//
کدخبر: ۱۲۶۷۷۰ //

خاورمیانه؛ قربانی «صنعت جنگ» اروپاییان

مستندی با عنوان «صنعت جنگ» که برای پخش از هیسپان تی وی آماده شده، داستان کارخانجات اسلحه سازی در اروپا را نشان می دهد که هر ساله با سود مالی فراوان، چگونه قربانیان خود را از خاورمیانه انتخاب می کنند.

خاورمیانه؛ قربانی «صنعت جنگ» اروپاییان
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این مستند نگاهی به تاریخچه کارخانجات اسلحه سازی دارد و اشاره دارد که چگونه رقابت تسلیحاتی بین کشورهای تولید کننده اروپایی در گذشته آتش جنگ جهانی اول و دوم را شعله ور کرده است.

در مستند «صنعت جنگ» به سرمایه گذاران اصلی اسلحه سازی دنیا می پردازد. پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بلژیک از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان اسلحه به شمار می آیند. ٣٢درصد سلاح های گرم کوچک که در سال ٢٠١٠ از اتحادیه اروپا به خاور میانه و آفریقا صادر شده از کشور کوچک بلژیک با جمعیت تقریبا ١٠ میلیونی بوده است. سلاح های به نمایش در آمده در موزه سلاح های بروکسل، گواه تحقیقات انجام شده در سال های قبل و پس از جنگ جهانی است.

در ادامه این مستند نگاهی تحلیلی به اقتصاد این صنعت توسط کشورهای اروپایی شده و نشان داده می شود که چگونه اقتصاد کشورهای اروپایی وابسته به مواد خام کشورهای تحت استعمار در قرن ١٩و ٢٠ و در قرن ٢١ وابسته به جنگ افروزی در خاورمیانه و آفریقا بوده است. با هر جنگی که در این مناطق به هر دلیلی به راه می افتد، اروپاییان قدرت فروش سلاح های تولید شده خود را بالا برده و سرمایه ناشی از این فروش را صرف تحقیقات جهت ساخت سلاح های مجهزتر و مخرب تر می کنند. رقابت در تولید سلاح مشخصا قربانیانی نیز به جا می گذارد. این قربانیان در نیمه اول قرن بیست، سربازان و مردم اروپایی بوده اند و در نیمه دوم آن مردم کشورهای آسیایی و آفریقایی.

مستند «صنعت جنگ» به کارگردانی داریو آزلینی محصول سال 2014 روز شنبه 24 شهریورماه ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی پخش و در ساعت 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۶۷۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان