//
کدخبر: ۲۴۸۱۳۴ //

پاسخ دانشمندان به پرسش های مهم درباره کرونا

دانشمندان دانشگاه هاروارد به منظور کاهش نگرانی شهروندان به سئوالات آنها درباره کرونا پاسخ دادند.

 پاسخ دانشمندان به پرسش های مهم درباره کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

 گسترش سریع ویروس جدید کرونا یا کووید-۱۹ "COVID-۱۹" زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است.سازمان جهانی بهداشت، وضع اضطراری جهانی اعلام کرد و بسیاری از کشور‌ها نیز با افزایش شمار موارد ابتلا رو به رو هستند.در آمریکا مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها CDC به مردم توصیه کرد در صورت لزوم آماده تغییر وضعیت زندگی و محدود کردن آن باشند.

در زیر برخی سئوالات درباره این ویروس پاسخ داده شده است:

آیا ویروس کرونا از شخص به شخص منتقل می‌شود؟

بله، این ویروس از یک نفر به نفر دیگر منتقل می‌شود که بیشتر از طریق قطرک‌های موجود در بزاق دهان یا مخاط است که از طریق هوا و در فاصله دو متری منتقل می‌شود و این جهش، از طریق سرفه یا عطسه یا از طریق ذرات ویروس حین دست دادن یا نوشیدن موارد مشترک منتقل می‌شود. در اغلب موارد، ابتلای یک نفر کاملا مشخص است، ولی در برخی موارد افراد مبتلا هیچ نشانی ندارند و در این حال، ویروس را منتقل می‌کنند.

گام‌های نخست برای پرهیز از ابتلا به آنفلوانزا و دیگر عفونت‌ها از جمله شستن دست‌ها به جلوگیری از گسترش ویروس کمک می‌کنند.

قرنطینه کردن و محدود کردن سفر‌ها و ماندن در محل زندگی به جلوگیری از گسترش بیماری کمک خواهد کرد.

مقامات بهداشتی گفتند کسانی که در معرض ویروس بوده اند باید ایزوله شوند و در خانه بمانند و علائم آن‌ها هر ۱۴ روز کنترل شود.

دوره نهفته بیماری چقدر است؟

دوره نهفتگی بیماری، زمان بین ابتلا به یک بیماری و بروز علائم آن است؛ اکنون برآورد می‌شود که علائم بیماری کووید ۱۹ در بیشتر موارد معمولا بین پنج روز یا کمتر طول می‌کشد، ولی به طور کلی، بین یک تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

علائم بیماری چیست؟

تب، سرفه خشک، مشکل در تنفس و گاهی ذات الریه، علائم شایع این بیماری است.

گزارش‌هایی مبنی بر بروز علائم گوارشی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال نیز پیش از بروز علائم تنفسی واصل شده است، ولی بیشتر علائم، تنفسی خواهند بود.در برخی موارد نیز علائمی مشاهده نمی‌شود و علائم ممکن است خفیف تا شدید باشد و در برخی موارد، ویروس تهدید کننده زندگی یا مرگبار است.

اکنون به نظر می‌رسد بیشتر مبتلایان در نهایت درمان می‌شوند و بهبود می‌یابند؛ مدت زمان بهبود، متغیر است و کسانی که بیماری شدیدی ندارند همچون آنفلوانزا دچار این بیماری خواهند شد.کسانی که بیماری خفیف دارند ظرف چند روز بهبود می‌یابند.کسانی که ذات الریه می‌گیرند، زمان بهبود طولانی تری دارند که از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.در موارد شدید که بیماری، زندگی فرد را تهدید می‌کند ممکن است بهبود ماه‌ها طول بکشد.

آیا بیمارانی که علائمی ندارند می‌توانند بیماری را منتقل کنند؟

شخصی که مبتلاست و هیچ علامتی ندارد ممکن است دیگران را مبتلا کند، ولی جزئیات این انتقال مشخص نیست.

آیا ممکن است ویروس کرونا روی فرش یا دیگر سطوح نرم وجود داشته باشد؟ یا روی سطوح سخت نیز وجود خواهد داشت؟

اکنون هیچ شواهدی درباره ویروس کرونا در دست نیست که نشان دهد این ویروس از سطوح نرم همچون فرش به انسان منتقل می‌شود.ممکن است این ویروس از روی سطوحی به کرات به آن‌ها دست زده می‌شود همچون دستگیره در منتقل شود گرچه شواهد سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند ذرات ویروس ممکن است فقط چند ساعت زنده بمانند.

به نظر می‌رسد هنگامی که شخصی مبتلاست پس از عطسه یا سرفه، سطح را لمس کرده و سپس دست خود را به چشم خود مالیده است.از این جهت است که شستن مکرر دستان با آب و صابون یا مایع ضد عفونی الکلی توصیه می‌شود و همچنین توصیه می‌شود دستگیره در‌ها را با اسپری تمیز کننده، پاک کنند.

آیا می‌توانم با زدن ماسک در برابر کرونا ویروس از خود محافظت کنم؟ آیا فرزندانم می‌توانند چنین کنند؟

توصیه‌های بهداشتی محل زندگی خود را نصب العین قرار دهید.اکنون استفاده از ماسک برای مردم عادی توصیه نمی‌شود.برخی مراکز به کسانی که از چین آمده اند توصیه می‌کنند ماسک بزنند.اگر شما علائم تنفسی همچون سرفه یا عطسه دارید توصیه می‌وشد ماسک بزنید تا دیگران را مبتلا نکنید.

باید فاصله شما از دیگران بین یک تا دو متر باشد تا از انتقال ویروس از طریق قطرک‌ها جلوگیری کنید.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه می‌کنند اطلاعات شما در باره ماسک کامل شود.

آیا کسانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند باید ماسک بزنند؟

اگر شما به علت بیماری خاص یا درمان برخی بیماری‌ها دچار ضعف سیستم ایمنی هستید با پزشک تان درباره استفاده از ماسک مشورت کنید.

آیا می‌توانیم بسته‌های رسیده از چین را قبول کنیم؟

هیچ دلیلی ندارد که به بسته‌های رسیده از چین مشکوک باشیم.به خاطر داشت باشید که ویروس کرونا، شبیه دیگر ویروس‌های تنفسی همچون آنفلوانزا است. همانطور که در فصل شیوع آنفلوانزا از دریافت این بسته‌ها خودداری نمی‌کنیم، اکنون نیز باید چنین کنیم.

باید در برخورد با این ویروس، منطقی رفتار کنیم.

آیا ممکن است با خودرن غذا‌های درست شده توسط دیگران، به کرونا ویروس مبتلا شوم؟

ما هنوز در حال یادگیری موارد متعدد درباره این ویروس ایم. مشخص نیست که انتقال از این طریق ممکن باشد یا خیر؛ ولی اگر چنین باشد احتمالا استثنا‌هایی در این باره وجود دارد.کرونا ویروس در مدفوع برخی بیماران مشاهده شده است لذا نمی‌توانیم احتمال انتقال ویروس از طریق دهان و غذا را رد کنیم.این ویروس احتمالا هنگام پخت و پز از بین می‌رود.

آیا می‌توانم همراه با فرزندانم، سفر هوایی داشته باشم؟

هم اکنون ممنوعیت جدی در این باره وجود ندارد.البته اگر کسی تب یا علائم تنفسی دارد نباید سفر هوایی داشته باشد، ولی در صورتی که مجبور به سفر باشد باید در هواپیما ماسک بزند.

آیا کرونا واکسن دارد؟

هنوز واکسنی برای این بیماری وجود ندارد گرچه محققان در تلاشند این کار را انجام دهند.در سال ۲۰۰۳ دانشمندان تلاش کردند واکسنی برای سارس تولید کنند، ولی پیش از محقق شدن این هدف، بیماری محو شد.

آیا کرونا درمان دارد؟

تاکنون هیچ درمان مشخصی برای این بیماری تدوین نشده است.درمان، شامل اقدامات حمایتی است که به معنی رساندن مایعات به بدن، دارو برای کنترل تب و در موارد شدید، دادن اکسیژن است.کسانی که بیماری شدیدی دارند باید دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشند.

عفونت‌های باکتریایی ممکن است بر این بیماری سوار شوند.بیمارانی که دچار این حالت می‌شوند باید درمان آنتی بیوتیکی نیز دریافت کنند.هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد استفاده از مکمل‌هایی همچون ویتامین سی یا پروبیوتیک‌ها ممکن است سرعت بهبود بیماری را بیشتر کنند.

چگونه وجود این بیماری، تشخیص قطعی داده می‌شود؟

تست تخصصی این ویروس اکنون موجود است و از طریق کیت‌های مخصوص انجام می‌گیرد.

این ویروس چقدر مرگبار است؟

هنوز دقیق نمی‌دانیم! ولی شواهد نشان می‌دهد بسیاری از مبتلایان ممکن است بیماری ملایمی را تجربه کنند و بدون درمان خاصی، بهبود یابند.در ابتدای همه گیری به نظر می‌رسد حدود بیست درصد موارد، بیماری جدی داشته باشند.بیمارانی که به مشکلات شدید تنفسی دچار می‌شوند باید تحت اکسیژن درمانی قرار گیرند.

نرخ مرگ و میر بیماری که در چین گزارش شده حدود سه درصد است.به خاطر داشتن این نکته مهم است که در همه گیری یک بیماری، شرایطی همچون کوه یخ وجود دارد و شدت بیماری، بیش از حد معمول، تخمین زده می‌شود و موارد خفیف بیماری دیده نمی‌شوند یا تشخیص داده نمی‌شوند لذا مرگ و میر ناشی از بیماری، بیشتر از حد واقعی دیده می‌شود.به همین دلیل ممکن است آمار ۳ درصد نیز بالاتر از حد واقعی باشد.بر خلاف کرونا ویروس، مرگ و میر ناشی از سارس حدود ۱۰ درصد؛ و مرگ و میر ناشی از مرس بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود!

در صورتی که کسی احتمال ابتلا به بیماری دهد، چه کند؟ آیا باید فوری به مرکز درمانی مراجعه کند؟

اگر به پزشک تان دسترسی دارد با او تماس تلفنی بگیرید.ولی اگر به پزشک دسترسی ندارید و نگران بیماری خود یا خانواده خود هستید با مرکز درمانی نزدیک محل زندگی تماس بگیرید.در غیر این صورت می‌توانید مستقیم به مرکز درمانی مراجعه کنید.فقط مبتلایان به علائم شدید تنفسی و مشکلات جدی باید به مرکز درمانی مجهز مراجعه کنند.علائم شدید شامل افزایش شدید نبض، افت فشار خون، دمای بسیار بالا یا بسیار پایین بدن، گیجی، مشکل تنفسی، و کم آبی شدید می‌شود.

آیا کسانی که از بیماری بهبود یافته اند ممکن است همچنان حامل آن باشند و آن را گسترش دهند؟

بهبود یافتگان باید در تماس نزدیک با کادر درمانی باشند تا از انتقال احتمالی و دوباره بیماری جلوگیری شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۱۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان