//
کدخبر: ۱۲۵۲۵ //

مرکبات بخورید تا سرطان نگیرید

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مصرف هویج، گوجه‏‏ فرنگی و مرکبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان کولون می‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز،

مهدیه سادات حاجی میرزاده با اشاره به نتایج برخی از مطالعات انجام شده در ارتباط با تغذیه و سرطان، تصریح کرد: نتایج بررسی‌های مختلف نشان داده است که مصرف خانواده کلم و گل کلم موجب تخریب مواد سرطان‌‏‏زا می‌شود.همچنین پیاز و سیر، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد و انار نیز از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف پیاز، چای سبز، انگور و مرکبات به توقف تغییرات بدخیم در سلول‌ها منجر می‌شود.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: بررسی‎‎ها، تاثیر منابع غذایی حاوی اسیدفولیک مانند سبزی‌های برگ سبز در کاهش خطر سرطان کولون و سینه و منابع غذایی ویتامین E مانند روغن جوانه گندم و آفتابگردان، کاهش خطر سرطان پروستات را نشان داده است. غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، روی و ویتامین E در پیشگیری از بروز بسیاری سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی دارند.

وی اظهار کرد: نتایج برخی مطالعات انجام شده نشان داده است که برخی از مواد غذایی مانند انواع توت‌ها اعم از توت فرنگی و شاه توت به دلیل دارا بودن پلی‏‏‌فنل‌ها و مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا که حاوی منابع غذایی حاوی امگا ۳ هستند و نیز انگور، پیاز، سیر، کلم بروکلی و سیب به دلیل دارا بودن فلاونوئید، پرتقال و گوجه فرنگی به عنوان منبع ویتامین c و آناناس به دلیل آنزیم Bromelain، خاصیت ضدالتهابی دارند.

حاجی میرزاده اضافه کرد: مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند، به منظور پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه از جمله سرطان توصیه می‌شوند.

 

 

منبع: انتخاب
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان