//
کدخبر: ۱۴۴۶۴۰ //

چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟

چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟ سوالی است که با بالا رفتن سن برای هرکسی پیش می آید، پاسخ این سوال را دراین قسمت از الو دکتر می توانید بخوانید.

چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کبد چرب از به موقع تشخیص داده نشود در طولانی مدت می تواند خطرات جدی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. پس بهتر است با راه هایی که کمکمان می کند بفهمیم کبدمان چرب است آشنا شویم. در اینجا سوال پیش می آید چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟ نگرانی ندارد. راه های تشخیص کبد چرب را در این قسمت به شما خواهیم گفت. 

چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟

بیماری کبد چرب ۲ نوع اصلی دارد:

بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می‌دهد که کبد شما برای شکستن چربی‌ها دچار مشکل است، و این مشکل سبب شده‌است چربی در بافت کبدتان انباشته شود.

علت بیماری کبد چرب غیرالکلی روشن نیست و اغلب پنداشته می‌شود که وراثت در وقوع آن نقش دارد. طیف گسترده‌ی بیماری‌ها و مشکلات مربوط به بیماری کبد چرب غیرالکلی به قدری متنوع است که مشخص کردن یک علت برای آن دشوار است. این بیماری اغلب آدم‌هایی را مبتلا می‌کند که اضافه وزن دارند و/ یا در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ سالگی‌شان هستند.

بیماری کبد الکلی

نام این نوع بیماری کبد کاملا گویای علت آن است. گفته می‌شود این بیماری ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا شراب‌خواری است. گفته می‌شود وراثت نیز در وقوع و شدت این بیماری نفش دارد.

علایم بیماری کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب معمولا بسیار جزیی و ریز است اما شامل این موارد است:

    خستگی

    کاهش وزن یا اشتهای کم

    درد در طرف راست بالای شکم

    احساس ضعف کلی

    حالت تهوع

    دشواری تمرکز یا گیجی

    یرقان (زردی پوست)

چگونگی پیشگیری از بیماری کبد چرب

تغییرات سبک زندگی

    وزن کم کنید. اگر اضافه وزن دارید، میزان کالری مصرفی‌تان را در هر روز کاهش دهید و فعالیت جسمانی‌تان را افزایش دهید تا وزن کم کنید.

    یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. یک رژیم غذایی سالم در پیش بگیرید که سرشار از میوه، سبزیجات، و غلات کامل است.

    ورزش کنید و فعال‌تر باشید. هدف‌تان این باشد که بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

    دیابت‌تان را کنترل کنید. به دستورات پزشک‌تان عمل کنید تا دیابت‌تان را کنترل کنید. داروهایتان را مطابق دستور مصرف کنید و قند خون‌تان را به دقت بررسی کنید.

    کلسترول‌تان را پایین بیاورید. یک رژیم غذایی سالم، ورزش و مصرف دارو می‌تواند به حفظ کلسترول و تری گلیسیرید در سطحی سالم کمک کند.

    از کبد محافظت کنید. از چیزهایی که استرس‌ اضافی به کبدتان تحمیل می‌کند اجتناب کنید. مثلا، الکل ننوشید. دستور مصرف روی تمام داروها و داروهای بدون نسخه را رعایت کنید و از عادات رایج دیگر، که می‌تواند به کبد آسیب بزند، خودداری کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۶۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان