//
کدخبر: ۱۲۱۷۳۴ //

چه بیماریهایی باعث کمر درد می شوند؟

بسیاری از مردم حداقل یک بار در طول عمرشان دچار کمر درد شده اند. کمر درد یکی از شایع ترین دلایل ترک شغل است زیرا فرد نمی تواند به راحتی به اطراف حرکت کند. عوامل زیادی منجر به کمر درد می شوند و بسیاری از این کمر دردها با کارهایی که در خانه انجام می دهید بهبود پیدا می کنند.

چه بیماریهایی باعث کمر درد می شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اسپاسم عضلانی

اگر ماهیچه یا بافت اطراف ستون فقرات دچار آسیب شود، ماهیچه ها با ایجاد اسپاسم از ناحیه آسیب دیده حفاظت می کنند. به این معنی که عضلات خم شده و در همان حالت می مانند. این اسپاسم تا زمانی که عضلات شل شوند، دردناک خواهد بود. اسپاسم کمر می تواند به دلیل لغزش دیسک یا صدمات وارده به بافت های ستون فقرات نیز باشد.

درمان اسپاسم عضلانی

درمان این عارضه به عامل اسپاسم، سن و سلامت عمومی بستگی دارد، اما استراحت و مصرف مسکن های بدون نسخه معمولا موجب بهبودی می شوند. بعضی از این مسکن ها به صورت کرم هایی هستند که می بایست مستقیما روی ناحیه درد مالیده شوند. اگر این کرم ها موثر واقع نشدند، پزشک شل کننده عضلانی تجویز خواهد کرد. اگر علت اسپاسم جدی تر باشد، مثلا مشکلی در دیسک کمر ایجاد شده باشد، پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد داد.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه کریستال های ریز و سختی هستند که در کلیه تشکیل می شوند. وقتی این سنگ ها در مجرای ادرار گیر می کنند، منجر به دردهای شدیدی در قسمت پایین کمر، زیر شکم و پهلو ها می شوند.

درمان سنگ کلیه

گاهی اوقات می توان تنها با نوشیدن آب زیاد سنگ های کوچک را دفع کرد. این وضعیت دردناک است و ممکن است نیاز به مصرف مسکن داشته باشید. پزشک می تواند با تجویز داروهای شل کننده عضلات به دفع راحت تر آن کمک کند. در موارد شدید ممکن است نیاز به عمل جراحی یا عمل شکست سنگ باشد.

فتق دیسک

مهره ها توسط بالشتک های نرمی به نام دیسک از هم جدا می شوند. این دیسک ها شبیه دونات های پر از ژله ای هستند که بین دو مهره قرار می گیرند. گاهی اوقات دیسک ترک می خورد و مایع ژله ای بیرون می ریزد. در این وضعیت ممکن است به نخاع یا اعصاب فشار وارد شود و منجر به کمر دردی گردد که به دست و پا انتشار پیدا می کند.

درمان فتق دیسک

اگر درد شدیدی دارید، نیاز به استراحت یک یا دو روزه در رختخواب و مصرف داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین (برای کمک به بهبود تورم) دارید. ممکن است پزشک برای تقویت و کشش ماهیچه های قسمت پایینی کمر و شکم، فیزیوتراپی تجویز کند. اگر درد یک ماه طول بکشد، ممکن است پزشک عمل جراحی را پیشنهاد دهد.

آرتریت

آرتریت به التهاب، سفتی و درد مفاصل گویند. گروهی از آرتریت های ستون فقرات به نام اسپوندیلوآرتروپاتی وجود دارند که روی قسمت پایینی کمر اثر می گذارند. آرتروز که از عوارض پیری است نیز بر قسمت پایین کمر اثر می گذارد. این قسمت بدن بیشترین وزن را متحمل می شود.

درمان آرتریت

در بیشتر موارد، استراحت و مصرف داروهای بدون نسخه تمام چیزی است که شما نیاز دارید. این داروها شامل ضد التهاب ها و مسکن هایی می شوند که درد را کاهش می دهند. اگر این درمان ها کافی نبود، پزشک داروهای نسخه ای مانند استروئید تجویز می کند تا درد و التهاب را کاهش دهد. قبل از شروع به مصرف داروی جدید به پزشک بگویید چه داروهایی مصرف می کنید.

تنگی کانال نخاعی

وقتی فضاهای بین ستون فقرات تنگ می شود، نخاع و اعصابی که از ستون فقرات به دست و پا می رسند، تحت فشار قرار می گیرند. این عارضه منجر به بی حسی شده و حرکت به اطراف را مشکل می کند. آرتریت، تومور و برخی از بیماری های ارثی می توانند منجر به تنگی کانال نخاعی شوند. این عارضه درسنین بالای 50 سال شایع است.

درمان تنگی کانال نخاعی

بیشتر افراد علاوه بر استراحت و فیزیوتراپی نیاز به داروهای قوی ترِ نسخه ای دارند تا درد را کاهش دهند. اگر درد شما شدید است یا نمی توانید به خوبی حرکت کنید، ممکن است پزشک برای کاهش فشار روی ستون فقرات عمل جراحی را توصیه کند.

عفونت ستون فقرات

این عارضه بسیار شدید اما نادر است و زمانی رخ می دهد که باکتری، ویروس یا قارچی موجب عفونی شدن مایع اطراف ستون فقرات یا مهره ها یا بافت نرم نگهدارنده ستون فقرات شود. این اتفاق معمولا پس از جراحی ستون فقرات یا تصادف یا آسیب ستون فقرات می افتد.

درمان عفونت ستون فقرات

پزشک جهت مقابله با باکتری، ویروس یا قارچ، مستقیما دارو را به داخل رگ تزریق می کند. ممکن است نیاز باشد فرد برای مدتی در بیمارستان بماند و همچنین اجازه تکان خوردن زیاد را نداشته باشد. اگر داروها اثر نکرد، جراحی انجام می شود.

اسپوندیلولیستزی

اسپوندیلولیستزی یا سرخوردگی مهره زمانی رخ می دهد که یکی از مهره های ستون فقرات از جای خود سُر خورده و روی مهره زیرین بلغزد. وقتی این مهره به اعصاب فشار بیاورد، درد را به همراه دارد. این عارضه معمولا در قسمت پایینی کمر رخ می دهد.

درمان اسپوندیلولیستزی

استراحت، ورزش و دارو (بیشتر اوقات داروهای بدون نسخه که به کاهش التهاب و درد کمک می کنند) رایج ترین روش درمانی این عارضه است. همچنین ممکن است پزشک فیزیوتراپی یا در موارد شدیدتر جراحی را تجویز نماید.

پوکی استخوان

مهره های ستون فقرات چنانچه بیمار به پوکی استخوان مبتلا باشد به احتمال زیاد دچار شکستگی های کمپرشن خواهند شد که نتیجه آن بروز درد و ناراحتی در کمر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۱۷۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان