//
کدخبر: ۱۳۸۶۵۳ //
پخش از هیسپان تی وی:

دیکتاتوری به سبک آرژانتینی

یک سالی است که صدای اعتراض دختران و پسران به جای مانده از نسل کشی دوران دیکتاتوری نظامی در آرژانتین بلند شده است. آن ها نسل جدیدی در مبارزه علیه دولتی هستند که موجب آزادی کسانی شده که هنوز مجازات نشده اند. داستان این اعتراض در مستند «نسل کشان آزاد» به پخش هیسپان تی وی رسیده است.

دیکتاتوری به سبک آرژانتینی
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این مستند با اشاره به اعتراضات مردم آرژانتین نسبت به آزادی نظامیانی که سال ها پیش در سرکوب مردم نقش داشته اند، گریزی به اعتراضات مردم سایر کشورها دربرابر مجازات نظامیان دیکتاتوری که باعث نسل کشی در کشور خود شده اند، زده شده و این تجمعات به تصویر کشیده شده است.

در مستند «نسل کشان آزاد» کارگردان اشاره ای به تاریخچه دوران دیکتاتوری در کشورهای آمریکای لاتین دارد؛ در دهه هفتاد میلادی حضور چکمه های نظامی در آمریکای لاتین شدت گرفت و موجی از کودتاهای دیکتاتوری های خونین در سراسر این کشورها به پاشد. هزاران نفر کشته ، ناپدید و شکنجه شده و کودکان زیادی نیز ربوده شدند. کم کم دیکتاتوری های به وجود آمده سقوط کردند و در تمامی کشورها موجی از مقاومت و مبارزه ایجاد شد. آرژانتین نمونه ای از این کشورها بود که ظهور مادرانِ افراد ناپدید شده در دوران دیکتاتوری، سمبلی برای این مبارزات شد.

زووازا، کارگردان این مستند بعد از نشان دادن تاریخچه دوران دیکتاتوری در کشورهای آمریکای لاتین به اتفاقات اخیر در آرژانتین اشاره دارد؛ در سال 2013 به دستور رئیس جمهور آرژانتین عاملان اصلی تروریسم دولتی به مجازات محکوم شدند. زندان، مجازات تروریست های دهه 70 بود که توسط دولت و کمک مبارزات خستگی ناپذیر مردم آرژانتین انجام شد. در ادامه مستند نشان داده می شود که در دسامبر 2015رئیس جمهور بعدی آرژانتین، سیاست های مربوط به حقوق بشر را تغییرداد و ده ها نظامی محکوم شده و زندانی، در طول دو سال آزاد شده و یا  برای این افراد مجازات حبس خانگی مطرح شد که بسیاری از آنها انجام نشد و تروریست ها دوباره به سطح خیابان ها برگشتند .

مستند «نسل کشان آزاد» به کارگردانی لوردس زووازا در مدت زمان 25 دقیقه، شنبه 5 آبان ماه ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۶۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان