//
کدخبر: ۱۷۲۵۸۴ //

هر ماده‌ای که به عنوان سرطان‌زا شناخته شده واقعا خطرناک است؟

همه ما در زندگی شاید بارها و بارها با کلماتی مانند سرطان و مواد سرطان‌زا مواجه می‌شویم. اما آیا واقعا مواد و وسایلی که روزانه با آنها سر و کار داریم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند؟

هر ماده‌ای که به عنوان سرطان‌زا شناخته شده واقعا خطرناک است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا هر ماده‌ای که به عنوان سرطان‌زا شناخته شده واقعا خطرناک است؟ در ادامه به بررسی پاسخ علمی و مستند این پرسش‌ها می پردازیم:

1- شیرین‌کننده‌ها: با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که در مورد شیرین‌کننده‌ها وجود دارد تا کنون هیچ شواهد اثبات شده‌ای مبنی بر اینکه این مواد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند ارائه نشده است. پژوهشگران در مطالعات قبلی نشان داده بودند که ساخارین یا شکر مصنوعی سبب ایجاد سرطان در موشها می‌شود، اما محققان می‌گویند نوع واکنش بدن موش نسبت به قند با واکنش بدن ما متفاوت است. تا کنون در مورد مصرف آسپارتام نیز مطالعه‌ای که ارتباط آن را با سرطان نشان دهد انجام نشده است.

2- پرتوهای رادیویی: پرتوهای رادیویی مانند اشعه ایکس که دندانپزشک برای عکس‌برداری از دندان استفاده می‌کند، حتی در فرکانس‌های پایین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

3- تلفن همراه: تلفن همراه نیز به اندازه مایکروفر و وسایل مشابه آن خطرآفرین است. البته برای یافتن ارتباط بین تلفن همراه و سرطان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. بنابراین بهتر است فقط برای مکالمات کوتاه و در زمانی که تلفن ثابت وجود ندارد از آن استفاده کنید. استفاده از هدفون برای مکالمه توصیه می‌شود.

4- گوشت قرمز: بهتر است به طور کلی کمتر از گوشت قرمز خواه به صورت تازه و خواه به صورت فرآوری شده استفاده شود. سوسیس و فرآورده‌های پروتئینی مانند آن به دلیل وجود مواد نگهدارنده مانند نیتریت به راحتی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

5- بطری‌های پلاستیکی: بطری‌هایی که برای نگهداری آب آشامیدنی استفاده می‌شوند، اگر از نوع پلاستیکی شفاف باشند دارای ماده شیمیایی بیسفنول هستند که این ماده در ظروف مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و هم چنین در مواد پر کردن دندان و سایر محصولات استفاده می‌شود. استفاده از این ماده در این سطح چندان خطرناک نیست، اما اگر نگران استفاده از آن هستید، از غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی‌ها در بطری پلاستیکی اجتناب کنید. مواد غذایی داغ را در ظروف شیشه‌ای و یا استیل نگهداری کنید.

6- قهوه: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار متعادل قهوه معادل 4 فنجان در روز خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان پوست، کبد و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

7- محصولات آرایشی و بهداشتی: دانشمندان می‌گویند که هنوز تحقیقات بیشتری برای اطمینان از اینکه محصولات بهداشتی مانند اسپری بدن و دئودورانت خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد یا خیر باید انجام شود. با این حال، استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی که مانند هورمون استروژن عمل می‌کنند، می‌توانند سبب رشد سلولهای سرطانی شوند. این مواد شیمیایی شامل بنزیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن هستند. بنابراین در مصرف مواد ضد عرق، زیاده‌روی نکنید.

8- فلوراید: با وجود آنکه مطالعات بسیاری برای یافتن ارتباط بین سرطان و فلوراید موجود در آب، نوشیدنی‌ها، خمیر دندان و دهانشویه انجام شده است، تا کنون هیچ ارتباط قوی بین آنها مشاهده نشده است. اگر در این مورد نگران هستید می‌توانید کمتر از محصولات فلورایددار استفاده کنید. حتی می‌توانید به جای آب لوله‌کشی شهری، از آب چشمه که کمترین فلوراید را دارد استفاده کنید.

9- مواد شیمیایی: در بسیاری از آفت‌کش‌ها، رنگها، لاک ناخن، روغن جلا و واکس کفش ترکیبات آلی فرّار وجود دارد. بنابراین سعی کنید کمتر از این محصولات استفاده کنید. این ترکیبات می‌توانند سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان هم در انسان و هم در حیوانات شوند.

10- دکل ترانس برق: هیچ شواهدی برای اثبات ارتباط بین انرژی الکتریکی با فرکانس پایین و سرطان وجود ندارد. با این حال اگر نگران هستید سعی کنید به اندازه طول بازوی خود از دستگاههای الکتریکی منزل فاصله بگیرید. اگر منزل شما در کنار دکل ترانس برق است، می‌توانید با استفاده از یک گاوس‌متر از میزان شدت میدان الکتریکی در محیط زندگی خود اطمینان حاصل کنید.

11- آلودگی هوا: آلودگی هوا در سراسر جهان سالانه جان 220 هزار نفر را بر اثر سرطان ریه می‌گیرد که بسیار از این قربانیان در قاره آسیا زندگی می‌کنند. سعی کنید با گوش دادن به هشدارهای محلی در روزهایی که هوا بسیار آلوده است از بیرون رفتن اجتناب کنید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۵۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان