//
کدخبر: ۲۴۹۷۸۰ //

اصلی‌ترین علامت کروناویروس در افراد سالم و افراد با بیماری زمینه‌ای چیست؟

استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علامت تب در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای دارند، به طور معمول ظهور پیدا نمی‌کند.

اصلی‌ترین علامت کروناویروس در افراد سالم و افراد با بیماری زمینه‌ای چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمد خواجه دلویی استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ویروس کووید-۱۹ در افراد سالم با علائمی همچون تب ظهور پیدا می‌کند، گفت: این علامت در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، نقص ایمنی، سرطان، پیوند عضو و نارسایی کلیوی و قلبی هستند به طور معمول ظهور پیدا نمی‌کند.

 او با بیان اینکه بهترین راهکار برای بیمار نشدن رعایت اصول پیشگیرانه و اجتناب از حضور در اماکن و محل‌های پرتردد است، ادامه داد: ویروس کووید-۱۹ به طور معمول سیستم تنفسی فرد را از خفیف تا شدید درگیر می‌کند.

استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه نوع جهش یافته ویروس سارس و مرس است که در سال‌های قبل در برخی از کشور‌ها شیوع و موجب بیماری و مرگ بسیاری از افراد شده است، گفت: هنوز اطلاعات دقیقی از این ویروس به دست نیامده است، اما شواهد حاکی از آن است که این ویروس در ۸۰ درصد موارد بدون علائم در ۱۵ درصد همراه با علائم بالینی همچون تب، سرفه و ۵ درصد دچار علائم بالینی حاد می‌شوند.

خواجه دلویی با بیان اینکه این ویروس از طریق تماس با سطوح آلوده قابل انتقال به فردی دیگر است، افزود: این ویروس قابلیت ماندگاری چندین ساعته بر روی سطوح را دارد و بر روی لباس می‌تواند تا ۲۴ ساعت و بر روی اجسامی همچون تلفن همراه و سایر وسایل شخصی زمان بیشتری ماندگاری دارد.

او تصریح کرد: بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری اجتناب از حضور در اماکن پرتردد و عمومی، تغذیه سالم، شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از مواد ضد عفونی کننده است.

استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بهترین منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری سایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت است، خاطر نشان کرد: باید مسیری فراهم شود تا مردم گرایش بیشتری برای کسب اطلاعات از منابع موثق داشته باشند و براساس اطلاعات درست بتوانند از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه مصرف سیگار می‌تواند به سیستم تنفسی آسیب وارد کند بنابراین در شرایطی که احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد رعایت نکات بهداشت فردی، تغذیه سالم و تحرک کافی می‌تواند بدن را در مواجهه با ویروس آماده سازد، افزود: ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی کننده بعد از ۶۰ ثانیه عوامل بیماری زا را از بین می‌برند، بنابراین شستشوی مداوم دست‌ها با آب وصابون و یا ژل‌های ضدعفونی کننده می‌تواند میزان ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۹۷۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان