//
کدخبر: ۱۶۹۸۵۰ //

همه چیز درباره سکته‌ قلبی +عوامل

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد مردان تهرانی مبتلا به عروق کرونر هستند، گفت: آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان آمار سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

همه چیز درباره سکته‌ قلبی +عوامل
به گزارش فرتاک نیوز،

هاله اشرف، متخصص قلب و عروق در ارتباط با سکته‌های قلبی، اظهار داشت: نیمی از مرگ و میر ایرانیان به دلیل مشکلات قلبی و عروقی بوده و بیش از ۲۰ درصد مردان و ۱۸ درصد از زنان در تهران مبتلا به بیماری‌های عروق کرونری هستند.

وی افزود: افزایش سن، استرس، آلودگی هوا و ورزش نکردن از عوامل خطر بروز سکته‌های قلبی به شمار می‌رود که در این میان آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان سبب تشدید بیماری‌های قلبی و آریتمی‌های قلب می‌شود. بنابر این در زمستان وقوع سکته‌های قلبی بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت آژیوپلاستی اورژانس گفت:‌طی سال‌های اخیر به همت وزارت بهداشت و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک‌رسانی به بیماران مبتلا به سکته قلبی بسیار تسریع شده و به ویژه در تهران زمان طلایی کمک به بیمار کاهش یافته است. هر چند که هنوز می‌توان به شرایط مطلوب‌تری نیز دست یافت.

اشرف در مورد علائم سکته قلبی گفت: درد در قفسه سینه از ناف تا چانه احساس سنگینی بر روی قفسه سینه و دردی که با فعالیت و یا مصرف قرص زیر زبانی بهتر نشود، از نشانه‌های سکته قلبی است که باید حتماً‌ بیمار توسط اورژانس بررسی و به بیمارستان منتقل شود.

این متخصص قلب و عروق خستگی مفرط، سرگیجه، تهوع، استفراغ و هرگونه احساس ناخوشایند در قفسه سینه را از دیگر نشانه‌های سکته قلبی برشمرد و گفت:‌بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا و کسانی که استعمال دخانیات دارند باید نسبت به این علائم حساس‌تر باشند و در صورت وقوع مشکل قلبی سریعاً اقدام درمانی برای آنها انجام گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در مورد بیماری‌های قلبی پیشگیری بهتر از درمان است،‌گفت:‌افزایش سن و جنسیت از عوامل غیرقابل تغییر در بروز سکته‌های قلبی بوده ولی استعمال سیگار، موادمخدر، مصرف الکل، ابتلا به دیابت، فشارخون و سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک از عوامل قابل کنترل سکته‌های قلبی به شمار می‌رود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۸۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان