//
کدخبر: ۲۷۹۷۵۶ //

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند؟

عضو کمیته علمی کرونا زدن ماسک را برای جلوگیری از کرونا و آنفلوانزا مؤثر دانست و گفت: هر دانش آموزی که علائم ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه ، تب و بدن درد داشته باشد اصلا نباید به مدرسه برود.

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند؟

وارد فصول سرد سال می شنویم و زمزمه ی شیوع بیماری نام آشنایی چون آنفلوانزا به گوش می رسد. البته این بیماری واکسن و دارو دارد اما چون چند ماهیست درگیر بیماری ناشناخته دیگری چون کرونا یا کووید 19 هستیم، نگرانی هایی در خصوص همزمانی این دو بیماری تنفسی و ویروسی وجود دارد.

خبرنگار در رابطه با ارتباط شیوع و افزایش آنفلوانزا و کرونا در ماه های پیش رو و علائم مشکوک ویروس کرونا در دانش آموزان گفتگویی اختصاصی با دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا انجام داده که در زیر می خوانید؛

افزایش شیوع آنفلوانزا به افزایش شیوع کرونا منجر می شود؟

دکتر مردانی گفت: راه انتقال دو بیماری آنفلوانزا و کرونا نسبتا مشابه است ولی باید حتما ویروس در گردش باشد که از فردی به فرد دیگر منتقل شود. هنوز ویروس در گردش آنفلوانزا در حد بالا نیست و در حد قابل انتظار است. پس فعلا در مورد ارتباط بین بدتر شدن وضع  آنفلوانزا و بدتر شدن کرونا اطلاعات زیادی نداریم. فقط اینکه افراد در معرض خطر پس از توزیع واکسن آنفلوانزا، واکسن خود را حتما بزنند.

به گزارش فرتاک نیوز،وی زدن ماسک را هم برای جلوگیری از کرونا و هم برای جلوگیری از بیماری آنفلوانزا مؤثر و واجب دانست و افزود: امیدواریم ذهنیت ما درست از آب در بیاید و امسال اگر میزان استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در فصول سرد بالا برود و مسافرت ها و مهمانی ها را کنترل کنیم، شاید همه گیری آنفلوانزا اتفاق نیفتد.

آمار کرونا در فصل پاییز بالا خواهد رفت؟

او خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای افزایش بیماری های مسری و همه گیر تحت تأثیر عوامل مختلف است و  نمی توانیم رفتارهای مردم را پیش بینی می کنیم.  مثلا مسافرت های مردم در هفته های اخیر، شرکت در عزاداری ها بدون رعایت پروتکل بهداشتی و بازگشایی مدارس بدون زیرساخت های لازم، در بالار فتن موارد ابتلا به کرونا بسیار مهم بوده است.

این متخصص عفونی گفت: در هفته اخیر با بازگشایی مدارس، معلمان و دانش آموزانی داشته ایم که به ویروس کرونا مبتلا شده اند اما تعدادشان زیاد نیست. بنابراین هر دانش آموزی که علائم ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه ، تب و بدن درد داشته باشد اصلا نباید به مدرسه برود.

اگر دانش آموزی و معلمی علائم کرونا داشت چه کار کند؟

وی اضافه کرد: اگر یکی از اعضای خانواده دانش آموز یا معلم، دچار بیماری کرونا باشد و در خانه قرنطینه را می گذارد، آن دانش آموز و معلم حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، به مدت 7 روز نباید به مدرسه بروند، زیرا ممکن است ناقل بدون علامت باشند و بیماری را به سایرین منتقل کنند.

این عضو کمیته علمی کرونا در خصوص تولید و توزیع واکسن کرونا هم اظهار داشت: بحث های زیادی در اینباره وجود دارد اما تا اوایل سال 2021 میلادی یعنی دی ماه امسال، این واکسن در دسترس قرار نخواهد گرفت و بعد از آن هم کمیته اولویت بندی وجود دارد که می گوید به چه کشوری باید این واکسن را بدهیم و چه کسانی در اولویت تزریق واکسن هستند.

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند؟

او تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی گفته که واکسنی را تأیید می کنیم که بالاترین کارایی و حداقل عوارض جانبی را داشته باشد و این حق مردم است که پس از ماه ها استرس و بیماری، واکسنی را داشته باشند که بیشترین اثرگذاری را داشته و ارزان و در دسترس باشد.

مسعود مردانی به بهداشت نیوز گفت: همچنین طبق گفته ی دبیر سازمان جهانی بهداشت، درست است که واکسن باید به طور عادلانه تقسیم شود ولی قرار نیست که همه ی کشورها جمعیت خود را بر علیه این واکسن ایمن کنند. مثلا شاید لازم باشد که در ایران، پرسنل پزشکی، افراد بالای 60 سال، بیماری های زمینه ای و بیماران قلبی و عروقی واکسن کرونا را تزریق کنند نه همه ی افراد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۷۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان