//
کدخبر: ۱۳۶۲۸۷ //
جمعی از مخاطبان رادیو های معاونت برون مرزی صدا و سیما در واکنش نسبت به ناپدید شدن جمال خاشقچی:

تصویر دیگری از وحشی گری های آل سعود در ماجرای روزنامه نگار ناپدید شده

در پی ناپدیدشدن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود، جمعی از مخاطبان رادیوهای برون مرزی ضمن محکوم کردن این جنایت دیدگاه های خود را بیان کردند.

به گزارش فرتاک نیوز،

دراکثر اظهار نظرها به نقش عربستان سعودی دراین قضیه اشاره شده است که به بخش هایی از آنها اشاره می شود.

خبرنگار وکارشناس سیاسی اهل شیلی: رونده جمال خاشقچی نمونه ای از خطر پیوند عربستان سعودی ورژیم صهیونیستی درمنطقه است.

پابلو خفره لئال خبرنگار وکارشناس سیاسی  اهل شیلی و مخاطب رادیواسپانیایی با اشاره به  شک وشبهه هایی که در قضیه ناپدیدشدن خاشقچی ایجاد شده است، گفت: احتمال اولی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که خاشقی پس از ورود به سفارت مورد شکنجه قرار گرفته و زیر همین آزار و شکنجه ها کشته شده است . دوم اینکه وی در طی یک عملیات مخفیانه به عربستان منتقل شده است که البته این امر مستلزم همکاری و همدستی مقامات ترکیه برای خروج از این خاک این کشور است. سوم آن که وی را کشته اند و جنازه وی را مثله کرده اند تا در حین خروج شک و ابهامی در این رابطه ایجاد نگرد. در شرایطی که هر یک از این فرضیات درست بوده باشد به هرحال ریاض می بایست پاسخگو باشد که چرا فردی که منتقد حکومت سلطنتی این کشور است پس از ورود به مقر دیپلماتیکی عربستان در ترکیه ناپدید شده و هیچ اثری از وی باقی نمانده است. این مسئله نشان دهنده آن است که حکومت وهابی آل سعود تا چه حد در هر نقطه از جهان احساس مصونیت می کند و بلامانع هر اقدامی که بخواهد انجام می دهد .

این کارشناس سیاسی شیلیایی خاطر نشان کرد: در حادثه 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا از میان 19 نفر متهمین این حمله تروریستی 15 نفرشان سعودی بوده اند. بدون تردید حمایت مالی ، سیاسی و نظامی ریاض از گروه های تکفیری که به عراق و سوریه یورش آوردند نشان دهنده آن است که حکومت آل سعود در سیاست خارجه خود به دنبال چه اهداف و مقاصدی است . به تمامی موارد فوق این موضوع را نیز باید افزود که پیوندهای عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که این دو رژیم خطر بزرگی برای منطقه به شمار می آیند . پرونده خاشقی نمونه ای از همین خطر است.

کارشناس امور سیاسی اهل اسپانیا : در پشت پرونده خاشقچی ، دست پلید حکومت های دیکتاتوری و جنگ طلبی وجود دارد که از تفکرات چند جانبه متنفرند و تنها می خواهند تسلط و هژمونی خود را در جهان مستقر سازند.

خوان دیس  کارشناس امور سیاسی از اسپانیا و مخاطب رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما  ضمن تاکید بر اینکه فرضیات ترک ها در مورد این پرونده می تواند صحیح باشد، گفت : آل سعود  انتقاداتی که علیه حکومت سلطنتی دیکتاتوری و خونریز وی مطرح می شود را برنتابیده و در این رابطه هیچ مصالحه ای نخواهد کرد. این رژیم چه با ملت خود و چه با ملت های سایر کشورهای دنیا در نهایت ظلم وستم رفتار می کند ، مانند همان سیلاب خونی که هم اکنون در یمن به راه انداخته است.  در پشت پرونده خاشقچی و امثال آن دست پلید حکومت های دیکتاتوری و جنگ طلبی وجود دارد که از تفکرات چند جانبه متنفرند و تنها می خواهند تسلط و هژمونی خود را در جهان مستقر سازند ، تا جهان را تحت سیطره خود برده و تمامی صداهای انتقادآمیز را خفه کند . هنگامی که این نیروهای جنگ طلب از روی زمین پاک شوند، این جنایت های عظیم که به دست رژیم های بی رحم انجام می شود نیز از میان خواهد رفت .

نویسنده برجسته ورئیس دایره المعارف در آکادمی علوم افغانستان : آمریکا ممکن است در قبال قتل جمال خاشقچی حق سکوت بگیرد.

استاد حبیب الله رفیع نویسنده برجسته و رئیس دایره المعارف در آکادمی علوم افغانستان و مخاطب رادیو پشتوی برون مرزی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه گفت:  بیش از ۱۷ سال است که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، افغانستان را مورد حمله قرار داده است و با گذشت این همه سال تروریسم را نه فقط از بین نبرد بلکه آن را در سطح منطقه و جهان گسترش داد و با کمک انگلیس و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی ،امارات متحده عربی و پاکستان، طالبان را به وجود آوردند و بعد از آن نیز گروه‌ های تروریستی جدید از قبیل القاعده و داعش را با استفاده از تفکر وهابی خلق کرد تا به بهانه مبارزه با این گروه ها، حضور نظامی خود را در منطقه گسترش دهد.

 استاد رفیع در ادامه با انتقاد از اظهارات جدید رئیس جمهور ترامپ در مورد عربستان سعودی افزود: آمریکا خوب می‌داند که جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف عربستانی توسط شکنجه گران سعودی در کنسولگری مورد شکنجه قرار گرفته که ممکن است کشته شده باشد ولی ترامپ گفت عربستان را تحریم تسلیحاتی نخواهد کرد. در حالیکه در برخی کشورها اگر تروریستی مورد محاکمه قرار می‌گیرد و اعدام می شود آمریکا از تروریست‌ها حمایت و مجازات تروریست‌ها را محکوم می‌کند ولی در قبال عربستان سعودی فقط حرف می زند و هیچ عکس العمل و اقدام خاص از خود نشان نمی دهد و ممکن است سر قضیه جمال خاشقچی رژیم عربستان را سرکیسه کند و حق سکوت به ارزش میلیاردها دلار از آن بگیرد.

وی در پایان گفت: جهانیان باید چهره واقعی آمریکا را بشناسند که به بهانه حقوق بشر و آزادی بیان از حکومت‌ها حق سکوت می گیرد.

عربستان دلال ترامپ است

محمد شهریور تحلیلگر مسائل سیاسی و مخاطب سرشناس  رادیو بنگلا از بنگلادش گفت: جمال خاشقچی روزنامه‌ نگار منتقد آل سعود نباید ناپدید می‌شد. چون قطعاً سفارتخانه دوربین مداربسته داشته واز آنجا هم بیرون نیامده است این قضیه هنوز بصورت معما مانده است. به نظر می آید خاشقچی را کشته  و جسدش را از بین بردند. برای عربستان کار دشواری نیست. تجربه قبلی دارد و این کار به دستور ترامپ صورت گرفته است. عربستان هم دلال ترامپ است.  ما از سازمان ملل تقاضا می‌کنیم که هر چه زودتر این موضوع را روشن کند.  

ربیع الله خبرنگار رادیو بنگلا از بنگلادش نیز ضمن اشاره به اینکه جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود به دستور بن سلمان کشته شده گفت:  بن سلمان باید پاسخگو و با محاکمه سنگین روبرو شود. وی یک خبرنگار را هم تحمل نمی‌کند. ما کار سخیف بن سلمان را محکوم می‌کنیم. امیدوارم روزی پادشاه عربستان مثل صدام سرنگون بشود.

عربستان یک تهدید واقعی برای رشد آزادی اندیشه و بیان برای بشریت است.

ناصر تراوه کارشناس سیاسی و مخاطب رادیو ملایو از جاکارتای اندونزی هم ضمن بیان اینکه جامعه بین المللی باید آل سعود را از روابط بین الملل منزوی و محروم کند، گفت: عربستان یک تهدید واقعی برای رشد آزادی اندیشه و بیان برای بشریت است. آل سعود  چهره واقعی اسلام را به عنوان دینی که عقلانیت و عدالت و حقوق بشر را ترویج می دهد، برعکس جلوه می دهد و چهره اسلام را خراب کرده است. دو تهدید واقعی برای اسلام وجود دارد؛ رژیم صهیونیستی اسرائیل و صهیونیست های عربستان سعودی.

کشتن جمال خاشقچی برای ساکت کردن صدای اعتراض علیه سیاست های محمد بن سلمان در رابطه با تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن صورت گرفت

گروهی از شنوندگان دائمی رادیوهای برون مرزی رسانه ملی نیز در این باره اظهار نظر کرده و رفتار آمریکا و آل سعود را درباره ناپدید شدن ناگهانی جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی محکوم کردند .

تانی کاین مخاطب دائمی رادیو ملایو از اندونزی، ضمن بیان اینکه این کار کثیف (کشتن جمال خاشقچی) برای ساکت کردن صدای اعتراض علیه سیاست های محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی در رابطه با تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن صورت گرفته، گفت:  احتمال دارد که جنازه جمال خاشقچی دفن شده تا هرگز پیدا نشود. و قطعا متحدان آل سعود سکوت می کنند و به طور نمادین این حادثه را محکوم می کنند.

امی آل عیدروس مخاطب رادیو ملایو از شهر بندونگ اندونزی نیز معتقد است: در این قضیه ترکیه باید از این فرصت مهم و حساس استفاده کند و پشت پرده این پرونده را برای جهانیان فاش کند.

محمد یسع مخاطب رادیو ملایوی برون مرزی صداوسیما نیز چنین عنوان کرد: در مورد جمال خاشقچی، همه احتمالات می تواند رخ دهد و به خصوص برخورد با منافع مختلف سیاسی، و بدون شک تا کشف حقیقت فشار باید توسط مؤسسات و سازمان های بین المللی همچنان ادامه داشته باشد تا جهانی از صلح و امنیت داشته باشیم

یحیی حسن محمد مخاطب رادیو سواحیلی از شهر مومباسای کنیا گفت: اقدام اخیر عربستان در قتل جمال خاشقچی تصویر دیگری از وحشی گری های آل سعود را به نمایش گذاشت.

شرالی فاضل مخاطب رادیو سواحیلی از شهر دارالسلام تانزانیا نیز اظهار کرد: با این که برخی سناتورهای آمریکایی اعلام کرده اند در صورت دستن داشتن عربستان در قتل خاشقچی، آمریکا باید فروش اسلحه به عربستان را متوقف کند، اما به نظر می رسد که ترامپ این اقدام را عملی نکند چرا که فروش اسلحه به عربستان سود مالی زیادی برای آمریکا دارد و از سویی عربستان همواره مطیع و مجری خواسته های نامشروع آمریکا بوده است.

علی مسعود مخاطب رادیو سواحیلی از شهر زنگبار تانزانیا چنین عنوان کرد: عربستان باید بداند که بالاخره پاسخ جنایات خود علیه مردم مظلوم یمن را خواهد دید و در نهایت به سرنوشتی همچون صدام حسین و قذافی دچار خواهد شد.

سالم محمد مخاطب رادیو سواحیلی از شهر تانگای تانزانیا گفت: ربوده شدن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود مطمئناً وجهه عربستان را منفورتر خواهد کرد و حاکمان سعودی باید منتظر عواقب کار خود باشند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۶۲۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان