//
کدخبر: ۲۶۷۴۹۸ //

عروسی و عزا با طعم کرونا/سلامتی دیگران را فدای دلخوشی یک شب خود نکنیم

حضور زنجانی‌ها در مراسم عروسی و عزا این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه بهداشت و درمان استان زنجان تبدیل شده است.


عروسی و عزا با طعم کرونا/سلامتی دیگران را فدای دلخوشی یک شب خود نکنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزها شاهد جولان بیماری کرونا در زنجان هستیم تا جایی که حال و هوای استان رنگ قرمز به خود گرفته و زنگ خطر افزایش آمار بیماران کرونایی در این استان را به صدا در آورده است.

برخی از شهروندان زنجانی، خسته از رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی هستند و عده‌ای علی‌رغم این‌که روزانه اخبار کرونا را می‌شنوند، هنوز این بیماری را باور نکرده و با خیال آسوده در مراسم‌ و تجمعات شرکت کرده و گاهی خود بانی دورهمی‌های خانوادگی می‌شوند.

اغلب کارشناسان در کشور بر این باورند که حساسیت‌ها به بیماری کرونا تا حدودی کمرنگ شده و مردم آنچنان که باید این بیماری هزار چهره را جدی نمی‌گیرند که این عوامل دست به دست هم داده است تا آمار کرونا در اغلب استان‌ها، از جمله زنجان شتاب افزایشی به خود گیرد.

در همین رابطه معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با بیان‌این‌که امروز در کشور مسئله‌ای که نباید به یک موضوع فراموش شده تبدیل شود و حساسیت‌ها نسبت به این موضوع از بین برود، بیماری کرونا است، می‌گوید: یکی از ضروریات‌ امروز جامعه ما این است که همه تمهیدات لازم حتی بیشتر از روزهای اول برای مبارزه با این بیماری به کار گرفته شود.

خدابخش مرادی‌نافچی با اشاره به این‌که کسی مخالف فعالیت اقتصادی در جامعه نیست، بلکه تحرک اقتصادی باید در جامعه تداوم داشته و زندگی در جریان باشد، بیان می‌کند: آنچه امروز ضرورت دارد، این است که فعالیت‌های اجتماعی و اداری، همه در راستای رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود.

وی با بیان این‌که متاسفانه حساسیت‌ها در جامعه برای مبارزه با بیماری کرونا از بین رفته است، ادامه می‌دهد: باید از ظرفیت‌های مردمی از جمله پایگاه‌های بسیج، سمن‌ها و هیئات مذهبی و افرادی که از نفوذ اجتماعی خوبی برخوردار هستند، برای بازگرداندن حساسیت‌ها به جامعه استفاده شود.

در میان همه راه‌هایی که باعث ابتلای افراد به این ویروس منحوس می‌شود، نگرانی مردم و مسئولان زنجانی از شرکت در مراسم عروسی و عزا و به اذعان اکثر مسئولان بهداشتی استان، یکی از دلایل اصلی افزایش آمار بیماران کرونایی زنجان، حضور آنان در مراسم‌ تجمعی است.

در حالی که درب تالارهای زنجان همچنان به روی مردم بسته است، پای عروسی‌ها به خانه‌ها و حتی باغ‌های اطراف کشیده شده و با توجه به این‌که ۵۰ درصد مبتلایان به کرونا علائم ندارند، حضور در این تجمعات ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

در همین رابطه معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز با اشاره به دغدغه‌ این روزهای حوزه بهداشت و درمان در زمینه شکل‌گیری تجمعات، اظهار می‌کند: حضور مردم در تجمعات اغلب بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که این امر به یک نگرانی عمده تبدیل شده است؛ به‌ طوری‌ که بعد از هر عروسی و عزا شاهد افزایش آمار مبتلایان و درگیری افراد حاضر در آن مراسم هستیم.

محمدرضا صائینی با بیان این‌که در بررسی‌های صورت گرفته ۵۰ درصد افراد مبتلا به کرونا که آزمایش‌شان مثبت بوده، بدون علامت هستند، ادامه می‌دهد: حضور همین افراد بدون علامت در مراسم می‌تواند زمینه‌ساز انتقال این بیماری به دیگران باشد.

پای صحبت برخی از عروس و دامادها که می‌نشینی، هر یک حرفی برای گفتن دارند. یکی از آرزوهایش برای برگزاری مراسمی در شان و به یاد ماندنی می‌گوید و دیگری از خانه‌ای که چیده شده ولی عروس ندارد. با صاحبان عزا نیز که هم‌صحبت می‌شویم، اغلب آن‌ها از اقوام نزدیک خود انتظار حضور در کنارشان برای تسلی خاطر دارند.

درست است که توقعات صاحبان عروسی و عزا توقعات غیرمعقول نیست اما برای حفظ جان خود به هموطنان‌مان در این روزهای حساس باید با توجه به شرایط تصمیم‌گیری کنیم و به تعبیر مسئولان در این اوضاع و احوال همه ما باید به زندگی با کرونا عادت کرده و سلامتی دیگران را فدای دلخوشی یک شب خود نکنیم و اگر می‌خواهیم هرچه زودتر این ویروس از کشور رخت بربندد باید بیش از پیش در زندگی چند چیز را تمرین کنیم. در خانه ماندن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۴۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان