//
کدخبر: ۲۷۷۲۹۰ //

درمان ۱۰۰ نوع بیماری با استفاده از خون بند ناف

سرپرست مرکز خون بند ناف موسسه رویان استان بوشهر گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف از کاربردی‌ترین منابع برای درمان و بازسازی بافت بدن محسوب می‌شود که به گفته متخصصان و کارشناسان پتانسیل درمان صد نوع بیماری را دارند.

درمان 100 نوع بیماری با استفاده از خون بند ناف

علیرضا چم‌کوری در گفت‌وگو با خبرنگار، با اشاره به اهمیت سلول‌های بنیادی عنوان کرد: هم اکنون و در ایران بیماری‌هایی که مانند انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌ها مانند آنمی آپلاستیک (Aplastic anemia) و... منشا خونی دارند با استفاده از این ظرفیت درمان می‌شوند.

وی افزود: دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان بوشهر در ٢٢ فروردین سال ٩٧ افتتاح و با سه نیرو کار خود را شروع کرد و در ادامه با همکاری بیش از ١٥ ماما و ٢٠ متخصص از بهترین متخصصان زنان استان بوشهر جمع‌آوری نمونه‌ها انجام شد.

به گزارش فرتاک نیوز،سرپرست مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر اظهار کرد: خوشبختانه نمونه‌گیری‌ دفتر بوشهر با بهترین حالت ممکن در سطح کشور و با ١٨ نمونه کار خود را شروع کرد و بحمدالله تا به امروز نزدیک به ٨٠٠ نمونه از استان جمع‌آوری و ذخیره شده است و میانگین نمونه ها با توجه به تبلیغات خوب دفتر و گرفتن نمونه‌های اورژانسی توسط ماماهای محترم و همچنین همکاری خوب پزشک زنان و آموزش‌های زمان بارداری در مراکز بهداشت سراسر استان به عدد خوبی رسیده است.  

وی خاطرنشان کرد: میانگین نمونه‌های دفتر سلول‌های بنیادی استان بوشهر در هر ماه با توجه به تبلیغات خوب دفتر و گرفتن نمونه‌های اورژانسی توسط ماماهای محترم و همچنین همکاری خوب پزشک زنان و آموزش‌های زمان بارداری در مراکز بهداشت تقریباً به ٥٠ نمونه رسیده و با تلاش‌ها و مشورت‌هایی که در زمینه تبلیغات و همچنین با متخصصان و خانواده‌ها انجام شده امیدواریم که نمونه ها در هر ماه به بیش از ٨٠ نمونه برسد.

چم‌کوری با اشاره به رشد ۶۴ درصدی ذخیره‌ خون بند ناف با وجود کرونا گفت: دفتر سلول‌های بنیادی مرکز بوشهر از زمان تاسیس تا به حال ۸۰۰ نمونه ذخیره شده داشته است و با توجه به رشد ۶۴ درصدی در ماه‌های اخیر موفق شده است جز ۵ دفتر برتر کشور باشد. کلیه مراحل ذخیره‌سازی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت صد درصدی انجام می‌شود، بنابراین جای هیچگونه نگرانی از حیث ابتلا به بیماری وجود ندارد.

سرپرست مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر ادامه داد: نمونه‌های خون بند ناف گرفته شده در سطح کشور به این صورت است که در هفته ۳۶ بارداری و با حضور خانواده در دفتر نمایندگی یا از طریق سایت مربوطه دفتر ثبت‌نام انجام شده و با توجه به پروتکل‌های عقد قرارداد مربوط به دفتر، اگر مادر واجد شرایط بود ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: خون بندناف با توجه به کارآیی‌های مثبتی که در درمان بیماری‌های صعب العلاج دارد بحمدالله در استان بوشهر به شیوه مثبت و رو به رشدی از لحاظ ثبت‌نام رسیده و همچنین با استقبال خوبی روبرو شده است.

علیرضا چم‌کوری تصریح کرد: در بیمارستان‌های مختلف در سطح استان ماماهایی آموزش دیده از پژوهشکده رویان، در زمان زایمان نمونه را از طریق کیسه‌های مخصوص و با پروتکل‌های بهداشتی دریافت کرده و به دفتر نمایندگی تحویل خواهند داد که این نمونه با توجه به شرایط خاص دمایی موردنیاز در کمتر از ۲۴ ساعت به تهران ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از خون بند ناف ذخیره شده، بیماری‌های دارای منشا خونی مثل سرطان خون، تالاسمی و آنمی های شدید، فلج مغزی و پیسی درمان شده و همچنین کاربرد این ماده برای درمان بیماری‌هایی از قبیل دیابت در دست تحقیق است.

سرپرست مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر تاکید کرد: سلول‌های هر فرد از بدو تولد تا زمان پیری شامل سه سلول می‌باشد، سلول‌های کم‌توان و پرتوان و همه توان. با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی خون بند ناف از نوع سلول‌های همه‌توان است و دارای قدرت درمان بسیار بالایی است به خانواده‌های محترم پیشنهاد می‌شود از این امکان برای تضمین و پس‌انداز سلامتی خود استفاده کنند.

چم‌کوری توضیح داد: هر خانواده با توجه به HLA های متفاوت می‌توانند بیش از یک نمونه ذخیره کرده و بانک خون مفیدی برای خود و فرزندانشان داشته باشند که این خون با توجه به کارایی بالای آن تا ۲۸ سال ذخیره می‌شود و شرایط ذخیره آن در منفی ۱۲۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که قصد ذخیره‌سازی دارند می‌توانند از هفته ۳۶ بارداری با مراجعه حضوری به نمایندگی یا از طریق سایت شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اقدام کنند که پس از بررسی اطلاعات اولیه اگر مادر از لحاظ پزشکی و طبق قوانین استانداردهای ذخیره‌سازی جهانی مشکلی نداشتند ثبت‌نام متقاضی صورت می‌گیرد و پس از آن در روز زایمان کارشناسان خونگیر ما در سطح استان نمونه‌گیری را انجام می‌دهند و بلافاصله پس از خونگیری نمونه به بانک رویان تهران انتقال داده می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۲۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان