاطرنشان کرد: تعداد کل موارد مسمومیت عوامل مخدر و محرک مراجعه شده به بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه در کل کشور  در سال های ۱۳۹۸ و نیمه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب برای متادون ۱۲۳۶۱ و ۵۵۲۷ ، ترامادول ۷۲۷۴ و ۲۹۷۴ ، تریاک ۶۴۴۶  و ۲۸۹۶ و شیشه ۲۲۸۳ و ۱۰۹۹ مورد ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، توزیع متادون باید مانند سایر داروها از طریق داروخانه ها صورت گیرد. بنابراین برای پیشگیری از بروز بسیاری از مسمومیت ها و سوء مصرف متادون، این دارو باید تحت کنترل بیشتری به بیماران ارائه شود.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  با تاکید براینکه با تلاش سازمان غذا و دارو فرآیند رهگیری و ردیابی اقلام دارویی مورد استفاده در مراکز ترک، در قالب سیستم TTAC در حال اجراست، عنوان کرد: درصورت همکاری بخش های مرتبط درمان اعتیاد، قادرخواهیم بود هرگونه قاچاق و تخلف احتمالی را کاملا رصد و شناسایی کنیم.

وی گفت: گرچه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها خصوصا متادون از طریق معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی سال های متمادی ارائه شده، اما به رغم آموزش های ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها، همچنان مسمومیت با این دارو مشاهده می شود.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ تا نیمه نخست ۱۳۹۹ بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف متادون در کشور ثبت شده است.

محمدحسینی گفت: از جمله مشکلات مبتلا به در حوزه متادون می توان به قاچاق این دارو و عرضه غیرمجاز آن در بازار سیاه، عرضه دارو بدون رهگیری مصرف کننده واقعی دارو، عدم نظارت مناسب به توزیع متادون در مراکز توزیع کنونی متادون و فقدان  انجام بازرسی منظم، سهل انگاری مصرف کنندگان داروی متادون و عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری صحیح دارو، مسمومیت اتفاقی خانواده ها، کودکان و بستگان فردی که تحت درمان اعتیاد با متادون قرار دارد، مصرف اتفاقی متادون، فقدان اطلاع مصرف کنندگان از عوارض ناخواسته متادون و بی توجهی به رعایت ضوابط مربوط به تحویل شربت متادون در ظروف مقاوم در برابر کودکان است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۰۳۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان