//
کدخبر: ۲۸۸۲۱۲ //

کدام ماسک را بزنیم: N۹۵ ، پارچه‌ای یا جراحی؟

تحقیقاتی که تاکنون در خصوص ماسک صورت گرفته ناقص بوده و در حال تکمیل است. تنها چیزی است که واضح بوده این است که استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا، ضروری می باشد.

کدام ماسک را بزنیم: N95 ، پارچه‌ای یا جراحی؟

استفاده دائمی از ماسک در بیرون منزل، فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب هوا در اماکن مسقف و شستشو و ضدعفونی کردن مکرر دستها اصولی است که در ماه های گذشته بارها و بارها شنیده اید؛ اصولی که برای غلبه بر ویروس مسری کرونا توصیه شده است. در این میان، درباره استفاده از ماسک و نحوه و قدرت تاثیرگذاری آن در جلوگیری از ابتلا به کرونا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

به گزارش فرتاک نیوز،با این حال، اکنون تمامی متخصصان و صاحب‌نظران مسائل پزشکی و درمانی، به اتفاق آرا معتقدند که ماسک می تواند از مردم در برابر ویروس محافظت کرده و شدت همه گیری را آهسته کند. دکتر جان بروکس، یکی از اعضای ارشد بخش مبارزه با کووید۱۹ در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در این خصوص می گوید:  هرچه تعداد افرادی که ماسک می زنند بیشتر شود، محافظت بیشتری از جامعه صورت گرفته  و بنابراین شما به طور فردی از مزایای این مراعات عمومی برخوردار می شوید. این کار مانند اثر گله ای عمل می کند.

دکتر بروکس ادامه می دهد:‌ کسی که از ماسک استفاده می کند، اقدامی به سود خود انجام داده و نه فقط به سود دیگران. افزایش ۱۵ درصدی افرادی که ماسک می زنند می تواند مانع از قرنطینه های عمومی شده و از ضرر اقتصادی نزدیک به یک تریلیون دلاری نیز جلوگیری می کند. حتی این کار اگر در لغو تعطیلی ها کمکی نکند، بدون تردید کمکی بزرگ برای بازگشت ما از قله ابتلا به کرونا خواهد بود. همچنین کمک می کند که آمار ابتلا به کرونا پایین بماند.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که ماسک به تنهایی نمی تواند کارگشا باشد. جان ولکنز ، متخصص بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی کلرادو  می گوید:  کنترل گسترش Covid-19 در جامعه و محافظت از افراد به یک رویکرد چند لایه نیاز دارد. استفاده از ماسک قطعا بخش مهمی از این رویگر چند لایه به شمار می آید. این یک اتفاق نظر بین همه دانشمندان است.

حال از کارشناسان و دانشمندان پرسیده ایم که چه شواهدی دال بر موثر بودن ماسک در دست دارند؟ اصطلاح ماسک به هر نوع پوشش و محافظی در صورت اطلاق می شود ، اما تأثیر آن تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. استاندارد طلایی برای یک ماسک، ماسک تنفسی N95 است ؛ که همانطور که از نامش پیداست می تواند 95 درصد از ذرات مضر برای  فرد که ممکن است از داخل یا خارج تنفس کند مسدود نماید. ماسک های جراحی نیز در فیلتر کردن این ذرات بسیار موثر هستند.

اما متخصصان می گویند فقط کارکنان بخش های درمانی و بهداشتی به محافظت از خود با استاندارد طلایی ماسک نیاز دارند. دکتر بروکس تاکید می کند:‌ پزشکان و پرستاران که برای مدت طولانی با بیماران آلوده به ویروس سروکار دارند به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند بنابراین باید حداکثر ایمنی را برای خود ایجاد نمایند.

از سوی دیگر، سایر افراد جامعه کمتر در معرض ابتلا هستند و محافظت از آنها می تواند با یک ماسک پارچه ای نیز انجام شود. بهترین پوشش برای ماسک های پارچه‌ای ، چندلایه بودن آن است تا ویروس ها در لایه‌های آن گرفتار شوند. ضخیم‌ترین نوع ماسک های پارچه‌ای حتی در برابر نور نیز نفوذناپذیر بوده و بعضا در حد ماسک های جراحی محافظت ایجاد می کنند. ماسک های پارچه ایبادوام و  قابل استفاده مجدد هستند و حتی پس از شستشوی منظم، اثربخشی خود را حفظ می کنند. N95 ها و ماسک های جراحی معمولاً یک بار مصرف بوده و پس از استفاده باید آنها را در سطل زباله انداخت.

استفاده از هر کدام از انواع ماسک‌ آنجا پررنگ‌تر و مهم‌تر می شود که پزشکان عنوان کرده اند که بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا، فاقد علامت بوده و تنها ناقل هستند. اگر این ناقلین از ماسک استفاده کنند ویروس به فرد یا افراد دیگر منتقل نمی شود و به تدریج، چرخه پرسرعت شیوع این ویروس کند می گردد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۲۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان