//
کدخبر: ۲۹۵۱۹۷ //

محققان در تلاش برای درمان ام اس

از آنجا که هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد، محققان کشور در تلاش هستند با استفاده از فناوری و سلول های بنیادی، گامی برای درمان این بیماری بردارند.

محققان در تلاش برای درمان ام اس

بیماری ام اس ره‌آورد زندگی مدرن و شهری است. بیماری که به هیچ سنی رحم نمی‌کند؛ اما شیوع آن در افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله بیشتر است. این بیماری در افراد با مشکلاتی چون اختلال در بینایی، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی، درد و اسپاسم، ضعف یا خستگی شروع می‌شود و با عدم تعادل یا سرگیجه، مشکلات مثانه، اختلال عملکرد جنسی و مشکلات شناختی ادامه می‌یابد. این بیماری لزوما ارثی نیست اما بر اساس گزارش انجمن ملی ام‌اس، احتمال ابتلای افرادی که فرد مبتلا به این بیماری را در خانواده خود دارند به ام‌اس بیشتر است.

به گزارش فرتاک نیوز،این بیماری که یک اختلال چالش برانگیز است درمان قطعی ندارد و هنوز هم دلیل اصلی بروز آن مشخص نشده است. ام‌ اس یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌ خود حمله می‌کند و آن را می‌توان یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی نورولوژیکی در افراد جوان دانست.

اما برخی محققان، بسیاری از درمان‌ها را کشف کرده‌اند که می‌تواند پیشرفت آن را کند کند. با این‌حال، استعداد ژنتیکی همراه با عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌کنند. تاکنون آثار درمانی تعدادی از داروهای تعدیل‌کننده ایمنی و ضدالتهابی برای ام‌اس مطالعه شده است، با این‌حال، درمان‌های فعلی قادر به توقف کامل پیشرفت بیماری و تخریب نورون‌ها نیستند.

چند سالی است که محققان در تلاش هستند این بیماری را با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان کنند و کارآزمایی‌هایی بالینی متعددی در این باره در حال انجام است. در سلول درمانی از سلول‌های زنده بدن استفاده می‌شود. این کار برای نخستین بار ۵۰ سال پیش برای درمان سرطان خون با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ ساز مغز استخوان از یک فرد سالم به یک بیمار سرطانی مورد استفاده قرار گرفت. امروز از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های متعددی از جمله بیماری قلبی، خود ایمنی، عصبی و غضروفی استفاده می‌شود.

سلول‌های بنیادی را روشی احتمالی برای درمان بیماری ام‌اس می‌دانند. روشی که با پیوند نوعی سلول‌های بنیادی پیر مرتبط با بیماری ام‌اس به سلول‌های جوان می‌تواند عملکرد این سلول‌ها را بهبود بخشد. این روش در درمان بیماری ام‌اس و دیگر بیماری‌های انحطاطی سیستم عصبی موثر است. این سلول‌ها برای عملکرد مغز و سیستم عصبی حیاتی هستند. همه این روش‌ها در حال آزمون و خطا هستند تا بتوانند روشی موثر برای درمان بیماری ام‌اس شوند. یک بیماری آزاردهنده که برای فرد مبتلا عوارض زیادی دارد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز در تلاش است تا با کمک متخصصان، محققان، دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در کشور وجود دارند برای درمان بیماری ام‌اس اقدام کند. تلاش‌هایی که آغاز شده و تحقیقات آن در مسیر دانش‌بنیانی ادامه یافته است. این تحقیقات با هدف به کارگیری فناوری‌های نوین در درمان بیماری‌ها انجام می‌شود. اگر این اقدامات در کشور به نتیجه برسد می‌تواند در کنار کند کردن روند رو به رشد این بیماری، درمان‌های امیدبخشی هم برای آن بیاید. سلول‌های حیات بخشی که زندگی را به بیماران هدیه می‌کند و امید به زندگی را در آنها افزایش می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۱۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان