//
کدخبر: ۲۹۵۷۳۱ //

آرتروز و راه های درمان آن

یک متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد گفت: بسیاری از افراد تفاوت بیماری آرتروز و پوکی استخوان را نمی‌دانند، آرتروز به معنی ساییدگی و تخریب در مفاصل است.

آرتروز و راه های درمان آن

حبیب پیرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص بیماری آرتروز، اظهار کرد: یک اشتباه رایج این است که بسیاری از افراد تفاوت بیماری آرتروز و پوکی استخوان را نمی‌دانند، آرتروز به معنی ساییدگی و تخریب در مفاصل است و در سطح غضروف و مفاصل این اتفاق می‌افتد در حالیکه در بیماری پوکی استخوان تراکم استخوان به‌صورت یکنواخت کاهش پیدا می‌کند، اما آرتروز تنها محدود به مفصل است.

به گزارش فرتاک نیوز،این متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد افزود: شایع‌ترین نوع آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد، در سایر مفاصل از جمله مچ پا، لگن، اندام فوقانی، شانه و آرنج این بیماری به‌ندرت رخ می‌دهد و علت آن نیز متفاوت‌تر از آرتروز در زانو است.

وی در خصوص علل به‌وجود آمدن بیماری آرتروز در افراد، گفت: معمولا این بیماری ۹۰ درصد در افراد دارای سن بالا و ۹۰ درصد نیز در مفصل زانو ایجاد می‌شود، معمولا زانو در فعالیت‌های روزمره بیش‌ترین فشار را تحمل می‌کند، این بیماری وابسته به سن است، اما آسیب به مفصل و تروما نیز در شکل‌گیری آن نیز تاثیرگذار است.

پیرعلی با اشاره به اینکه آرتروز در سنین پایین نیز رخ می‌دهد، بیان کرد: افرادی که دچار شکستگی و تخریب در مفصل به‌علت حوادث ناشی از تصادف، ورزش و ... می‌شوند، پس از جراحی مستعد ابتلا به بیماری آرتروز نیز هستند، همچنین بیماری شایع رماتیسم مفصلی که یک بیماری جسمی و التهابی است نیز فرد را زودتر از بقیه دچار آرتروز می‌کند.

این متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد با تاکید بر اینکه در هر نوع بیماری پیشگیری بهتر از درمان است و افراد باید در بیماری آرتروز پیشگیری در عوامل تشدید این بیماری را مقدم بر درمان بدانند، خاطرنشان کرد: کاهش وزن اهمیت بسیار بالایی در جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتروز دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از بیماری آرتروز تغییر نحوه زندگی است، یعنی افراد در فعالیت‌های روزمره خود به‌گونه‌ای عمل کنند که کمترین فشار به مفصل زانو وارد شود، مثلا در پیاده‌روی در سطوح صاف فشار به مفصل زانو وارد نمی‌شود، اما در بالا و پایین رفتن از پله سه تا چهار برابر فشار بر مفصل زانو افزایش پیدا می‌کند، استفاده از پله به‌مدت طولانی روند آرتروز را تشدید می‌کند.

پیرعلی با بیان اینکه نباید فعالیت افراد مبتلا به آرتروز را بسیار محدود کرد، تصریح کرد: اگر افراد در فعالیت روزمره خود از مفاصل استفاده نکنند با تحلیل عضلات اطراف مفصل روبرو می‌شوند و این مسئله بیماری آرتروز را تشدید می‌کند، بنابراین باید فعالیت تعدیل شود اما نباید به‌طور کامل حذف شود، زیرا انجام ندادن فعالیت موجب فشار به مفاصل می‌شود.

این متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد افزود: ورزش برای آرتروز مفید است، اما فعالیت‌های ورزشی که دارای پرش هستند فشار بر مفصل را افزایش می‌دهند، افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا هستند می‌توانند در سطوح ملایم و بدون شیب پیاده‌روی کنند و یا در استخر راه بروند.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نوع برای درمان بیماری آرتروز، درمان دارویی است، یادآور شد: انتخاب نوع دارو براساس شرح حال بیمار و وضعیت جسمانی فرد صورت می‌گیرد، باید برای درمان این بیماری دارویی انتخاب شود که کمترین آسیب را به بیمار وارد کند، به‌طور مثال برخی داروها عوارض گوارشی را برای بیمار در پی دارند و نباید استفاده شوند، همچنین برخی داروها فشارخون در افراد را بالا می‌برد، بنابراین تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود تا عوارض احتمالی دارو در نظر گرفته شود.

پیرعلی در خصوص روش درمانی تزریق مفاصل برای بیماران مبتلا به آرتروز، گفت: این روش درمانی بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، این روش مضر نیست، اما اثربخشی آن متفاوت است، برای مثال در آرتروز متوسط روش بسیار خوبی است، اما در نوع پیشرفته آن تاثیرچندانی ندارد.

این متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد اضافه کرد: تزریق کورتون در مفاصل نیز اصلا مضر نیست، اما باید این روش تنها در مواقع درد شدید برای بیمار مبتلا به آرتروز انجام شود و نمی‌توان به‌طور مداوم از این روش درمانی برای کاهش درد استفاده کرد.

پیرعلی با اشاره به استفاده از روش فیزیوتراپی برای درمان بیماری آرتروز، عنوان کرد: این روش باید حتما در مراکز مجهز و تحت نظر فیزیوتراپ انجام شود، برخی بیماران در منزل دستگاه فیزیوتراپی دارند، اما اگر طرز استفاده از آن را ندانند موجب آسیب به مفصل می‌شود، استفاده بیش از اندازه از دستگاه فیزیوتراپی موجب اسپاسم و درد در مفاصل نیز می‌شود.

این متخصص و جراح ارتوپدی در شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: تعویض مفصل آخرین درمان پیشرفته برای بیماری آرتروز است و در مواقعی پیشنهاد می‌شود که بیمار به درمان دارویی پاسخ نداده و عملکرد زندگی او به خاطر این بیماری مختل شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۷۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان