//
کدخبر: ۲۱۴۳۷۶ //

زمان طلایی برای استفاده از داروی تبخال

یک متخصص پوست گفت: ویروس هرپس یا تبخال خطرناک نیست اما ممکن است هیچ وقت به طور کامل از بدن شما حذف نشود.

زمان طلایی برای استفاده از داروی تبخال
به گزارش فرتاک نیوز،

صادقی نیا متخصص پوست اظهار کرد: تبخال‌ها ضایعاتی دردناک هستند که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند، هرپس یک ورژن عامل اصلی تبخال دهانی است و ممکن است ۲ ناحیه ژنیتال را هم درگیر کند.

وی گفت: تبخال ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود؛ روی بینی، گونه‌، چانه، انگشت‌ و غیره اما بیشتر در اطراف لب دیده می‌شود، ویروس در زمان فعال بودن و ایجاد تبخال می‌تواند به افراد دیگر هم منتقل شود.

متخصص پوست بیان کرد: انتقال از طریق بزاق دهان، بوسیدن، استفاده از وسایل شخصی مانند حوله، ظروف غذاخوری از جمله لیوان، قاشق، چنگال، رژلب، بالم لب و مسواک بر تشکیل تبخال موثر خواهند بود.

صادقی نیا ادامه داد: ویروس هرپس ممکن است پس از ۲۰ روز تازه ظاهر شود اما ۲ روز پیش از ایجاد تبخال، احساس خارش یا سوزش در فرد دیده خواهد شد.

متخصصص پوست افزود: ویروس پس از ورود به بدن در سلول‌های عصبی مخفی شده و در شرایطی خاص دوباره فعال خواهد شد؛ به همین دلیل ممکن است هیچ وقت به طور کامل از بدن شما حذف نشود.

وی درباره طول درمان تبخال گفت: زخم‌های ناشی از تبخالِ ایجاد شده به‌طورمعمول هفت تا ۱۰ روز باقی مانده و در برخی موارد ممکن است باز شده و ترشحاتی داشته باشند. به‌طورمعمول اولین باری که شما تبخال را تجربه می‌کنید ممکن است بدنتان ترشح آنتی‌بادی‌ یا پادتن را شروع کند از این رو شاید دوباره تبخال را تجربه نکنید اما به‌طورتقریبی ۴۰ درصد افراد دوباره تبخال را تجربه خواهند کرد.

صادقی نیا گفت: تبخال خطرناک نیست مگر این که به قسمت‌هایی حساس مانند چشم یا مغز گسترش پیدا کرده و یا در افرادی که به دلیل بیماری‌های متعدد مانند سرطان، شیمی درمانی، ایدز‌ و یا مصرف دارو‌های خاص سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده باشد،‌ رخ دهد.

وی درباره درمان تبخال گفت: در حال حاضر درمان مادم العمر برای تبخال پیدا نشده است و متاسفانه واکسنی هم در این زمینه وجود ندارد اما می‌توانیم از درمان‌های علامتی استفاده کنیم؛ به طور مثال استفاده از دارو‌های موضعی به‌طور معمول باعث تخفیف علائم خواهند شد.

متخصص پوست متذکر شد: بهترین زمان برای استفاده از دارو‌های ضد تبخال پیش از بیرون زدن آن است؛ مانند کرم آسیکلوویر یا والاسیکلوویر. دارو‌های خوراکی که فقط و فقط باید با در نظر گرفتن متخصص تجویز شوند مانند قرص آسیکلوویر به دلیل دوز، مصرف و میزان دارو برای افراد متفاوت است و باید پس از تجویز پزشک مربوطه استفاده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۳۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان