//
کدخبر: ۲۶۳۲۳۴ //

مشکلات پوستی ایجاد شده در اثر شستن مکرر دستها

متخصص پوست و مو در چهارمحال و بختیاری گفت: شستن مکرر دست‌ها می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی از جمله اگزما و خشکی شدید به همراه داشته باشد.

مشکلات پوستی ایجاد شده در اثر شستن مکرر دستها
به گزارش فرتاک نیوز،

کوروش احمدپور در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: با شیوع و همه‌گیری کرونا ویروس در سراسر دنیا از مردم درخواست شده تا دست‌های خود را به صورت مرتب با آب و صابون یا در صورت عدم دسترسی به آب، بهداشت دست‌ها با ژل‌ها و مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل انجام شود.

وی ادامه داد: شست و شوی دست‌ها یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش سرعت شیوع کرونا ویروس به شمار می‌رود اما شستن مکرر دست‌ها به ویژه برای افرادی که مشکلات پوستی از جمله اگزما دارند، می‌تواند منجر به مشکلات و آسیب‌های پوستی بیشتری شود.

احمدپور توصیه کرد: افراد سعی کنند در طول روز تعداد دفعات بیرون رفتن از خانه را کاهش دهند تا کمتر نیاز به شست و شوی دست‌ها باشد و خشکی پوست نیز به حداقل برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه افراد در بدو ورود به منزل، لباس‌های خود را در فضای بیرون از خانه از جمله پارکینگ تعویض کنند و شست و شوی دست‌ها را با ایجاد کف کامل انجام دهند و بعد از آن به خانه وارد شوند، توضیح داد: بعد از هربار شست‌وشو، آب دست‌ها را با دستمال کاغذی و یا حوله تمیز شخصی گرفته شود و در  حالی که دست هنوز نم دار است از کرم مرطوب کننده دست و یا وازلین استفاده شود تا خشکی پوست به حداقل ممکن برسد.

احمدپور در ادامه به خانم‌های خانه‌‎دار و افرادی که دست‌های آن‌ها به صورت مکرر با آب و مواد شوینده تماس دارد، توصیه کرد: تمامی کارهایی که دست‌ها با آب و مواد شوینده در تماس است از دستکش مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به بهترین و موثرترین راه برای از بین بردن میکروب و ویروس از دست‌ها، اضافه کرد: شستن دست‌ها با آب و صابون مایع بهداشتی‌تر بوده زیرا احتمال انتقال ویروس از طریق  صابون‌جامد بیشتر است.

وی با اشاره به رعایت نکات بهداشت فردی و محیطی به افرادی که برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوند، عنوان کرد: افرادی که ساعات بیرون ماندن آن‌ها در خارج از منزل کمتر از دوساعت است از دستکش‌های یکبار مصرف و دستکش‌های معمولی موجود در بازار استفاده کنند و امکان استفاده از دستکش‌های لاتکس را به افرادی بدهند که ساعات کاری آن‌ها بیش از ۱۰ ساعت است.

احمدپور در خصوص عدم دسترسی به آب برای شست و شوی دست‌ها توصیه کرد: افراد برای ضدعفونی کردن دست‌ها از ژل‌های ضدعفونی کننده مخصوص دست و یا الکل بر پایه ۷۰ درجه ترکیب شده با گلیسیرین استفاده کنند تا هم از خشکی پوست جلوگیری کرده و حالت مرطوب‌کنندگی نیز داشته باشد.

وی تاکید کرد: بهترین نوع الکل به منظور پاک‌کنندگی دست، الکل بر پایه بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است و بالاتر بودن درجه الکل میکروب و ویروس را از بین نخواهد برد و افراد از مواد شوینده مخصوص سطوح تنها برای سطوح استفاده کنند.

احمدپور عنوان کرد: استفاده برخی از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح موجب ایجاد مشکلاتی برای پوست و تنفس افراد شده که توصیه می‌شود از ژل‌های ضدعفونی کننده استاندارد استفاده شود.

وی با اشاره به دور کردن حالت وسواس‌گونه از خود توصیه کرد: افراد از استفاده بیش از اندازه از موادضدعفونی‌کننده خودداری کرده زیرا استفاده مکرر از این محصولات باعث ایجاد خشکی پوست، ترک پوستی، اگزما و زخم می‌شود وشکاف‌های ایجاد شده براثر استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده باعث جذب و ماندگاری آلودگی بر روی پوست خواهد شد.

احمدپور با بیان اینکه کرونا ویروس بین ۱۰ دقیقه تا ۳ ساعت بر روی پوست زنده می‌ماند، یادآور شد: ماندگاری کرونا ویروس بر پوست به آسیب‌پذیری پوست بستگی دارد هرچقدر پوست آسیب‌پذیرتر باشد امکان ماندگاری ویروس بر پوست بیشتر است.

احمدپور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا بهترین و امن‌ترین مکان  خانه است زیرا افراد هرچند بیشتر در خانه بمانند طبیعتا امکان استفاده از موادشوینده  کمتر خواهد بود و سیستم تنفسی حفظ و تقویت خواهد شد و پوست افراد نیز در سلامت بیشتری خواهد بود و با در خانه ماندن زنجیره انتقال کرونا ویروس را کُندتر خواهیم کرد و به منظور سلامت افراد استفاده از محصولات الکلی نیز کمتر خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۳۲۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان