//
کدخبر: ۲۴۷۵۴۲ //

کرونا؛ بحث داغ موجودی نه چندان زنده

کرونا، ویروس جدیدی است که این روزها هیچ گونه مرزی را یارای مقابله با آن نیست .

کرونا؛ بحث داغ موجودی نه چندان زنده

فاطمه دارستانی؛ کرونا، ویروس جدیدی است که این روزها هیچ گونه مرزی را یارای مقابله با آن نیست و خیلی از کشورهای دنیا به نوعی کم و بیش با آن درگیر شده اند، بیماری که کوئید ۱۹ نامیده شده است.

همان طور که می دانید این ویروس از دسامبر۲۰۱۹ در چین در شهر ووهان در مارکت Huanan seafood پیدا شد و هنوز هم منشا اصلی آن پیدا نشده است.

اولین برداشت:این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده است.

کاملا غلط!

طبق تحقیقات انجام شده توالی تقریبا یکسانی بین این کرونا ویروس و کرونا ویروس خفاش است ولی ۱۰۰٪ نیست و مسئله دیگر در این عدم تطابق وجود یک میزبان واسط احتمالی (احتمالا مار) است.در نتیجه سوپ خفاش پَر! چرا که میزبان واسط ویروس را به انسان انتقال می دهد.

کوئید۱۹ مردان را بیشتر درگیر می کند!

میزان مرگ و میر در مردان نسبت به زنان ۳.۲۵٪ بیشتر است.به طور کلی هر ویروس به یک سری سلول های هدف در بدن حمله می کند.این ویروس در ریه اثرات مخربی بر جای می گذارد.سلول هدف این ویروس سلول های پوششی تیپ۲(پنوموسیتll)می باشد.تعداد این سلول در مردان بیشتر از زن هاست.در نتیجه این ویروس در مردان فرصت بیشتری برای درگیری و نابودی دارد.

دلیل حساسیت نژاد آسیایی نسبت به آمریکایی و آفریقایی چیست؟

پاسخ این سوال نیز شامل همین سلول های پنوموسیت تیپ ۲ می باشد.این سلول ها در نژاد آسیایی نسبت به دو نژاد دیگر به طور کلی بیشتر است.

توالی این ویروس بسیار شبیه به دو ویروس «سارس» و «مرس» است.این دو ویروس نیز به همین سلول های پوششی حمله  می کنند اما دلیل واگیری بیشتر کوئید۱۹ تمایل بیشتر برای اتصال به این سلول هاست.

آیا این ویروس یک حمله بیولوژیک بود؟

همان طور که گفته شد ویروس سارس که از قضا  توالی تقریبا یکسانی با کوئید۱۹ دارد(نزدیک ۸۰٪) کشندگی تقریبا ۱۰٪ دارد،از طرف دیگر ویروس مرس نیز کشندگی حدود ۳۵٪ دارد.حال ویروس کرونا جدید امروزی با کشندگی ۲٪ آیا راه مناسبی برای کنترل جمعیت بوده است؟!!

اما آیا حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا جدید باشند؟

در ابتدا لازم به ذکر است ماهیت اصلی ویروس کرونا جدید نیست این ویروس همان عامل بیماری هایی مثل FIPگربه،برونشیت عفونی طیور،تاج آبی بوقلمون،هپاتیت موشی،آنسفالومیلیت منعقد کننده خون خوک و..... است.

همان طور که می بینید نوع های دیگر این ویروس همیشه باعث بیماری در حیوانات مختلف شده است. اما این نوع خاص این ویروس با نام کوئید ۱۹ تا مورخ 10 اسفند 98 هیچ مورد آلودگی حیوانی گزارش نشده بود اما متاسفانه در این تاریخ یک مورد ابتلای سگ درهونگ کونگ؛در نمونه از حفره بینی و محوطه دهانی "مثبت ضعیف" اعلام شد.این در حالی ست که صاحب این حیوان خانگی نیز تست کرونا آن مثبت شده است.

تا کنون سیر این چرخه مشخص نشده اما احتمال اینکه انسان باعث آلودگی حیوان خانگی خود شده باشد بسیار زیاد است.

توصیه برای مراقبت از حیوانات خانگی

مراقب بهداشت حیوان خانگی خود باشید.اگر آن ها بیرون در معرض آئروسل های افراد آلوده قرار نگیرند به هیچ عنوان نمی توانند ناقل مکانیکی این بیماری برای شما باشند.

توصیه ی همیشگی دامپزشکان به صاحبان حیوانات خانگی شست و شوی دست ها پس از تماس با حیوانات از گذشته تا آینده کماکان شایان توجه است.

جهت کار های غیر ضروری اعم از چک آپ و یا واکسیانسیون حیوانات بالای یکسال فعلا به مراکز دامپزشکی مراجعه نکنید.

-حیوان خود را بیرون از خانه نبرید.

-اجازه لمس توسط دیگر افراد را به آن ها ندهید.

و یادتان باشد اگر شما هم علائمی همچون سرماخوردگی دارید می توانید متقابلا برای حیوانات هم خطر آفرین باشید در نتیجه هنگام بروز چنین علائمی از تماس با حیوان خود ممانعت کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۷۵۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان