//
کدخبر: ۲۴۴۰۱۷ //

علل بروز آب مروارید + درمان آن

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم که به بروز مشکلات بینایی می‌انجامد در نتیجه بی توجهی می‌تواند تا از دست رفتن بینایی فرد نیز پیش برود.

علل بروز آب مروارید + درمان آن
به گزارش فرتاک نیوز،

 "آب‌مروارید" جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی و یکی از ۳ عامل اصلی نابینایی است، آب‌مروارید به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد.

آب مروارید یا کاتاراکت (به فرانسوی: cataracte) نوعی بیماری چشم با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود.

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود از این رو جای نگرانی وجود ندارد.

در بیشتر موارد آب‌مروارید با افزایش سن به آرامی پیشرفت می‌کند. با گذر زمان ساختار عدسی چشم نیز تغییر می‌کند که گرچه هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل این است که پروتئین‌های عدسی تحت‌تاثیر رادیکال‌های آزاد تغییر می‌کنند و تدریجا کدر می‌شوند. آب‌مروارید انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آب‌مروارید مرتبط با سالمندی است.

نوع دیگری از آب‌مروارید به صورت یک مشکل ثانویه بروز می‌کند. بعضی بیماری‌ها، به‌خصوص دیابت کنترل‌نشده، مصرف برخی دارو‌ها از جمله کورتیزون خوراکی، التهابات داخل چشم و همچنین ضربه‌های چشمی می‌توانند سبب بروز آب‌مروارید شوند. به علاوه، انجام عمل‌های جراحی داخل چشم نیز ممکن است زمینه‌ساز این مشکل شوند.

سوختگی ناشی از مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و اشعه مادون قرمز نیز که به عدسی آسیب می‌رسانند باید به‌عنوان عامل خطر در نظر گرفته شوند. در موارد نادری آب‌مروارید در زمان تولد نوزاد تشخیص داده می‌شود که یک بیماری مادرزادی است یا در نتیجه انتقال یک بیماری عفونی مانند سرخجه، توکسوپلاسموز یا سیفلیس طی دوران بارداری به جنین بروز پیدا می‌کند.

علائم ابتلا به آب‌مروارید

علائم ابتلا به آب‌مروارید، کاهش قدرت بینایی در انجام فعالیت‌های روزمره، تاری دید، محو شدن رنگ‌ها، حساسیت به نور، اشکال در دید شب، دوبینی، تغییرات مکرر نمره چشم از علائم بروز آب مروارید هستند.

در حالت پیشرفت آب‌مروارید، رنگ مردمک به جای سیاه به خاکستری یا شیری متمایل می‌شود. در مراحل پیشرفته بیماری نیز ممکن است قدرت بینایی فرد تنها تا حد درک نور کاهش یابد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه آب‌مروارید هیچ دردی ندارد.

کاهش دید در شب، افزایش دید نزدیک، تغییر مداوم شماره عینک و یا لنز تماسی از دیگر علائم ابتلا به آب مروارید چشمی است البته که این علائم می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های چشمی نیز باشند، پس اگر دچار هر یک از این علائم شدید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

راه درمان آب مروارید چشمی

در مراحل اولیه آب مروارید، وضعیت بینایی با استفاده از عینک، عدسی‌های بزرگ نما و نور‌های قوی‌تر بهبود می‌یابد. اما اگر این تدابیر کمک کننده نباشد، جراحی تنها راه درمان است که شامل خارج کردن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است.

در این رابطه باید بدانیم که دارو، قطره، ورزش یا عینک مانع بروز یا بهبود آب مروارید نمی‌شوند.

آب مروارید زمانی نیاز به جراحی دارد که اختلال بینایی، انجام فعالیت‌های شغلی یا روزمره مانند رانندگی، مطالعه و تماشای تلویزیون را مختل کند.

عوارض بی توجهی به درمان آب مروارید

با تعلل در انجام عمل جراحی به تدریج بینایی فرد کم شده به طوری که شاید تنها موفق به درک نور محیط شود، در این مرحله در تعداد کمی از بیماران با افزایش فشار داخل چشم (آب سیاه) عمل سخت تری در انتظار آن‌ها همراه با عوارض و خطرات بیشتر خواهد بود.

اگر تشخیص آب مروارید از سوی پزشک متخصص داده شود، اما به عللی جراحی آن ممکن نباشد بیمار باید تحت نظر چشم پزشک باشد تا به مرحله اورژانس نرسد، زیرا در این صورت باید منتظر کاهش شدید دید و شاید نابینایی باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۴۰۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان