//
کدخبر: ۷۲۹۹۲ //

افزایش کشته‌های درگیری‌های عدن در میان نگرانی‌های بین‌المللی/هادی دست به دامن عربستان شد

سازمان ملل، روسیه و آمریکا نسبت به درگیری‌های موجود در شهر عدن میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شدند.

افزایش کشته‌های درگیری‌های عدن در میان نگرانی‌های بین‌المللی/هادی دست به دامن عربستان شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعات وارده حاکی از آن است که عدن یکی از بزرگترین شهرهای یمن از روز یکشنبه شاهد درگیری‌های مسلحانه است. مسکو از این حوادث که ممکن است مرحله جدیدی از درگیری‌های مسلحانه در یمن را به وجود آورد نگران است.

 

بنابر اعلام این وزارتخانه، روسیه همچنان یقین دارد که مسائل آینده یمن از جمله سیستم دولتی این کشور و اراضی آن نباید به صورت نظامی حل شود، بلکه باید پس از پایان یافتن درگیری نظامی و مذاکره سیاسی حل شود.

 

در این راستا، سازمان ملل هم ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت امنیتی موجود در یمن به ویژه عدن، اعلام کرد، تماس‌ها در سطوح مختلف برای متوقف کردن این درگیری‌ها ادامه دارد.

 

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، این سازمان بر اوضاع یمن نظارت می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد به قانون انسانی بین‌المللی پایبند باشند. سازمان ملل از همه طرف‌ها می‌خواهد درگیری را متوقف کرده و مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

 

وزارت خارجه آمریکا هم از طرف‌های درگیر خواست دست از این درگیری‌های مسلحانه برداشته و با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی اقدام به مذاکره کنند.

 

از روز یکشنبه شهر عدن یمن شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای گارد ریاست جمهوری مستعفی و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات است.

 

این درگیری‌ها زمانی شروع شد که نیروهای گارد ریاست جمهوری مانع از ورود تظاهرکنندگان به میدان «العروض» در منطقه «خور مکسر» شدند.

 

این تظاهرات به درخواست شورای انتقالی جنوب علیه دولت احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر مستعفی یمن صورت گرفت و این شورا دولت بن دغر را فاسد خوانده و به دلیل ناتوانی آن در ارائه خدمات خواهان برکناری این دولت است.

 

ضرب‌الاجل به دولت هادی و افزایش کشته‌ها

شورای انتقالی جنوب همچنین به هادی مهلت داده تغییراتی را در دولت انجام دهد و هشدار داد، در صورت عدم اعمال تغییرات این دولت را برکنار خواهد کرد.

 

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از کشته شدن ۳۶ تن و زخمی شدن ۱۹۰ تن دیگر در درگیری‌های دو روز اخیر  در عدن خبر داد.به گفته منابع، درگیری‌های خشونت‌آمیز همچنان ادامه دارد.

 

این منابع تاکید کردند، نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن بر بخش خور مکسر و بخش بیشتری از منطقه کریتر کنترل یافته و به کاخ ریاست جمهوری «المعاشیق» که مقر دولت مستعفی یمن است، نزدیک شده‌اند.

 

همچنین منابع نظامی اعلام کردند، نیروهای گارد ریاست جمهوری مستعفی یمن بر اردوگاه نظامی «جبل حدید» در عدن کنترل یافتند و شورای انتقالی به کنترل خود بر مناطق محدودی در این شهر ادامه می‌دهند.

 

به گفته این منابع، یکی از رهبران نظامی شورای انتقالی در این درگیری‌ها کشته شد.

کودتای مردود

رهبران دولت مستعفی یمن نیز در  نشستی به ریاست عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور بر مقابله قاطعانه با هر "شورشی" تاکید کردند و گفتند، اقدامات شورای انتقالی جنوب «کودتایی مردود» است.

 

همچنین این رهبران در بیانیه‌ای از ارتش یمن خواستند امنیت عدن را تامین و به ساکنان آن این اطمینان را بدهد که دولت در تعامل با اوضاع توانمند است.

 

کابینه یمن نیز بر ضرورت بررسی دلایل تنشی که منجر به شورش در عدن شد، تاکید و شورای انتقالی جنوب را مسؤول این درگیری‌ها دانست.

 

درخواست مداخله عربستان

وزارت کشور دولت مستعفی یمن هم با بیان اینکه در مقابل این اقدامات ساکت ننشسته و براساس قانون به دفاع از خود می‌پردازد، از ائتلاف عربی خواست هرچه سریع‌تر علیه اقدامات شورای انتقالی جنوب در عدن وارد عمل شود.

 

در مقابل، ائتلاف عربی به رهبری عربستان از همه طرف ها خواست درگیری‌ها را متوقف و مذاکره کنند.

 

محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن نیز صبح سه شنبه با بیان اینکه ائتلاف عربی همه اقدامات لازم رای برای بازگرداندن امنیت و ثبات به عدن به کار خواهد بست، خواستار توقف سریع همه درگیری‌ها در این شهر شد.

 

به دنبال عدم تحقق وعده‌های داده شده، جدائی طلبان یمن که بخش عمده ساکنان جنوب این کشور را تشکیل می‌دهند، ده‌ها تظاهرات و تجمع گسترده را چه با حمل سلاح و چه بدون سلاح انجام دادند تا دولت هادی را مجبور به انجام برخی وعده‌هایش کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۹۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان