//
کدخبر: ۲۲۳۹۹۰ //

درمان دیابت بدون نیاز به دارو

محققان دانشگاه تافتس واقع در ماساچوست آمریکا با استفاده از رویکرد فوتوژنتیک، سلول‌های تولیدکننده انسولین موسوم به بتا را به‌گونه‌ای دست‌ورزی کردند که در اثر تابش نور، دو تا سه برابر میزان طبیعی، انسولین تولید می‌کنند.

درمان دیابت بدون نیاز به دارو
به گزارش فرتاک نیوز،

این رویکرد جدید بر اساس پروتئین‌هایی عمل می‌کند که در اثر تابش نور، نحوه فعالیت خود را تغییر می‌دهند. محققان برای استفاده از این ویژگی، ژنی را به سلول‌های بتا وارد کردند که آنزیم موسوم به Photoactivatable Adenylate Cyclase  یا PAC را کنترل می‌کند. این آنزیم مولکول‌هایی را تولید می‌کند که در اثر دریافت نور آبی، فرایند تولید انسولین در سلول‌های بتا را به شدت افزایش می‌دهد.

محققان سلول‌های دست‌ورزی شده بتا را زیر پوست موش‌های مبتلا به دیابت پیوند زدند و پس از تابش نور آبی مشخص شد توانایی این موش‌ها در تنظیم قند خون بهبود قابل توجهی یافته است. به اعتقاد محققان استفاده از نور به عنوان ابزاری برای فعال کردن فرایند بیولوژیکی تولید انسولین، امکان کنترل بهتر میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت را بدون نیاز به استفاده از داروها و روش‌های درمانی متداول در اختیار می‌گذارد.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به‌وجود می‌آید. انسولین ماده‌‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو منجر می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۳۹۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان