//
کدخبر: ۲۷۳۳۲۹ //

زدن ماسک زیر چانه خطرناک است/ابتلا به کرونا مصونیت همیشگی ایجاد نمی کند!

وقتی براساس گزارشات و مشاهدات بالینی امکان ابتلای مجدد بر اثر کرونا در برخی مبتلایان دیده شده، دیگر بحث ایمنی جمعی مطرح نیست و در صورت ابتلا و بهبودی، باید پیشگیری های لازم را برای عدم ابتلای مجدد داشته باشیم.

زدن ماسک زیر چانه خطرناک است/ابتلا به کرونا مصونیت همیشگی ایجاد نمی کند!

این روزها هر کانال و صفحه ی اینترنتی را که باز می کنی محال است خبری از کرونا یا کووید 19 در آن ها نبینیم و سؤالات زیادی از این بیماری جدید و نسبتا ناشناخته همچنان در ذهنمان شکل می گیرد که دنبال پاسخ آن ها هستیم.

به گزارش فرتاک نیوز،برخی از این سؤالات پر تکرار اما همچنان مبهم عبارتند از میزان ایمنی بدن پس از ابتلا به کرونا، احتمال ابتلای مجدد پس از بهبودی، تحقق ایمنی جمعی و نحوه ی درست ماسک زدن برای عدم ابتلا به ویروس!

خبرنگار ما در گفتگوی اختصاصی با دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا، سؤالات مذکور را مطرح و پاسخ های علمی و متقنی از او دریافت کرده که در زیر مشروح آن را می خوانید؛

ابتلا به کرونا مصونیت همیشگی ایجاد نمی کند!

دکتر محرز در ابتدا در خصوص امکان ابتلای مجدد به کرونا گفت: چندین مورد هم در ایران و هم در کشورهای دیگر گزارش شده که فردی که به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده، مجددا پس از مدتی در تماس با فرد آلوده بیمار شده است. حتی اینطور نیست که لزوما شش ماه بین ابتلای اول و دوم فاصله باشد مثلا بیمار و پزشکی داریم  که چند ماه قبل  کرونا گرفته و دوباره الان مبتلا شده است.

وی افزود: بنابراین معلوم نیست که یکبار ابتلا به کرونا مصونیت کامل در بدن ایجاد کند یا نه و هنوز بحث روی این موضوع هست که پس از گذشت زمان امکان دارد آنتی ویروس در بدن فرد ضعیف شده و فرد دوباره مبتلا شود.

بحث ایمنی جمعی منتفی است!

او در اینباره بیان کرد: اینکه برخی می گویند ابتلای مجدد به کرونا اتفاق نمی افتد و این دوره ی بیماری است که در برخی افراد طولانی می کشد اشتباه است زیرا این بیماری شش ماه طول نمی کشد. بنابراین مواردی داریم که فرد با وجود بهبودی و تشکیل آنتی بادی در بدنش، دوباره بیمار شده است.

محرز در رابطه با ایمنی جمعی هم گفت: وقتی براساس گزارشات و مشاهدات بالینی امکان ابتلای مجدد بر اثر کرونا در برخی مبتلایان دیده شده، دیگر بحث ایمنی جمعی مطرح نیست و در صورت ابتلا و بهبودی،  باید پیشگیری های لازم را برای عدم ابتلای مجدد داشته باشیم زیرا ایمنی این بیماری ممکن است موقت باشد.

شاید فردی بدون علامت مبتلا شود و برای همیشه ایمن شود

وی همچنین خاطرنشان کرد: مطالعه ی دیگری در کشور سوئد انجام شده که در مبتلایان به کرونا پس از مدتی امکان دارد  ایمنی هومورال پایین بیاید ولی ایمنی سلولی در برابر ویروس ایجاد شود اما با این وجود در برخی بیماران می بینیم که شش ماه نگذشته دوباره مبتلا شده اند .

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا به بهداشت نیوز گفت: هر روز ندانسته ها در خصوص کرونا تغییر می کند، اول می گفتند ایمنی در بدن ایجاد می شود و بعدا گفتند که ایمنی به تدریج از بین می رود و می توان دوباره مبتلا شد. حتی امکان دارد برخی بدون علامت مبتلا شوند و برای همیشه ایمن شوند یعنی در واقع در بدن های مختلف ممکن است واکنش ویروس متفاوت باشد.

زدن ماسک زیر چانه خطرناک است!

او در ادامه ضمن بیان اینکه شکل زدن ماسک در محافظت از بیماری بسیار مهم است، عنوان کرد: مردم باید هنگام غذا خوردن در رستوران یا اماکن و فضاهای بسته مانند باشگاه و محل کار، با رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب، ماسک را کامل از صورت خود بردارند و پس از اتمام غذا ماسک را مجدد به صورت بگذارند. زیر چانه گذاشتن ماسک اصلا کار درستی نیست.

مینو محرز اضافه کرد: متأسفانه برخی فعالان رسانه ای و حتی ما پزشکان و پرسنل بهداشتی و درمانی به طور اتوماتیک ماسک را هنگام حرف زدن به زیر چانه می گذاریم اما این کار عادت غلطی است، باید عادت کنیم که ماسک را هنگام خوردن و حرف زدن به طور کامل از صورت برداریم.

وی در زمینه ی ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوانزا هم گفت: اگر فصل ابتلا به آنفلوانزا برسد، امکان ابتلای همزمان فرد به آنفلوانزا و کرونا وجود دارد زیرا این ها دو ویروس جداگانه هستند و ربطی به هم ندارند.

25 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده اند؟!

این متخصص عفونی در خصوص آمار 25 میلیون ابتلای ایرانیان به کرونا هم اظهار کرد: این آمار یک مدلینگ از نظر اپیدمیولوژی است. در بیماری ها ما معمولا یک عدد تخمینی داریم و یک عدد گزارش شده. حتی در مورد بیماری ایدز هم نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا ما چنین تخمینی را داریم.

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در این باره تأکید کرد: در این مدلینگ این طور تخمین زده می شود که ما باید در ایران 25 میلیون تا حالا مبتلا شده به کووید 19 داشته باشیم که از این تعداد فقط عده ای به مراکز درمانی مراجعه و تست کرونا داده اند.

دکتر محرز در آخر به بهداشت نیوز گفت:  وزارت بهداشت هر روز موارد تست شده را اعلام می کند و تخمین 25 میلیون ابتلا به کرونا به این معنا نیست که وزارت بهداشت آمار را کم اعلام کرده به این معنی است برخی افراد برای تست دادن مراجعه نکرده اند که یا بی علامت بوده اند و یا کم علامت، بنابراین حالا یا فوت شده اند یا به مرور بهبودی پیدا کرده اند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۳۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان