//
کدخبر: ۲۸۸۶۹۱ //

صدور مجوز استفاده اضطراری برای داروی کرونا

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) برای ترکیب آنتی‌بادی «ریجنرون» که در درمان بیماران مبتلا به کرونا نقش دارد، مجوز استفاده اضطراری صادر کرد. این دارو برای درمان دونالد ترامپ مورد استفاده قرار گرفته بود.

صدور مجوز استفاده اضطراری برای داروی کرونا

رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ چندین هفته پیش به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شد. در آن زمان پزشکان برای وی از داروی شرکت ریجنرون به نام «REGEN-COV2» استفاده کردند. این دارو باید درون جریان خون تزریق شود و پاسخ سیستم ایمنی بدن به بیماری را تقلید می‌کند.

طبق اعلام FDA، این ترکیب آنتی‌بادی مدت زمان بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا را در بیمارستان کاهش می‌دهد و برخی بیماران در کمتر از ۲۸ روز توسط آن درمان شده‌اند.

به گزارش فرتاک نیوز،مدیر ارشد اجرایی شرکت ریجنرون، دکتر «لئونارد اس. شلیفر» در بیانیه‌ای اعلام کرده که شاید تقاضا اولیه نسبت به عرضه بیشتر باشد:

«این موضوع توزیع عادلانه و یکسان دارو REGEN-COV2 میان بیماران نیازمند را برای فدرال و دولت‌های ایالتی تبدیل به امری مهمتر می‌کند.»

ریجنرون

مجوز استفاده اضطراری (EUA) در مرحله پایینتری نسبت به مجوز کامل قرار دارد. EUA امکان استفاده از یک دارو در شرایط خاص را پیش از ارائه تمام مدارک، فراهم می‌کند. FDA اعلام کرده:

«زمانی استفاده از دارو برای درمان عموم مردم ممکن می‌شود که مزایای شناخته شده و بالقوه آن از خطراتش بیشتر باشد.»

شرکت ریجنرون در اکتبر سال جاری میلادی درخواست دریافت مجوز استفاده اضطراری کرد که مدت کوتاهی پس از درمان دونالد ترامپ بود. این کمپانی در بیانیه مطبوعاتی خود عنوان کرده:

«ریجنرون انتظار دارد که میزان دوز درمان REGEN-COV2 تا پایان ماه جاری میلادی برای نزدیک به ۸۰ هزار بیمار آماده شود. نزدیک به ۲۰۰ هزار بیمار تا هفته اول ژانویه به آن دسترسی خواهند داشت و تا پایان ژانویه ۲۰۲۱، تقریبا ۳۰۰ هزار بیمار آن را دریافت می‌کنند.»

برخلاف سایر داروهای مورد استفاده برای کووید-۱۹، این کوکتل آنتی‌بادی باید در مراحل اولیه ابتلا و پیش از بستری شدن بیمار یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی، مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام FDA، این دارو باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از اعلام مثبت نتیجه آزمایش استفاده شود.

این دارو تنها برای بیماران با سن بالای ۱۲ سال قابل استفاده است. این کوکتل آنتی‌بادی را نمی‌توان برای بیمارانی که در بیمارستان بستری شده‌اند یا به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، استفاده کرد. داروی درمان کرونا ریجنرون ترکیبی از دو آنتی‌بادی «مونوکلونال» است که در آزمایشگاه تولید شده‌اند. این آنتی‌بادی‌ها شاخک پروتئینی ویروس را هدف قرار می‌دهند.

علاوه بر درمان، واکسن کرونا نیز در حال توسعه است و شرکت‌های مدرنا، فایزر و آکسفورد به اثربخشی بالایی دست پیدا کرده‌اند. فایزر اخیرا درخواست دریافت مجوز استفاده اضطراری واکسن خود را تقدیم FDA کرده است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۶۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان