//
کدخبر: ۲۸۶۳۹۱ //

چند حقیقت درباره بیماری کرونا

کووید– 19 همه‌ی دنیا را گرفته و حالا دانشمندان و پزشکان نسبت به ده ماه گذشته، چیزهای خیلی بیشتری در مورد این ویروس و بیماری می‌دانند و خیلی از باورها و اطلاعات نادرست در مورد نحوه‌ی انتقال و درمان کووید – 19 رد شده‌اند. ما اکنون در موج سوم پاندمی کووید – 19 به سر می‌بریم.

چند حقیقت درباره بیماری کرونا

منابع اطلاعاتی در مورد ویروس جدید کرونا بسیار زیادند؛ از شایعات گسترده همراه با تئوری‌های من درآورده و ویدیوهای گمراه‌کننده‌ای که همه جا در فضای مجازی پراکنده شده‌اند گرفته تا منابع علمی و پزشکی معتبر که مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار مردم قرار می‌گیرند. محققان دانشگاه کورنل دریافته‌اند از اول ژانویه تا 26 ماه می، یک و یک دهم میلیون مقاله در مورد ویروس کرونا منتشر شده که 2.9 درصد از این مقالات منتشر شده حاوی ادعاهای نادرست هستند. تنها 16 درصد از این مقالات این ادعاهای نادرست را با هدف چک کردن درست یا نادرست بودن آن‌ها تکرار کرده‌اند.

به گزارش فرتاک نیوز،در ادامه به نکات و واقعیت‌هایی اشاره می‌کنیم تا به شما کمک کنیم به درک و دانش بهتری نسبت به این ویروس جدید برسید؛ اینکه چگونه افراد به کووید – 19 مبتلا می‌شوند و بهبودی از این بیماری چگونه حاصل می‌شود.

عامل شیوع ویروس کرونا بیشتر به اجتماعات تعلق دارد

هر چند زیاد می‌شنویم که افراد، ویروس کرونا را از طریق حضور در اجتماعات بزرگ گرفته‌اند، اما واقعیت این است که این ویروس می‌تواند از طریق یک جمع کوچک نیز منتقل شود.

درصد زیاد از موارد ابتلا به کووید – 19 ناشی از شرکت در اجتماعات است. این روزها خیلی از مردم از حفظ فاصله اجتماعی و در خانه ماندن و اجتناب از تفریحات جمعی و ... خسته شده‌اند و ریسک پرداختن به فعالیت‌هایی که قبلاً به آن‌ها عادت داشته‌اند را به جان خریده‌اید، مثلاً به رستوران می‌روند یا در مهمانی‌ها شرکت می‌کنند. خیلی‌ها تصور می‌کنند مهمانی که برگزار می‌کنند، جمعیت بزرگی نیست و فقط چند نفر از افراد خانواده در آن شرکت دارند، پس خطری وجود ندارد، در حالی که واقعاً اینطور نیست.

ماسک زدن، سیستم ایمنی‌تان را ضعیف نمی‌کند

مدتی این باور منتشر شده بود که همیشه ماسک زدن باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و همین باعث می‌شود مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا و کووید – 19 شویم؛ اما دانشمندان می‌گویند چنین ادعایی صحت ندارد.

این ادعا که حفظ فاصله اجتماعی و ماسک زدن، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند پشتوانه‌ی علمی ندارد. برخی از افراد عقیده دارند اگر ما کمتر در معرض پاتوژن‌ها قرار بگیریم، سیستم ایمنی‌مان کمتر به چالش کشیده شده و ضعیف خواهد شد. اما هر چند رعایت اصول بهداشتی باعث می‌شوند کمتر در معرض عوامل بیماری‌زا باشیم، به طور کامل نمی‌توانند ما را از این عوامل دور نگه دارند، بلکه فقط کمک می‌کنند «کمتر» در معرض پاتوژن‌ها باشیم و احتمال ابتلا به آنفلوانزا و کووید – 19 و ... را کاهش دهیم. ضمناً خوب است بدانید سیستم ایمنی ما نیاز به تمرین و تحرک مداوم ندارد تا سالم بماند.

این نکته را نیز باید بدانید که شما تا زمانی که به ویروسی مبتلا نشوید، هیچ واکنش ایمنی نسبت به این ویروس در بدنتان شکل نخواهد گرفت. شما چه ماسک نزنید و حالا آنفلوانزا بگیرید و چه امسال ماسک بزنید و سال بعد آنفلوانزا بگیرید، در هر دو حالت بیمار می‌شوید و واکنش ایمنی در بدنتان ایجاد می‌شود تا بار بعد که در تماس با این گونه ویروس آنفلوانزا قرار گرفتید، از شما محافظت نماید.

این بیشتر تست دادن نیست که تعداد موارد ابتلا را بالاتر می‌برد

خیلی از افراد هنوز نمی‌دانند که تا زمانی که نبینیم درصد تست‌های مثبت کرونا به مرور زمان کاهش یافته، همچنان موارد بیشتر و بیشتری ابتلا خواهیم داشت، حتی اگر افراد بیشتری تست کرونا بدهند. پس اشتباه نکنید؛ افزایش موارد ابتلا به این دلیل نیست که تعداد بیشتری از افراد تست داده‌اند و از ابتلای خود باخبر شده‌اند و آمار را بالا برده‌اند، بلکه موارد ابتلا واقعاً رو به افزایش است.

چیزی به اسم تجمع و دورهمی بدون خطر وجود ندارد

با افت دما، تفریحات بیرون از خانه و دورهمی‌ها در فضای باز دیگر جذابیتی ندارند و به راحتی ممکن است خود را متقاعد کنید که اگر همه‌ی افراد در یک مهمانی ماسک بزنند و فاصله دو و نیم متری از هم را رعایت کنند و دست‌های خود را مرتباً بشویند، دیگر مشکلی برای این جمع وجود ندارد و خطری کسی را تهدید نمی‌کند؛ اما در واقع اینطور نیست؛ حتی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، باز هم احتمال ابتلا در میان جمع وجود دارد.

این ایده که دور هم جمع شوید و همه‌تان مدام ماسک داشته باشید و فاصله از هم را رعایت کنید، شدنی نیست. افراد به دلایل گوناگونی ماسک خود را برمی‌دارند یا به هم نزدیک می‌شوند و این زمانی است که انتقال ویروس رخ می‌دهد. حتی اگر همه‌ی افراد واقعاً مدام ماسک داشته باشند، باز هم ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس، صد در صد مؤثر نیست. یعنی باز هم احتمال انتقال ویروس وجود دارد و هر چه مدت طولانی‌تری این دور هم بودن ادامه پیدا کند، ریسک ابتلا حتی با وجود ماسک هم بالاتر می‌رود.

اگر حالتان بهتر شود باز هم می‌توانید ناقل باشید

احتمال اینکه مثلاً یک هفته بعد از ابتلا به ویروس، شما دیگر ناقل نباشید بسیار بسیار کم است و این مسئله را بیشتر پزشکان و دانشمندان تائید کرده‌اند. هر چند ممکن است شما بعد از چند روز احساس کنید حالتان بهتر شده است اما این دلیل نمی‌شود دیگر ناقل نباشید.

در برخی موارد افراد با تست‌هایی که نشان می‌دهد حجم ویروس در سیستم‌شان کاهش یافته، تصور می‌کنند دیگر عامل انتقال و انتشار ویروس نیستند. شما باید مدت زمان توصیه شده برای قرنطینه کردن خود را رعایت کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند افرادی که دچار کووید – 19 هستند و علائم خفیف تا متوسط این بیماری را دارند، بعد از ده روز از شروع علائم دیگر مبتلا نیستند و آن‌هایی که جزو موارد شدید کووید – 19 محسوب می‌شوند، بعد از 20 روز از شروع علائم، دیگر ناقل نیستند.

حتی اگر قبلاً کرونا گرفته‌اید و خوب شده‌اید، باز هم باید ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید

احتمال ابتلای دوباره به کووید – 19 چیزی است که دانشمندان هنوز زیاد درباره‌اش نمی‌دانند؛ اما این را می‌دانند که احتمالش وجود دارد.

با این که تعداد مواردی که دوباره به کووید – 19 مبتلا شده‌اند محدود است اما تعداد موارد ابتلای دوباره از زمان شروع این بیماری، رو به افزایش است. حتی مواردی وجود داشته‌اند که افراد در ابتلای دوباره‌ی خود به این ویروس، نسبت به ابتلای اول، علائم شدیدتری داشته‌اند.

کسانی که از بیماری کرونا بهبود می‌یابند باز هم باید مراقب باشند تا در معرض ویروس کرونا قرار نگیرند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند شما چه یک بار به این ویروس دچار شده باشید و چه ابتلایتان با علامت بوده باشد و چه بدون علامت، به هر حال باید به تمام پروتکل‌های گفته شده در این مورد پایبند بمانید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۶۳۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان