//
کدخبر: ۲۲۱۸۹۴ //

ناآگاهی مردم از ابتلاء به پوکی استخوان

دبیر علمی سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز گفت: بخش قابل توجهی از افرادی که پوکی استخوان دارند از بیماری خود مطلع نیستند. افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند باید به موقع برای تشخیص مراجعه کنند.

ناآگاهی مردم از ابتلاء به پوکی استخوان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر افشین استوار در افتتاحیه سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز که امروز پنج‌شنبه(۲ آبان) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بسیج ملی آگاهی‌رسانی درباره پوکی استخوان را با شعار «پیشگیری از پوکی استخوان با تشخیص به موقع» در کشور در حال اجرا داریم و از افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند به ویژه خانم‌هایی که در سنین یائسگی هستند می‌خواهیم که برای تعیین وضعیت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. این طرح در طول این هفته در حال اجرا است و هفته‌ی آینده نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این کمپین دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی با ما همکار هستند. این کمپین با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز، مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، دفتر پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای وزارت بهداشت، دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس، انجمن استئوپروز ایران و شبکه تحقیقات استئوپروز شکل گرفته است.

دبیر علمی سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز با اشاره به تدوین دوباره گایدلاین کشوری استئوپروز گفت: در راستای تدوین دوباره‌ی این‌گایدلاین سه پنل در این سمپوزیم خواهیم داشت که پنل اول؛ پیشگیری و ارزیابی خطر، پنل دوم؛ تشخیص و درمان و پنل سوم پیگیری و توانبخشی نام دارد.

ابتلای ۴۰ درصدی زنان ۵۰ ساله به پوکی استخوان

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز همچنین اظهار کرد: تقریبا بیش از ۴۰ درصد خانم‌های بالای ۵۰ سال پوکی استخوان دارند. این میزان بالاتر از سنین ۷۰ سالگی به ۷۰ درصد نیز می‌رسد.

به گفته استوار شیوع این بیماری در آقایان بعد از سن ۵۰ سالگی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است و در حدود ۷۰ سالگی شیوع استئوپروز در بین خانم‌ها و آقایان به هم نزدیک می‌شود. اگر شکستگی در ناحیه لگن رخ دهد ۲۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که ظرف یک سال فرد را بکشد. این میزان حتی از برخی سرطان‌ها نیز بالاتر است و با توجه به این که جمعیت کشور رو به سالمندی است ما با این معضل بیشتر روبه‌رو خواهیم بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۱۸۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان