//
کدخبر: ۳۷۴۰۰۸ //

حمام‌‌درمانی گیاهی؛ رفع بیماری و زیبایی پوست

حمام درمانی در برخی موارد قبیل بیماری های مجرای تنفسی،سرماخوردگی،سل ریوی ، ترشح بیش ازحد تیروئید ،صرع،حالات عفونی، ضعف و بی حسی عمومی و غیره مضر است.

حمام‌‌درمانی گیاهی؛ رفع بیماری و زیبایی پوست
به گزارش فرتاک نیوز،

مصرف خارجی عصاره یا جوشانده گیاهی (حمام گیاهی) دارای اثرات درمانی از طریق تبادل مواد محرکه بین آب حمام و بدن است.موادی که در آب حمام وجود دارند از طریق پوست در بدن نفوذ می کنند وبرعکس مواد سمی موجود در بدن از همین طریق از بدن دفع می شوند.

حمام درمانی یک رشته اثرات خاص از خود برجای می گذارد .دراکثر موارد بهبودی در حال عمومی از سومین تا ششمین روز درمان احساس خواهد شد، با وجود این لازم است که درمان تا زمانی که تجویز شده است ،ادامه یابد .این حمام ها یا کامل(در وان) یا جزئی (محدود به اعضا ،دست ها و پاها) هستند. مدت حمام گرفتن بین 10 تا 30 دقیقه متغیر است .برای کودکان 50تا 300 گرم گیاه برای یک حمام کامل و برای بزرگسالان 250تا 800 گرم گیاه مورد نظر است. ابتدا آن را داغ نموده سپس با آب سرد درجه آن را تنظیم کنید . معمولا جوشانده را دریک ظرف تهیه می کنند و پس از صاف کردن به وسیله پارچه ای آن را در وان می ریزند.

حمام های ساده می توانند براساس استفاده از اسانس ها(نعناع،اکلیل کوهی، بابونه،پونه،اسطوخودوس،سعتردشتی،سرو کوهی) ، تان ها( مریم گلی، برگ گردو، پوست بلوط) یا دیگر مواد موثره برحسب گیاه بکار برده شوند .

کمپرس ها چیزی جز حمام خلاصه شده نیستند .پس از جوشاندن دارو یا مخلوط،آن را روی یک پارچه یا گاز قرار داده زخم را به وسیله آن با کمک پارچه ای پشمی می پوشانند درجه حرارت آن نیز نباید از 60 درجه سانتی گراد بیشترباشد.

حمام های زیبایی

بهداشت و زیبایی مانند علم پزشکی روزبه روز بیشتر به سوی گیاه درمانی می رود. این تمایل به دلیل کشفیات جدیدی است که درزمینه بیوشیمی و فیزولوژی عناصر جداشده از گیاهان دارویی به وقوع پیوسته است.گیاهان دارویی منبع سهل الوصولی از مواد بسیار موثری هستند که ترکیباتشان شبیه موادی است که در متابولیسم بدن انسان به کاررفته و بنابراین به سادگی به وسیله بدن انسان قابل جذب هستند  .

تنظیم متابولیسم و آرامش عمومی بدن که در ارتباط با حساس آرامش فیزیکی و درونی است و خواب عمیق و کافی نیز از عواملی هستندکه سلامتی بدن را تضمین می کنند حمام های معطر که براساس رزین ها و جوشانده های گیاهان دارویی (اسطوخودوس،بابونه ، پونه) استوارند مکمل بسیار خوبی برای این اصول هستند  در واقع اسانس های روغنی این گیاهان نه تنها به بدن طراوت و تازگی می بخشند و آن را آرام می کنند،بلکه به شکلی برای بدن سودمندند.

برخی عناصر اثر ترمیم و بازسازی روی  پوست بدن دارند (حتی می توان گفت که پوست را جوان می کنند) و آن را سفید و نرم می سازند این عناصر خصوصا ازآزولن ها، مواد لعابدار برخی تانن ها و ویتامین ها تشکیل شده اند . آزولن ها در بعضی اسانس های طبیعی و خصوصا دربابونه رومی و بابونه شیرازی موجود هستند.

برخی اسانس های روغنی تشکیل چین و چروک ها را متوقف می سازند از جمله اسانس گل های اکلیل کوهی و اسطوخودوس.

تنتورهای الکلی این گیاهان نیز به عنوان داروی ضد  چین وچروک  عالی شناخته شده است مصرف طولانی آن ها حتی چین و چروک های تشکیل شده را نیز کاهش می دهد.

چین های زیر چشم ها و بادکردگی پلک چشم را با کمپرس های متناوب گرم و سرد اکلیل دارویی می توان درمان کرد و تورم پلک ها را نیز به همین طریق تسکین بخشید .آزولن موجود در بابونه نیز به همین ترتیب اثر میکند جوشانده بابونه که باشیر رقیق شده باشد ،سرخی و تحریکات پوستی و مخاطی را کاهش می دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۰۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان