//
کدخبر: ۲۲۷۷۱۷ //

کشف سلول‌های بنیادی تاندون

تحقیقات جدید از وجود سلول‌های بنیادی تاندون خبر می‌دهد که می‌توان از آن‌ها در تقویت و ترمیم تاندون‌های آسیب دیده استفاده کرد.

کشف سلول‌های بنیادی تاندون
به گزارش فرتاک نیوز،

 تاندون‌های آسیب‌دیده به ندرت به طور کامل ترمیم می‌شوند؛ امری که ضمن محدود کردن گستره حرکتی، فرد را به تحمل طولانی مدت درد وادار کرده و در برخی از موارد کار حتی به عمل جراحی می‌کشد. این مشکلات ناشی از تشکیل اسکارهای فیبری است که ساختار بافت تاندون را مختل می‌سازند.

اکنون محققان «مرکز علوم کارنگی» در آمریکا در مطالعه‌ای جدید موفق به کشف تمام انواع سلول‌های حاضر در تاندون «پاتلا» (Patellar) شدند که در زیر کشکک زانو قرار دارد. سلول‌های بنیادی تاندون از جمله سلول‌هایی بود که در جریان این پژوهش از تاندون پاتلا کشف کردند.  

محققان می‌گویند از آنجایی‌ که آسیب‌های وارده به تاندون به ندرت به طور کامل ترمیم می‌شوند، پیش از این تصور می‌شد که تاندون سلول بنیادی ندارد. تحقیقات زیادی هم در تلاش برای کشف این نوع از سلول‌ها انجام شد، اما نتیجه‌ای به همراه نداشت. محققان مرکز علوم کارنگی در این مطالعه برای اولین بار به وجود سلول های بنیادی تاندون پی بردند.

تحقیق این محققان نشان داد که سلول‌های بافت اسکار فیبروز و سلول‌های بنیادی تاندون هر دو از یک فضا سرچشمه می گیرند. یافته‌های این پژوهش همچنین نشان داد که سلول‌های بنیادی تاندون و سلول‌های پیش‌ساز بافت اسکار هردو توسط پروتیینی به نام فاکتور رشد مشتق از پلاکت-A تحریک می‌شوند. زمانی که تاندون آسیب می‌بیند، سلول‌های بنیادی تاندون به نحوی تغییر می‌کنند که به این عامل رشد پاسخ نمی‌دهند و در نتیجه تنها بافت اسکار تشکیل می‌شود و سلول تاندون جدیدی شکل نمی‌گیرد.

به گفته محققان، سلول های بنیادی تاندون برای جلوگیری از تشکیل اسکارهای فیبری باید بر سلول‌های پیش‌ساز بافت اسکار پیشی گیرند. در نتیجه، کشف یک روش درمانی برای جلوگیری از تشکیل سلول‌های تشکیل دهنده اسکار و تقویت سلول‌های بنیادی تاندون می‌تواند به درمان جراحت‌های این بافت کمک شایانی کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۷۷۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان