//
کدخبر: ۹۱۱۰۰ //
مقام مجارستانی:

کتابخانه های ملی ایران و مجارستان تفاهمنامه امضا می کنند

رئیس کتابخانه ملی مجارستان از امضای تفاهمنامه همکاری با اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران در روز یکشنبه آینده به منظور توسعه همکاری های فرهنگی خبر داد.

کتابخانه های ملی ایران و مجارستان تفاهمنامه امضا می کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

توشکه لاسلو(Tuske Laszlo) روز جمعه در حاشیه سومین روز از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مفاد تفاهمنامه همکاری را در حوزه های تخصصی و فرهنگی اعلام کرد.

لاسلو درعین حال به حوزه ترجمه نیز اشاره کرد و اینکه در این حوزه تلاش می شود آثار دو کشور به زبان های یکدیگر ترجمه شود.

وی همچنین به تمایل مجارها برای ترجمه یک سری از آثار نویسندگان معاصر ایرانی به زبان مجاری اشاره کرد.

لاسلو اظهار کرد: در زمان حاضر 13 میلیون جلد کتاب در کتابخانه ملی مجارستان نگهداری می شود و مانند دیگر کتابخانه های ملی تلاش می شود بیشتر کتاب های مجاری در این کتابخانه نگهداری شود که البته در بین این کتاب ها، نسخه های خطی معدودی به زبان های عربی، فارسی و ترکی استانبولی نیز وجود دارد.

رئیس کتابخانه ملی مجارستان، نسخه های خطی موجود در این کتابخانه را مربوط به قرن 15 میلادی به بعد بیان کرد که نسخه ای از جامی از جمله این نسخه های خطی به شمار می آید.

لاسلو، تحقیقات مجارها روی کلمات فارسی موجود در زبان مجاری را از جمله موارد علاقمندی مردم کشورش به فرهنگ و زبان فارسی بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجارها از شرق وارد شده اند و فرهنگ خودشان را دارند و قرن هاست که شاعران و نویسندگان مجاری با شاعران و نویسندگان ایرانی آشنا هستند که آشنایی با حافظ و عمر خیام از جمله این موارد آشنایی به شمار می آید.

رئیس کتابخانه ملی مجارستان ادامه داد: از دهه 60 میلادی به بعد علاقمندی مجارها به ادبیات معاصر ایران هم افزایش یافته و کتاب عمر خیام در مجارستان چاپ شده که تمام رباعیات را در خود جای داده است.

وی افزود: کتاب فعلی رباعیات عمر خیام نیز به تازگی چاپ شده و تصویرهای موجود در این کتاب توسط هنرمند مجاری مقیم ایران طراحی شده است.

لاسلو همچنین به خواهر خواندگی بین شهرهای مجارستان و ایران از جمله شهر پچ با شیراز و بوداپست با تهران اشاره کرد.

یک هیات مجارستانی شامل معاون فرهنگی وزیر خارجه مجارستان، رئیس کتابخانه این کشور، رئیس خانه ملل و سفیر مجارستان در تهران امروز در مجارستان در نمایشگاه تهران حضور یافتند.

معاون فرهنگی وزیر خارجه مجارستان به دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهران سفر کرده است وقرار است روز شنبه با وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او دیدار کند.

مجارستان برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صاحب غرفه است.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از 12 تا 22 اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان به کتاب است. در نمایشگاه امسال 132 ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه می کنند.

صربستان، کشور میهمان و تونس شهر میهمان این دوره نمایشگاه هستند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۱۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان