//
کدخبر: ۲۶۹۰۳۳ //

دست دادن به هر شکلی ممنوع/واکسن کرونا تا پایان سال میلادی به دست مردم می رسد!

واکسن آنفلوانزا هیچ محافظتی برای کرونا ایجاد نمی کند و فقط در برابر خود بیماری آنفلوانزا محافظت کننده است نه بیماری های دیگر.

دست دادن به هر شکلی ممنوع/واکسن کرونا تا پایان سال میلادی به دست مردم می رسد!
به گزارش فرتاک نیوز،

شاید نام برخی پزشکان پس از پایان بحران کرونا به آسانی فراموش نشود، هم به واسطه‌ی زحماتشان به عنوان مدافعان سلامت هم به دلیل حضور فعال و دلسوزانه‌ در کنار اصحاب رسانه. دکتر مردانی یکی از این پزشکان فعال است که پس از شیوع کرونا همیشه با روی خوش و حتی در اوج کار پاسخگوی رسانه‌ها چه به صورت تلفنی و چه به صورت تصویری بوده است.

در همین راستا طی روزهای گذشته گفت‌وگوی مجازی این پزشک با یکی از خبرنگاران حوزه سلامت در فضای مجازی پخش شد که در این تماس تصویری، خبر آمدن واکسن کرونا طی ماه های آینده را از زبان او شنیدیم  و تا حدی امید در دلمان جوانه زد.

خبرنگار ما در این گفتگوی اختصاصی موضوعاتی چون تغییر سبک دست دادن مردم پس از کرونا (کوبیدن مشت ها به هم)، تأثیر واکسن آنفلوانزا برای بیماری کرونا و ایمنی افرادی که سرما می خورند در برابر کرونا  را از دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا جویا شد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می خوانید.

دست دادن به هر شکلی ممنوع!

مردانی در ابتدا با تأکید بر اینکه دست دادن به هر شک و سبکی مشکل دارد، گفت: پس از شیوع کرونا روش دیگری از دست دادن به صورت مشت کردن و زدن پشت دست ها به هم در میان افراد جامعه رواج پیدا کرده است که می تواند باعث انتقال ویروس شود.

وی اضافه کرد: ما می گوییم یک فرد با فرد دیگر حداقل یک و نیم متر باید فاصله داشته باشند اما وقتی دو فرد بخواهند برای دست دادن به هر شکلی به هم نزدیک شوند این فاصله به صفر می رسد و در نتیجه هیچ مرجع علمی و بین المللی مشت کردن دست ها و کوبیدن آن ها به هم را تأیید نمی کند.

دکتر مردانی در اینباره ادامه داد: از نگاه من هیچ لزومی ندارد که مردم ما برای ادای احترام و احوالپرسی حتما به هم دست بدهند، مثلا می توانیم از فرهنگ های دیگر مانند فرهنگ ژاپنی که برای ادای احترام به یگدیگر تعظیم می کنند استفاده کنیم. اتفاقا ژاپن یکی از کشورهایی است که توانست کرونا را در عرض چند هفته شکست دهد و حذف همین عادت های غلط چون  دست دادن و عدم رعایت فاصله فیزیکی در موفقیتشان مؤثر بود.

سرما خوردگی ما را در برابر کرونا ایمن می کند؟

همچنین این متخصص بیماری های عفونی در خصوص صحت و سقم این موضوع که آیا سرماخودرگی بدن را در برابر کرونا مقاوم می کند یا نه هم گفت: کرونا ویروس ها دومین علت شایع عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بعد از رینو ویروس ها هستند. رینو ویروس ها همان ویروس هایی هستند که سرماخوردگی ایجاد می کنند و سال ها هم وجود داشته است.

وی افزود: در بررسی ها دیده شده که آن ها که سرماخوردگی می گیرند که دلیل عمده آن ها رینوویروس ها هستند نه کرونا، ممکن است به علت ایجاد آنتی بادی در بدنشان یک ایمنی محافظتی بسیار کم نسبت به کرونا داشته باشند.

او  خاطرنشان کرد: البته کووید 19 کرونای جدید محسوب می شود و از نظر آنتی ژنتیک تفاوت های عمده ای با کرونای قبلی دارد ولی سرماخوردگی هایی با عامل کرونای قدیمی یک محافظت بسیار کم برای فرد ایجاد می کنند که اصلا قابل اعتماد نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی شود که فرد سرما بخورد برای اینکه کرونا نگیرد.

واکسن آنفلوانزا نمی تواند در برابر کرونا محافظتی ایجاد کند

مردانی در ادامه ی گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز ضمن بیان اینکه واکسن آنفلوانزا هیچ محافظتی برای کرونا ایجاد نمی کند و فقط در برابر خود بیماری آنفلوانزا محافظت کننده است نه بیماری های دیگر، گفت: واکسن کرونا واکسنی مجزاست که انشاالله هر زمان تأیید شود به صورت واکسن مجزا در بازار عرضه خواهد شد.

عضو کمیته علمی کرونا خبری خوش برای ساخت واکسن کرونا هم داشت: خوشبختانه واکسن کرونا در دنیا ساخته شده  و کارآزمایی بالینی آن توسط یک شرکت چند ملیتی انجام شده است و مبلغی حدود 8 و نیم میلیارد یورو کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس برای ساخت این واکسن هزینه و کمک کرده اند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اولین واکسن کرونا که به بازار عرضه می شود همین واکسن شرکت چند ملیتی باشد که اجتمالا تا پایان سال میلادی یعنی در اواخر پاییز یا دی ماه به دست مردم خواهد رسید. دو شرکت آمریکایی هم خیلی کارهای خوبی در حوزه ساخت واکسن انجام داده اند و حتی روی انسان امتحان کرده اند و مؤثر بوده است. چینی ها هم برای تهیه واکسن تلاش هایی کرده اند و نتایج خود را کم کم اعلام می کنند.

واکسن آنفلوانزا هیچ محافظتی برای کرونا ایجاد نمی کند و فقط در برابر خود بیماری آنفلوانزا محافظت کننده است نه بیماری های دیگر.

خبر خوش: واکسن کرونا تا پایان سال میلادی به دست مردم می رسد

در ادامه این متخصص بیماری های عفونی گفت: پیش بینی می شود نزدیک دو میلیارد واکسن تا آخر سال میلادی در دسترس مردم دنیا قرار می گیرد. در ضمن همه ی کشورهای دنیا هم نیاز به واکسن ندارند مثلا آمریکا اولین کشوری است که نیاز به واکسن دارد زیرا بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا را دارد سپس برزیل،روسیه، هند و چند کشور اروپایی و کشور ما که بعد آن ها قرار می گیرد.

او با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا مانند هر ساله برای افراد در معرض خطر ضروری است، اظهار داشت: بیماری آنفلوانزا با واکسن قابل پیشگیری است و به همین علت ترسی از همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز نداریم، فقط اگر مردم واکسن آنفلوانزا را نزنند، اپیدمی شدن کرونا و آنفلوانزا می تواند خطرناک و نگران کننده باشد.

اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا با افراد در معرض خطر است

مسعود مردانی خبر خوبی دیگری هم برای مردم داشت: شاید بیشترین تعداد واکسن در تاریخ کشورمان برا ی آنفلوانزا امسال سفارش داده شده است، مثلا اگر سال های قبل برای 2 میلیون نفر واکسن داشتیم  امسال قول داده اند تا ده میلیون واکسن وارد کنند. پس اگر مردم همکاری کنند و واکسن بزنند امیدواریم مشکلی پیش نخواهد آمد. در ضمن  در حال حاضر در اوج بیماری کرونا هستیم اما وضعیت کرونا در پاییز از چیزی که امروز هست بدتر نخواهد شد.

افرادی که جوان هستند و بیماری زمینه ای هم ندارند شاید نیازی به تزریق واکسن نداشته باشند و فقط رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای آن ها ضروری است.

عضو کمیته علمی کرونا در آخر با تأکید بر اینکه اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا با افراد در معرض خطر است نه افراد عادی، به بهداشت نیوز گفت: افرادی که جوان هستند و بیماری زمینه ای هم ندارند شاید نیازی به تزریق واکسن نداشته باشند و فقط رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای آن ها ضروری است. البته اگر به آن مرحله برسیم که بتوانیم برای افراد عادی هم واکسن را تزریق کنیم خیلی خوب است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۰۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان