//
کدخبر: ۲۱۴۹۲۱ //

اختلال ژنتیکی که به مغز فرد آسیب می‌رساند

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین اختلال روانپزشکی ناشی از بیماری هانتینگتون، افسردگی است.

اختلال ژنتیکی که به مغز فرد آسیب می‌رساند
به گزارش فرتاک نیوز،

 احسان شرفی‌پور متخصص مغز و اعصاب  درباره هانتینگتون اظهار کرد: این نوع عارضه کاملاً ارثی است و در بزرگسالی شیوع دارد و ظاهر می‌شود. این بیماری یک نوع اختلال مغزی به حساب می‌آید که در فرد به صورت مشکلات عاطفی و از دست دادن توانایی تفکر و شناختی بروز می‌کند. درمان قطعی برای این عارضه شناخته نشده است اما راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

وی در ادامه درباره نشانه‌ها و علائم بیماری هانتینگتون گفت: معمولاً در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی خود را نشان می‌دهند، اما ممکن است زودتر یا دیرتر در زندگی فرد ظاهر شود و بستگی به شدت و حاد بودن آن دارد. می‌توان تا حدی توسط داروهای خاص این نوع عارضه را تسکین‌داد اما به طور قطع نمی‌توان آن را درمان کرد.

متخصص مغز و اعصاب متذکر شد: شایع‌ترین اختلال روانپزشکی ناشی از بیماری هانتینگتون، افسردگی است. افسردگی صرفاً یک علامت بیماری هانتینگتون نیست، بلکه به نظر می‌رسد به علت آسیب مغز و تغییرات بعدی در عملکرد آن اتفاق می‌افتد.

وی گفت: هانتینگتون موجب احساس تحریک‌پذیری، غم و اندوه یا بی‌تفاوتی یا انزوا، بی‌خوابی، خستگی و از دست دادن انرژی یا تفکر مکرر به  مرگ یا خودکشی می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب درباره روند اختلال مغزی بیان کرد: شروع و پیشرفت و علائم بیماری هانتینگتون در افراد جوان ممکن است کمی متفاوت از بزرگسالان باشد.

وی درباره تشخیص اختلال مغزی گفت: می‌توان از طریق سابقه خانوادگی که نقش مهمی در تشخیص بیماری هانتینگتون دارد، این موضوع را فهمید. با این حال، انواع آزمایش‌های بالینی و آزمایشگاهی می‌تواند برای کمک به تشخیص مشکل انجام شود.

شرفی‌پور درباره درمان متذکر شد: در نهایت فرد مبتلا به بیماری هانتینگتون نیاز به کمک در تمام فعالیت‌های زندگی و مراقبت‌های روزانه دارد. افرادی که سابقه خانوادگی شناخته‌شده‌ای از بیماری هانتینگتون دارند، باید در این مورد آگاه باشند که ممکن است ژن هانتینگتون را به فرزندانشان منتقل کنند. این افراد باید آزمایش‌های ژنتیکی و گزینه‌های تنظیم خانواده را انجام دهند.

وی گفت: گزینه دیگری برای جلوگیری از بیماری هانتینگتون، لقاح آزمایشگاهی و تشخیص ژنتیک قبل از تکامل جنین است. در این فرآیند، تخمک‌ها از تخمدان‌ها خارج می‌شوند و با آزمایش اسپرم پدر انجام می‌شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۹۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان