//
کدخبر: ۱۰۷۴۶۵ //

اگر این علائم را دارید، حتما آزمایش بدهید

سرطان خون آنقدر ناگوار است که هرچه زودتر برای پیشگیری و تشخیص آن اقدام کنید بهتر است. این علائم نشانه های ابتلا به سرطان خون است اما به معنای ابتلای صد در صد نیست. اگر این علائم را دارید، حتما آزمایش بدهید.

 اگر این علائم را دارید، حتما آزمایش بدهید
به گزارش فرتاک نیوز،

 سرطان های خون  ی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. این دسته ها شامل:

سرطان خون لوکمی یا لوسمی (Leukemia)، این سرطان یکی از انواع سرطان های درون مغز استخوان بوده، واژه لوسمی به معنی خون   سفید است و شامل تولید غیرطبیعی سلول های خون  ی سفید می شود. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است. تعداد بالای سلول های سفید باعث اختلال توانایی این سلول ها در مبارزه با عفونت ها شده و همچنین باعث نقص توانایی مغز استخوان برای ساختن سلول های قرمز و پلاکت خون   می شود.

سرطان خون لنفومی (Lymphoma)، این نوع سرطان خون سیستم لنفاوی را که وظیفه آن دفع مایعات زیادی از بدن و همچنین تولید گلبول سفید خون است، تحت تاثیر قرار می دهد. لنفوسیت ها (Lymphocytes)، نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه مبارزه با عفونت ها را برعهده دارند. افزایش تعداد سلول های لنفاوی باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود.

سرطان خون میلوما (Myeloma)، این نوع سرطان خون سلول های پلاسما را هدف قرار داده و مانع تولید آنتی بادی در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت ها ضعیف و حساس می کند.

 

این علائم یعنی سرطان خون  ؟

سرطان خون علائمی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

تعریق زیاد، به ویژه هنگام شب (تعریق‌های شبانه)؛

خستگی و ضعفی که با استراحت از بین نمی‌رود؛

کاهش وزن ناخواسته؛

درد و شکنندگی استخوان؛

غدد برجسته و بدون درد (به ویژه در گلو و زیر بغل)؛

بزرگ شدن کبد یا طحال؛

نقاط قرمز روی پوست؛

خون  ریزی و کبود شدن آسان در بدن؛

تب و لرز؛

عفونت‌های مکرر.

سرطان خون علائمی را در اندامی که سلول‌های سرطانی در آنها نفوذ کرده یا آنها را تحت تأثیر قرار داده‌ است ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر سرطان به سیستم عصبی مرکزی گسترش یابد می‌تواند منجر به سردرد، تهوع و استفراغ، گیجی و منگی، از دست رفتن کنترل عضلات و حملات عصبی شود.

سرطان خون می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز حمله کند، از جمله:

ریه‌ها؛

دستگاه گوارش؛

قلب؛

کلیه‌ها؛

بیضه‌ها.

 

علائم اصلی سرطان خون را بشناسید

خستگی مفرط: یکی از علائم سرطان خون کم خون  ی است که خود را با احساس خستگی مداوم نشان می‌دهد همچنین می‌تواند به تنگی نفس حتی در زمان استراحت، در قفسه سینه و سرگیجه منجر شود.

کبود شدگی و خون  ریزی: کاهش سطح سلول‌های لخته کننده خون باعث می‌شود لکه‌های قرمز و کوچکی روی پوست ظاهر شود همچنین این بیماری می‌تواند موجب خون  ریزی از بینی، لثه‌ها و وجود خون  در مدفوع شود.

کاهش بی دلیل وزن: کاهش چشمگیر وزن و از دست دادن بیش از پنج درصد وزن بدون رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان خون باشد.

درد شکم: افزایش غیرعادی سلول‌های خون در طحال می‌تواند به بروز مشکلاتی در شکم منجر شود همچنین فرد در این شرایط با خوردن میزان کمی از مواد غذایی احساس سیری می‌کند.

عفونت و بالا رفتن دمای بدن: سرطان خون می‌تواند با علائمی شبیه به آنفولانزا همچون سرفه یا گلو درد همراه باشد که به دلیل کاهش سطح گلبول‌های سفید خون است. کمبود این سلول‌ها باعث می‌شود فرد مداوم دچار تب شود.

تعریق در شب: تعریق بیش از حد شبانه می‌تواند نشانه ابتلای فرد به سرطان خون باشد.

رنگ پریدگی شدید:مانند سردرد، خستگی و تنگی نفس، رنگ پریدگی غیرمعمول ممکن است نشانه ای از کم خونی در نوع حاد لوسمی و در برخی انواع مزمن آن باشد. از آنجا که بسیاری از علائم لوسمی با سایر بیماری ها مشترک است، شمارش سلول های خونی و بیوپسی مغز استخوان به تشخیص نوع سرطان خون کمک می کند. هر چقدر رنگ پریدگی بیشتر باشد نشانه ی پیشرفت بیشتر بیماری است. این افراد اغلب بسیار خسته اند و به دلیل کاهش شدید گلبول های قرمز خون رنگ پریده هستند و در هنگام راه رفتن کم هم نفس نفس می زنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۴۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان