//
کدخبر: ۲۹۶۶۵۴ //

مرگ ۵۵ نفر در آمریکا بعد از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا

بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» در آمریکا ثبت شده، 55 نفر در این کشور بعد از دریافت یکی از واکسن‌های «فایزر» یا «مدرنا» جان باخته‌اند و صدها نفر دچار عوارض بعضاً تهدیدکننده حیات شده‌اند.

مرگ 55 نفر در آمریکا بعد از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا

بر اساس گزاش‌هایی که به یک سامانه فدرال رسیده، ۵۵ نفر در آمریکا بعد از دریافت یکی از واکسن‌های آمریکایی «فایزر-بیون‌تک» و یا «مدرنا» جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش «اِپُک تایمز» رسانه بین‌المللی مستقر در آمریکا، سامانه فدرال مذکور، سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن (VAERS)، یک پایگاه داده فدرال است که گزارش این موارد را دریافت کرده است. این سامانه منفعل است به این معنی که به طور خودکار گزارش‌ها را جمع‌آوری نمی‌کند و گزارش‌ها در آن بارگزاری می‌شوند. همه افراد از جمله کارکنان بهداشت و سلامت، بیماران یا خانواده‌های آن‌ها می‌توانند گزارش‌ها درباره عوارض جانبی واکسن‌ها را در آن ثبت کنند.

بنابر گزارش این رسانه، گزارش‌های موجود در این سامانه درباره عوارض واکسن‌های فایزر و مدرنا که در آمریکا برای پیشگیری از کرونا مجوز تزریق همگانی دریافت کرده‌اند، تنها بخشی از این موارد است، گرچه تصور می‌شود اغلب موارد اعلام نشده جزو عوارضی هستند که خیلی جدی مانند فوت نبوده‌اند.

در برخی از موارد گزارش شده بیماران در فاصله چند روز از دریافت تزریق، جان خود را از دست داده‌اند.

طبق این گزارش، در یکی از این موارد، یک مرد ۶۶ ساله ساکن خانه سالمندان در کلرادو، یک روز بعد از دریافت واکسن مدرنا احساس خواب‌آلودگی داشت و در رختخواب ماند. صبح روز بعد، در روز کریسمس، این فرد در حالی که آرام در جای خود قرار داشت، با چشمان نیمه باز و دهان کف کرده دیده شد. او دیگر نفس نمی‌کشید و بدون نبض بود.

در یک مورد دیگر، یک مرد ۹۳ ساله اهل داکوتا روز چهارم ژانویه واکسن فایزر را دریافت کرد، حدود دو ساعت بعد گفت که احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند به فیزیوتراپی همیشگی ادامه دهد. او سپس به اتاقش برده شد و آنجا گفت که در پاهایش احساس سنگینی می‌کند. کمی بعد نفس او هم بند آمد.

بنابر این گزارش، شرکت‌های داروسازی آمریکایی مدرنا و فایزر به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش‌ها پاسخ نداده‌اند.

«ابیگل کاپوبیانکو» سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا به این رسانه آمریکایی گفت هر گزارشی از مرگ که بعد از تزریق واکسن رخ داده، به سرعت و به دقت در همکاری مشترک سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طبق گزارش‌های دریافت شده، علاوه بر موارد فوتی، مردم از ۹۶ موارد خطرناک تهدیدکننده حیات بعد از دریافت واکسن‌ها خبر داده‌اند. همچنین ۲۴ مورد معلولیت دائمی، ۲۲۵ مورد بستری در بیمارستان و هزار و ۳۸۸ مراجعه به اورژانس گزارش شده است.

در حالی که تا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) حدود ده میلیون نفر در آمریکا واکسن دریافت کرده‌اند، سازمان غذا و داروی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری این کشور یک پایگاه داده مرکزی برای گزارش عوارض واکسن‌ها اختصاص نداده‌اند.

مقامات بهداشت و درمان فدرال گفته‌اند عوارض واکسن‌ها در حال بررسی است، اما مدعی هستند واکسن‌ها علیرغم این عوارض ایمن هستند.

یکی از مواردی که اخیراً مورد توجه قرار گرفت، مرگ «گریگوری مایکل» ۵۶ ساله از خدمه بخش درمان در میامی فلوریدا بود که ۱۸ دسامبر واکسن دریافت کرد و ۱۶ روز بعد جان بخت. همسر او در فیس‌بوک اعلام کرد که شوهرش قبل از دریافت واکسن انسان بسیار سالمی بود اما بعد به دلیل یک اختلال خونی ناشی از تزریق واکسن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و بعد هم درگذشت.

فایزر در بیانیه‌ای خطاب به خبرگزاری‌ها ادعا کرد در حال حاضر هیچ شواهدی از ارتباط بین این مرگ و واکسن این شرکت وجود ندارد.

پیشتر رسانه‌های اروپایی اعلام کردند، ۲۳ نفر در نروژ پس از دریافت واکسن آمریکایی فایزر جان باخته‌اند.

تاکنون کشورهای متعددی بروز عوارض جانبی پس از دریافت واکسن فایزر را گزارش کرده‌اند.

به گزارش فرتاک نیوز، پیش‌تر روزنامه «دیلی میل» نوشته بود، طبق نتایج یک نظرسنجی در آمریکا، ۶۰ درصد کارکنان یک مرکز نگه‌داری سالمندان در ایالت اوهایو، حدود نیمی از کارکنان بخش بهداشت یکی از مناطق کالیفرنیا و ۴۰ درصد از پرستاران شهر لس آنجلس از دریافت واکسن کرونا امتناع کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند از عوارض جانبی خطرناک دریافت این واکسن نگران هستند و نمی‌خواهند با آن‌ها مانند موش آزمایشگاهی رفتار شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۶۶۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان