//
کدخبر: ۲۸۰۲۰۷ //

۷ فایده گوش دادن به آهنگ های غمگین که نمی دانستید

در سال ۲۰۱۴ گروهی از دانشمندان دست به تحقیق جالبی زدند که نتیجه ی شگفت انگیزی داشت: گوش دادن به آهنگ های غمگین می تواند برای سلامت روان ما واقعاً مفید باشد.

۷ فایده گوش دادن به آهنگ های غمگین که نمی دانستید

در سال ۲۰۱۹ هم تحقیق دیگری با همین موضوع صورت گرفت که ثابت کرد افراد افسرده آهنگ های غمگین را به آهنگ های شاد ترجیح می دهند چون فکر می کنند گوش دادن به آهنگ های غمگین حال شان را بهتر می کند.

به گزارش فرتاک نیوز، در ادامه می خواهیم ببینیم گوش دادن به آهنگ های غمگین چطور می تواند به بهتر شدن حال ما کمک کند.

۱- ما را در یک حالت مالیخولیایی فرو می برد

گوش دادن به موسیقی بیشتر اوقات باعث تداعی شدن لحظات خوب زندگی مان می شود، چه آن لحظه اولین قرار عاشقانه مان با شریک عاطفی قبلی مان باشد و چه یک دورهمی خانوادگی در دوران کودکی مان. و جالب آنکه حتی آهنگ های غمگین هم می توانند چنین احساسی در ما ایجاد کنند.

تحقیقات نشان داده آهنگ های غمگین به ما حس غم و ناراحتی نمی دهند، بلکه ما را در یک حال و فضای نوستالژیک فرو می برد. نوستالژی یک حس تلخ و شیرین است که تخیل را به کار می اندازد و با زنده کردن خاطرات شیرین گذشته به ما آرامش می بخشد.

۲- لذتبخش است

تحقیقات نشان داده غمی که در اثر گوش دادن به موسیقی وجود ما را فرا می گیرد، در حقیقت می تواند لذتبخش باشد. برای اینکه با گوش دادن به آهنگ های غمگین بتوانید به این لذت دست پیدا کنید آهنگ مورد نظر باید سه ویژگی داشته باشد: اول اینکه نباید ایجاد ترس یا اضطراب کند، دوم اینکه باید از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد و سوم اینکه شما را به یاد گذشته بیندازد.

۳- یادمان می اندازد که وضع می توانست از این هم بدتر باشد

بر اساس روانشناسی اجتماعی، فکر کردن به کسانی که وضعی بدتر از ما دارند، حال ما را بهتر می کند. به این فرآیند «مقایسه اجتماعی رو به پایین» گفته می شود. به همین دلیل اگر مثلاً در آهنگی بشنویم که خواننده روز خیلی بدتری از ما داشته، حال روحی مان بهتر می شود و ناخودآگاه کم کم حال بهتری پیدا می کنیم.

۴- بازتابی از احساسات خودمان است

یک نکته ی دیگر از روانشناسی اجتماعی این است که آدم ها دوست دارند به موسیقی ای گوش کنند که بازتابی از وضعیتی باشد که خود را در آن می بینند. به همین دلیل، آهنگ های غمگین مثل نوعی دیاپازون برای حال روحی شما عمل می کنند، یعنی شما را یاد خودتان می اندازند، امری که کمک می کند وقت هایی که احساس غم و رنج می کنید فکر کنید در این دنیا تنها نیستید.

۵- تعادل هورمونی بدن را تغییر می دهد

دانشمندان معتقدند گوش دادن به آهنگ های غمگین می تواند میزان پرولاکتین را در بدن افزایش دهد، هورمونی که به ما در مقابله با غم و ناراحتی کمک می کند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که وقتی به آهنگ های غمگین گوش می دهیم، بدن خود را برای یک اتفاق بد آماده می کند، اما بعد از آن، آهنگ به پایان می رسد و آن اتفاق بد رخ نمی دهد. بعد از آن، بدن حس لذتبخشی از آرامش و تسکین را تجربه می کند.

گوش دادن به موسیقی باعث تولید دوپامین هم می شود، یک پیامرسان شیمیایی مهم که به تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله حس لذت و انگیزش کمک می کند. همین ویژگی موسیقی را هم رده ی غذا و رابطه جنسی قرار می دهد که هر دو روش خوبی هستند تا بتوانیم از عهده ی حال بد روحی خود بربیاییم.

۶- به غلبه بر سختی ها کمک می کند

گوش دادن به آهنگ های غمگین برای بیشتر مردم می تواند روش مؤثری باشد تا بتوانند از عهده ی احساسات خودشان بربیایند. مثلاً اگر به تازگی از شریک عاطفی تان جدا شده باشید و سراغ یک آهنگ غمگین بروید، ممکن است گوش دادن به آن آهنگ حال شما را آنقدر بد کند که شروع به گریه کردن کنید. با این حال، بعد از یک دل سیر گریه کردن، حال بهتری پیدا می کنید و می توانید روی افکاری که ذهن تان را پر کرده اند تمرکز کنید.

به این پدیده، تخلیه روانی گفته می شود و واقعاً کمک می کند با موفقیت از عهده ی حس غمی که وجودتان را گرفته بربیایید و به این فکر کنید که چطور می توانید به موقعیت دشواری که در آن گرفتار شده اید غلبه کنید.

۷- کمک می کند آرامش پیدا کنیم

طبق تحقیقات، آدم های افسرده ترجیح می دهند به آهنگ های غمگین گوش دهند چون این آهنگ ها انرژی پایینی دارند و به همین دلیل آرامش بخش هستند. پس گوش دادن به آهنگ های غمگین باعث بیشتر شدن حس غم یا تداوم آن نمی شود، بلکه در واقع کمک می کند نفس راحتی بکشید و آرامش پیدا کنید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۲۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان