//
کدخبر: ۲۹۳۵۳۴ //

کرونا از عوارض طولانی تا علائمی که فقط شبیه است

ییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی علائم در مبتلایان به کرونا می‌تواند ماندگار و مزمن شودبسته به شدت بیماری و بستری شدن یا نشدن بیمار، نوع علائم متفاوت است.

کرونا از عوارض طولانی تا علائمی که فقط شبیه است

دکتر داوود یادگاری نیا  درباره شباهت علائم ابتلا به کووید ۱۹ با سایر بیماری ها اظهارکرد: هنگامی که با پاندمی کرونا مواجه هستیم طبیعتا هر علامتی همانند درد بدن، کوفتگی، ضعف و بی حالی به دلیل ماهیت اپیدمیولوژی بر نوع تشخیص اثر گذار است، درحالیکه بسیاری از بیماریها نظیر آنفولانزا شباهت زیادی به علائم بالینی کووید ۱۹ دارند.

وی با اشاره به این که علائم آنفولانزا دقیقا به کرونا شباهت دارد، افزود: تهوع، استفراغ، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، کوفتگی بدن، بی حالی، ضعف و بی اشتهایی از جمله علائمی است که در آنفولانزا و کرونا مشترک است.

به گزارش فرتاک نیوز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که باید مسائل اپیدمیولوژی در پاندمی ها در نظرگرفته شود توضیح داد: هر زمان که اعلام می کنیم با اپیدمی فصلی آنفولانزا روبرو شده ایم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ممکن است لزوما فرد به بیماری دیگری غیر از کرونا مبتلا شده باشد.

 

رئیس مرکز تحقیقات  بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که خوشبختانه با رعایت مسائل پیشگیرانه همانند استفاده از ماسک، دستکش، شست وشوی مکرر دست ها تا به امروز موردی از بیماری آنفولانزای فصلی گزارش نشده ادامه داد: اگرچنانچه آنفولانزای فصلی شیوع پیدا کند، تفکیک بیماران مبتلا به آنفولانزا با کووید ۱۹ پیچیده تر خواهد شد.

یادگاری نیا عنوان کرد: یکی از مهمترین علائمی که آنفولانزای فصلی را از کووید تفکیک می کند، اختلال در حس بویایی و چشایی است، در صورتیکه در آنفولانزا این موضوع به ندرت دیده می شود.

او با بیان این که بسیاری از بیماری های ریوی مثل پنومونی ها، عفونت های ادراری، خونی ویا زائده های پوستی ممکن است با کرونا اشتباه گرفته شود، ادامه داد: به دلیل تنوع بالای مبتلایان به کرونا ممکن است این بیماری علائم متنوعی را ایجاد کرده و با بسیاری از بیماری ها اشتباه گرفته شود.

 

رئیس  مرکز تحقیقات  بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه  توضیحاتی درباره سندرم های کرونا پس از درمان مبتلایان ارایه داد و گفت: در یک کرونای ساده ممکن است  ۱۰ درصد بیماران تا ۲۱ روز دارای علامت باشند، در افرادی که کرونا دارند و در بیمارستان بستری می شوند نیز  پس از ترخیص ممکن است بیمار تا ۹۰ روز علائم غیر اختصاصی کرونا را داشته باشد.

دکتر یادگاری نیا افزود: معمولا دیده شده تنها ۱۲,۵ درصد از بهبود یافتگان کرونایی پس از ترخیص از بیمارستان بی علامت هستند، درصورتیکه تعداد زیادی از این افراد حتی پس از ترخیص و یا تا مدتها دچار علائمی نظیر بی اشتهایی، ضعف مفاصل، مشکلات روحی  و یا تنگی نفس نیز هستند.

وی با بیان این که ممکن است در ۴۰ درصد از مبتلایان به کرونا، علائم و عوارض بیماری تا مدتها باقی بماند خاطرنشان کرد: باید عوارض پست کووید مد نظر باشد تا اگر چنانچه  علائمی همانند افسردگی، هیجان و بی قراری ماندگار شد حتما مداخلات جدی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دربرخی مبتلایان به کرونا پس از بهبود حتی تا سه ماه هم علائم عصبی دیده شده است.

وی تاکید کرد: اگر علائم و نشانه های بیماری های دیگری پس از بهبودی با کووید ۱۹ ادامه دار و یا علامت های دیگری هم اضافه شد باید مداخلات درمانی انجامی شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان