//
کدخبر: ۸۴۴۵۴ //

گمانه‌زنی‌هایی درباره گسل زلزله امشب تهران/ مشا یا ایوانکی؟/ تصویر محل دقیق زلزله

درحالی ساعت ۲۲:۵۶ امشب دوازدهم فروردین ۹۷ زلزله‌ای به قدرت ۴.۲ ریشتر دماوند را لرزاند که چند اظهار نظر درباره ارتباط این زلزله با گسل‌های تهران منتشر شده است.

 گمانه‌زنی‌هایی درباره گسل زلزله امشب تهران/ مشا یا ایوانکی؟/ تصویر محل دقیق زلزله
به گزارش فرتاک نیوز،

درحالی که، هدایی متخصص ژئومورفولوژی به خبرگزاری میزان گفته است: زلزله ۴.۲ ریشتری کیلان در دماوند ربطی به گسل مشا و تهران ندارد و هیچ خطری شهر تهران را تهدید نمی کند. ایران وارد دوره فشارهای زمینی شده و براساس ساختار زمین شناسی، وقوع این گونه زلزله ها با تخلیه انرژی زمین قابل حدس است. مردم تهران نگرانی بابت زلزله نداشته باشند.

اما از سوی دیگر، دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی معتقد است باید ارتباط این زلزله را با تهران جدی گرفت.استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زلزله امشب دماوند در کانال تلگرامی خود نوشت:

زلزله 12-1-1397 شرق #تهران، با بزرگای 4.2 در پهنه شمال گسله ایوانکی و پهنه گسله گرمسار و جنوب گسل مشا رخ داده است. بیان قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

 

6FuMxWUTuQeh

زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب 20-11-96 در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی بود. این گسل در ١٧-٨-٨٨ و ٣-١٢-٨٩ دو زلزله با بزرگای ٤ نشان داده است.

گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥ را داراست.

گسل ایوانکی سابق رخداد زمینلرزه های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران نموده با جنبایی این گسل رخ داده اند.

شبکه لرزه نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند

سامانه های پایش میکروژئودزی میتواند میزان لغزش بر روی این پهنه جنوب البرز را مشخص کند و روند تغییرات تنش و تغییرشکل در پوسته را مشخص و در نهایت به پایش های #پیشیابی زمینلرزه ها کمک کند.

از سوی دیگر مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور درباره زلزله امشب به باشگاه خبرنگاران گفته است: زلزله اخیر تهران روی گسل های شناخته شده تهران نبوده است. در بهمن ماه سال 90 هم در این منطقه زلزله 4/7 داشتیم. منطقه تهران منطقه ای لرزه خیز بوده است و بروز چنین حوادثی دراین منطقه طبیعی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۴۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان