//
کدخبر: ۴۰۶۱۱۶ //

تفاوت انواع ضد آفتاب از نظر کاربرد و بافت آن و معرفی بهترین نوع ها

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به پوست صورتتان خیلی اهمیت می دهید و از محصولات مراقبتی پوست صورت استفاده می کنید، باید بدانید که اهمیت ضرورت استفاده از ضد آفتاب چه قدر مهم است.

تفاوت انواع ضد آفتاب از نظر کاربرد و بافت آن و معرفی بهترین نوع ها

ضد آفتاب ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. استفاده از ضد آفتاب به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند و پوست شما را از اشعه های مضر خورشید در امان نگه می دارد.

شناخت انواع ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب دارای مدل های مختلف و گوناگونی هستند که در ادامه به انواع مختلف آن اشاره خواهیم کرد:

شناخت انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب گیاهی

برخی از ضد آفتاب ها گیاهی هستند و طرفداران زیادی دارند. این ضد آفتاب ها با فرمولاسیون طبیعی تولید می شوند و برای افراد وگان مناسب هستند.

ضد آفتاب کمیکال یا شیمیایی

ضد آفتاب کمیکال یا همان ضد آفتاب شیمیایی، نوعی از کرم ضد آفتاب هست که ترکیبات بسیار زیادی در آن به کار رفته است. موادی که در این ضد آفتاب به کار رفته عبارت اند از:

  • اکسی بنزن

  • اکتینوکسات

  • آووبنزون

ممکن است با شنیدن کلمه شیمیایی حس بدی در شما ایجاد شود و نگران پوست خود شوید. بیشتر افراد فکر می کنند که ضد آفتاب های شیمیایی به پوست آسیب زیادی می رساند، اما این باور اشتباه است. در کل چون این ضد آفتاب ها به اشعه های مضر، واکنش شیمیایی نشان می دهد، به همین دلیل به این نام شناخته شده اند.

عملکرد کرم های ضد آفتاب شیمیایی به این شکل است که اشعه های ماورای بنفش را به خوبی جذب می نماید و آن ها را به گرما تبدیل کرده و سپس گرما را از پوست آزاد می کند. در اصل این ضد آفتاب به اشعه های مضر خورشید واکنش شیمیایی نشان می دهد تا بتواند آنها را از بین ببرد.

تفاوتی که ضد آفتاب های شیمیایی با فیزیکال دارد در میزان نفوذ آن است. کرم های ضد آفتاب شیمیایی به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند. لازم است تا این کرم ضد آفتاب را حداقل 20 دقیقه قبل از خروج از خانه به پوست خود بزنید تا جذب پوست شود و تاثیر گذاری آن در برابر نور خورشید بیشتر شود.

ضد آفتاب کمیکال به شکلی طراحی شده است که برای محافظت از پوست به دو حالت زیر عمل می کند:

  • پخش و انحراف اشعه مضر نور خورشید روی پوست

  • تبدیل اشعه فرابنفش به گرما و غیر فعال کردن آن

ضد آفتاب های کمیکال برای پوست های حساس اصلا مناسب نیست و ممکن است سبب ایجاد حساسیت پوستی شود.
 

انواع ضد آفتاب، فواید استفاده از کرم ضد آفتاب شیمیایی:

  • مناسب انواع پوست

  • به ویژه مناسب پوست های چرب و جوش دار

  • جذب بهتر روی پوست نسبت به ضد آفتاب فیزیکی

  • دارای ساختار سبک روی پوست

نکته های منفی استفاده از ضد آفتاب شیمیایی:

  • نامناسب برای کودکان ، خانم های باردار و پوست های حساس

  • برای استفاده در دوره بارداری و شیردهی مناسب نیست زیرا ممکن است ترکیبات آن جذب بدن و شیر مادر شود.

کرم ضد آفتاب، چرا باید از آن استفاده کنیم؟ - کلینیک جوان

انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب فیزیکال یا مینرال

ضد آفتاب فیزیکال یا فیزیکی یا همان ضد آفتاب مینرال نوعی از ضد آفتاب است که در ترکیبات آن از ماده هایی به اسم زینک اکساید ، دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است و جزو کم عارضه ترین ضد آفتاب ها به حساب می آید.

ضد آفتاب های مینرال با 2 فیلتر فیزیکی ضد آفتاب یعنی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید، به شکل نانو ذرات فرموله، تهیه و تولید می شود. ضد آفتاب های فیزیکال یا همان مینرال جزو سالم ترین ضد آفتاب ها به شمار می آیند؛ زیرا:

به محض مالیدن این ضد آفتاب روی صورت، تاثیر گذاری آن شروع می شود و مانند ضد آفتاب های دیگر نیازی نیست حداقل 30 دقیقه قبل از خروج از خانه آن را روی پوست بزنید.

این ضد آفتاب برای کودکان، زنان باردار و افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب است. ضد آفتاب فیزیکال به راحتی روی پوست می نشیند و در اثر عرق کردن به راحتی از روی پوست پاک می شود. به همین دلیل باید هر 2 ساعت آن را روی پوست تمدید کنید.

ترکیبات به کار رفته در ضد آفتاب فیزیکی کمک می کند تا اشعه فرابنفش خورشید پس از برخورد به سطح پوست، انعکاس یابد. این مدل کرم ضد آفتاب کم ضرر تر از ضد آفتاب های شیمیایی است.

پس از استفاده از این مدل ضد آفتاب، یک لایه سفید رنگ روی پوست شما ایجاد می شود و روی پوست های تیره این مسئله بیشتر مشخص است. این مورد از ویژگی منفی این مدل ضد آفتاب است و در برابر نور تجزیه نمی شوند و تغییر شکل نمی دهند.

مزیت استفاده از ضد آفتاب فیزیکال:

  • بدون ایجاد حساسیت

  • مناسب پوست های حساس

  • مناسب کودکان، زنان باردار و شیرده و پوست های حساس

نکته های منفی ضد آفتاب فیزیکال:

  • دارای بافت سنگین

  • جذب پوست نمی شود ؛ زیرا یک لایه محافظ روی پوست قرار می دهد تا اشعه خورشید را منعکس کند.

  • در پوست های چرب سبب جوش می شود.

  • به دلیل داشتن روی ، پوشش سفیدی روی پوست ایجاد می شود.

انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب فلوئیدی

ضد آفتاب فلوییدی به ضد آفتابی گفته می شود که بافتی مایع و آبکی دارد و قدرت جذب آن بسیار سریع است و همچنین چربی اضافی روی پوست را به خوبی جذب خود می کند. به همین دلیل اگر پوست چرب و مختلطی دارید ، ضد آفتاب فلوییدی انتخاب مناسبی برای شماست.

ضد آفتاب فلوییدی مناسب استفاده در آب و هوای گرم و مرطوب است و به کمک آن می توانید از آفتاب سوختگی و بروز لک و ایجاد پیری زودرس پوست پیشگیری نمایید.

ضد آفتاب های فلوئیدی بافت سبک تری نسبت به کرم ها دارند، زیرا نسبت آب در ترکیبات فلوئید از روغن بیشتر است و تقریبا می توان گفت روغن ندارند. این ضد آفتاب ها در دو مدل رنگی و غیر رنگی وجود دارند، یعنی یا سفید اند یا دارای رنگ های کرم پودری یا بژ هستند.

میزان استفاده از ضد آفتاب فلوئیدی:

ضد آفتاب های فلوییدی چون بافت رقیقی دارند و به سرعت جذب پوست می شوند، بیشتر از دیگر ضد آفتاب ها باید استفاده شود. به طور مثال برای هر بار استفاده از ضد آفتاب های فلوییدی به اندازه 2 انگشت کامل باید روی پوست بزنید و سپس آن را پخش نمایید. این مدل ضد آفتاب چون جذب بالایی دارد، روی پوست ایجاد ماسیدگی و عرق نمی کند.

اسپری ضد آفتاب

اسپری ها ساختاری سبک و بدون حساسیت دارند و هیچ گونه چسبندگی روی پوست ایجاد نمی کنند. برای استفاده از اسپری ضد آفتاب باید محصول را ابتدا تکان دهید و سپس روی پوست اسپری نمایید و ماساژ دهید.

این مدل ضد آفتاب را روی صورت اسپری نکنید زیرا در اثر برخورد با چشم ممکن است ایجاد حساسیت کند. همچنین بو و استشمام آن ممکن است سبب بروز مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی و سرفه به وجود آورد.

ضد آفتاب رنگی ایزدین ISDIN مدل فیوژن واتر Fusion Water Color حجم 50 میل | SPF50+

ضد آفتاب رنگی

امروزه استفاده از ضد آفتاب های رنگی در بین خانم ها بسیار مرسوم شده است. چون علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی، خاصیت پوشانندگی پوست صورت را نیز دارد.

این مدل از ضد آفتاب دو منظوره است و برای افرادی که دوست دارند همزمان از ضد آفتاب و کرم پودر استفاده نمایند، مناسب است. افرادی که نمی خواهند بعد از ضد آفتاب رنگ پوستشان سفید شود، از کرم های ضد آفتاب رنگی استفاده کنند.

آیا ضد آفتاب رنگی باعث ایجاد لک روی صورت می شود؟

بهتر است بدانید که ضد آفتاب رنگی سبب بروز لک نمی شود و حتی به افرادی که لک های مختلفی مانند ملاسما ، کلواسما ، فرکل و کک و مک دارند، کمک می کند تا لک های صورتشان را بپوشانند. با این کار فرد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند.

برخی از افراد رنگ ضد آفتاب رنگی خود را یک درجه تیره تر انتخاب می کنند. همین امر سبب می شود تا مقدار کم تری ضد آفتاب روی صورتشان بزنند چون احساس می کنند پوستشان تیره شده است.

همین مسئله باعث می شود تا محافظت و پوشش کم تری روی پوست داشته باشند. به همین ترتیب ضد آفتاب، به همان میزان کار خود را انجام می دهد و پوست شما به نسبت افرادی که ضد آفتاب بی رنگ می زنند ممکن است بیشتر دچار لک و تیرگی شود.

ضد آفتاب استیکی یا رولی:

یک مدل از ضد آفتاب است که به صورت رولی یا غلطکی روی پوست استفاده می شود و از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید مراقبت می کند. این ضد آفتاب حالت بی رنگی دارد و در برابر آب و تعریق مقاوم است.

پس از استفاده از این مدل ضد آفتاب اصلا احساس سنگینی نخواهید داشت. این ضد آب به دلیل داشتن تکنولوژی SynchroShield TM از پوست به طور کامل محافظت می کند و تا 80 دقیقه در برابر آب و نور خورشید مقاوم است.

نکاتی که قبل از خرید ضد آفتاب باید بدانید:

نکات مهمی مثل مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب یا بافت و شکل ساختاری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب

یک کرم ضد آفتاب مناسب باید علاوه بر فیلترهای فیزیکی و شیمیایی، ترکیبات فوق العاده ای متناسب با پوست شما داشته باشد. به عنوان مثال در ضد آفتاب های مناسب پوست خشک و معمولی حتما باید از ترکیبات تنظیم کننده چربی پوست مثل شی بات ر استفاده کرد.

اما در ضد آفتاب های پوست چرب و مختلط باید از ترکیبات کاهش چربی پوست و ضد باکتری مثل عصاره چای ، سالی سیلیک و اسید های میوه استفاده شود.

انواع شکل ساختاری کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب ها معمولا بر پایه محلول چربی در آب تولید می شوند و به همین دلیل در شکل های مختلفی مثل لوسیون ، کرم، پودر و اسپری وجود دارند. برخی افراد ضد آفتاب های اسپری شکل را بیشتر دوست دارند اما برای اینکه به ریه های خود آسیب کم تری بزنید، از حالت لوسیونی استفاده نمایید.

  1. کرم ضد آفتاب: مقدار چربی آن از مقدار آب بیشتر است.

  2. اسپری ضد آفتاب: چربی در این ضد آفتاب اصلا وجود ندارد.

  3. ژل ضد آفتاب: این ضد آفتاب بر پایه آب تولید شده است.

  4. لوسیون ضد آفتاب: میزان چربی و آب مساوی است.

  5. فلویید ضد آفتاب: مقدار چربی در این ضد آفتاب بسیار کم تر می باشد.

سخن آخر

همان طور که گفته شد، ضد آفتاب ها انواع مختلفی دارند و شما با توجه به نیاز پوست خود می توانید ضد آفتاب مورد نظر خود را خریداری نمایید. ضد آفتاب ها دارای انواعی مختلفی اعم از گیاهی، شیمیایی، فیزیکال، فلوییدی، اسپری و رنگی هستند و هر کدام خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند. در این میان ضد آفتاب های فیزیکال آسیب کم تری به پوست وارد می کنند. امیدواریم که با خواندن این مطلب با شناخت انواع ضد آفتاب آشنا شده باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۱۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان