//
کدخبر: ۲۹۶۸۶۰ //

لزوم مصرف جوانه گندم در رژیم غذایی

جوانه گندم، یک مکمل غذایی ۱۰۰ درصد طبیعی است که منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. جوانه گندم را می‌توان در انواع غذا و سالاد استفاده کرد و حتی از پودر آن همراه ماست استفاده کرد. جوانه گندم سرشار از پروتئین (۳۰ درصد) و فیبر (۱۴ درصد) است و منبع ارزشمند ویتامین‌های E، B۱، B۶ و B۹ همچنین املاحی نظیر روی، منیزیم و آهن محسوب می‌شود.

لزوم مصرف جوانه گندم در رژیم غذایی

دو قاشق جوانه گندم، یک سوم نیاز روزانه به ویتامین E، یک سوم نیاز به روی و یک چهارم نیاز به منیزیم را تأمین می‌کند. این ویتامین آنتی‌اکسیدان قوی است و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و پیری سلولی محافظت می‌کند. روی در برابر عفونت‌ها نقش محافظتی داشته و بهبود جراحات را تسریع می‌کند. منیزیم نیز خواص ضد استرس و ضد خستگی دارد. جوانه گندم یکی از غنی‌ترین خوراکی‌های از نظر فیتوسترول‌هاست که این ترکیبات گیاهی کلسترول خون را پایین می‌آورد ولوتئین آن عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد.

به گزارش فرتاک نیوز، جوانه گندم طعم خاصی ندارد و می‌توان در انواع غذاهای شور یا شیرین مصرف کرد. البته از حرارت‌دادن باید پرهیز کرد زیرا ویتامین‌ها و اسیدهای چرب آن از بین می‌رود. البته بهتر است که جوانه گندم را در ظرف درب‌دار درون یخچال نگه دارید و هرچه تازه‌تر مصرف کنید.

دانه گندم از سه قسمت تشکیل شده است؛ پوسته یا سبوس که سرشار از فیبرهاست، درون‌دانه یا بافت ذخیره که بیش از ۸۰ درصد دانه را تشکیل می‌دهد و اساساً از نشاسته تشکیل شده است و گیاهک که تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه جدید را دارد و حاوی ریزمغذی‌های فراوان است که جوانه می‌زند. برای تهیه جوانه گندم، مقداری دانه گندم را ۲۴ ساعت خیس کنید سپس در ظرفی ریخته و روی آن را با پارچه بپوشانید و در محل گرم و دور از نور بگذارید. البته هر صبح و شب روی دانه‌ها آب بریزید و آب را کاملاً جدا کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز که جوانه‌ها ظاهر شد، آنها را در معرض نور خورشید بگذارید و پارچه را مرتب با اسپری مرطوب نگه دارید. زمانی که جوانه‌ها به یک سانتی‌متر رسیدند، آب اضافی را بگیرید، آنها در ظرف درب‌دار ریخته و درون یخچال قرار دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۶۸۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان