//
کدخبر: ۷۲۲۸۷ //

بشار الجعفری: کشور جاهلی عربستان حق مشارکت در آینده سوریه را ندارد

'بشار الجعفری' نماینده سوریه در سازمان ملل در دومین روز از مذاکرات سیاسی در وین با رد پیشنهادهای غیررسمی مطرح شده ازسوی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن گفت: این توطئه جدیدی است و کشور جاهلی عربستان حق مشارکت درباره آینده سوریه را ندارد.

 بشار الجعفری: کشور جاهلی عربستان حق مشارکت در آینده سوریه را ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

الجعفری بعدازظهر جمعه در پایان گفت وگوهای خود با 'استفان دی میستورا' نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مقر سازمان ملل در وین، این گفت وگوها را سازنده خواند اما درعین حال گزارش های مطرح شده درخصوص پیشنهادهای مربوط به احیای فرایند سیاسی ژنو با مشارکت آمریکا و عربستان را مردود دانست.

رئیس هیات مذاکراتی دولت سوریه گفت: 'چگونه آمریکایی که داعش را ایجاد کرده و مورد حمایت قرار داده یا کشور جاهلی عربستان می توانند درباره آینده سوریه نقش ایفا کنند؟'

 

وی با اشاره به گزارش های مطرح شده درباره طرح 10 ماده ای کشورهای یاد شده گفت: عجیب نیست که همزمان با مذاکرات وین، از 'برگه غیررسمی' برای آنچه که احیای روند سیاسی سوریه در ژنو خوانده می‌شود، درز می کند یا بطور عامدانه منتشر می شود. این برگه توسط نمایندگان پنج کشوری تهیه شده که در واشنگتن و اخیرا هم در پاریس دیدار کردند یعنی کشورهای آمریکا ، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن که همگی آنها در کشتار و خونریزی مردم سوریه مشارکت داشته اند. این در حقیقت یک کمدی سیاه و فصل جدیدی از توطئه علیه سوریه است.

 

نهمین دور مذاکرات بین طرف های سوری از روز گذشته (پنجشنبه) به میزبانی سازمان ملل در وین آغاز شد و 'استفان دی میستورا' نماینده سازمان ملل با ابراز خوشبینی نسبت به این دور از مذاکرات، گفت که این گفت وگوها در وین حضور با هیات کامل مخالفان و در شرایط بسیار حساسی برگزار می شود.

 

این دور از مذاکرات پس از هشت دور قبلی در ژنو انجام می شود که پیشرفت زیادی به همراه نداشته است.

 

صبح امروز جمعه هیات مخالفان سوری دیداری طولانی حدود 5 ساعت با دی میستورا داشت و سپس در بعدازظهر هیات مذاکراتی دولت سوریه دیدار کوتاهتری حدود 2 ساعت با نماینده سازمان ملل برگزار کرد.

درحالی که جزئیات زیادی از مذاکرات منتشر نشده است، منابع دیپلماتیک گزارش می دهند که در این مذاکرات پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای غربی و عربستان به عنوان یک طرح کاری 10 ماده ای مورد بررسی قرار گرفته که به عنوان سازکاری برای احیای مذاکرات ژنو مطرح شده است. با این حال با اظهارات نماینده سوریه در سازمان ملل ، انتظار نمی رود که پیشرفت زیادی در این خصوص حاصل شده باشد و در این حال برخی منابع دیپلماتیک نیز گفته اند که هدف از این پیشنهادها تحت الشعاع قراردادن مذاکرات آینده در سوچی بوده است.

 

قرار است تا چند روز دیگر کنگره 'گفت‌وگوی ملی سوریه' در سوچی روسیه برگزار شود. این کنگره به ابتکار روسیه و ایران در روزهای 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن) برگزار خواهد شد.

 

'نصر الحریری' هماهنگ کننده جدید مخالفان سوری نیز پیش از این گفته بود که مذاکرات این دو روز آزمایش واقعی برای همه طرف ها خواهد بود.

 

وی افزود: ما برای بحث درباره همه جزئیات به منظور رسیدن به راه حل سیاسی واقعی، قانون اساسی جدید و انتخابات براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل ، اینجا هستیم.

 

وی درعین حال مدعی شد که تردید دارد دولت سوریه تعهد واقعی به مسیر دیپلماتیک ژنو نشان بدهد. الحریری روز چهارشنبه در وین گفت شرکت گروه او در کنگره سوچی، به نتیجه مذاکرات وین بستگی دارد.

 

قطعنامه 2254 در دسامبر سال 2015 با هدف برقراری صلح در سوریه با رای موافق تمام 15 عضو شورای امنیت تصویب شد. این قطعنامه در عین حال درخصوص سرنوشت بشار اسد سکوت اختیار کرده اما مقامات غربی همواره مدعی شده اند که اسد جایی در آینده سوریه ندارد.

 

مذاکرات سوری در وین درحالی برگزار می شود که ترکیه عملیات نظامی را در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده و درگیری هایی نیز در برخی مناطق دیگر سوریه بین نیروهای دولتی و معارضان از جمله در ادلب و غوطه شرقی ادامه دارد. در همین حال خبرهای تایید نشده ای از توافق طرف ها در مذاکرات وین در خصوص آتش بس در غوطه شرقی منتشر شده که هنوز منابع رسمی آن را مورد تایید قرار نداده اند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۲۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان