//
کدخبر: ۵۹۱۶۴ //

آخرین رویدادها و تحولات عراق /شانزدهم آبان

ادعای فعال شدن گروه های تروریستی طرفدار رئیس پیشین اقلیم در کرکوک؛ هلاکت دو فرد انتحاری قبل از اقدام علیه زائران اربعین حسینی در غرب بغداد؛ استقبال اهالی کوت عراق از بیمارستان صحرایی ایران؛ تجدید نظر در روابط کردستان عراق با آمریکا؛ تاکید دوباره جنبش تغییر در کردستان عراق بر تشکیل دولت نجات؛ و اتهام تروریسم، انتقام‌جویی آمریکا از مقاومت اسلامی نجباء در عراق؛ از خبرهای مهم روز سه شنبه کشور عراق است.

آخرین رویدادها و تحولات عراق /شانزدهم آبان
به گزارش فرتاک نیوز،

عضو دفتر سیاسی حزب 'ترکمان ایلی' از استان کرکوک در شمال عراق، از تشکیل و فعالیت گروه های تروریستی توسط نیروهای امنیتی طرفدار مسعود بارزانی در کرکوک خبر داد.

 

علی المفتی دوشنبه شب در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه، مدعی شد که اعضایی از حزب دمکرات کردستان عراق با مدیریت مستقیم رئیس سابق و مستعفی منطقه کردستان پس از این که با استقرار ارتش عراق از کرکوک گریخته بودند، موفق به بازگشت و تشکیل گروه های تروریستی شده اند تا امنیت و ثبات را در سطح استان کرکوک به چالش بکشند. برخی فرماندهان امنیتی و افسران پلیس اقلیم نیز با این مجموعه های تروریستی همکاری می کنند.

 

** نیروهای امنیتی عراق دو فرد انتحاری مجهز به کمربند انفجاری که قصد حمله به زائران اربعین حسینی در شهر بغداد را داشتند، شناسایی و طی عملیاتی دوشنبه شب در منطقه الرضوانیه در غرب بغداد به هلاکت رساندند.

 

** دکتر امیرحسین سلمان زاده رئیس بیمارستان صحرایی جمهوری اسلامی ایران در شهر کوت مرکز استان واسط عراق، امروز از غافلگیری کادر درمانی این بیمارستان از مراجعه گسترده و بی سابقه شهروندان عراقی به این بیمارستان خبر داد و گفت که این مرکز درمانی به مناسبت کنگره بزرگ اربعین حسینی و خدمات رسانی به زوار راه اندازی شده است ولی اکثر مراجعین افراد محلی هستند.

 

20 پزشک متخصص و حدود 80 تن کادر درمانی در این بیمارستان فعالیت دارند و پزشکان متخصص در رشته های مختلف پزشکی مانند قلب، جراح عمومی، ارتوپد، زنان و اطفال بیماران را مجانی مداوا می کنند و داروهای مورد نیاز بیماران نیز به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

** مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و رئیس سابق منطقه کردستان عراق در اولین گفت وگوی رسانه ای خود بعد از برگزاری همه پرسی سوم مهرماه اقلیم کردستان عراق با رادیو ان.پی.آر آمریکا، گفت: به دنبال برگزاری همه پرسی انتظار این را داشتیم که مرزها را به روی ما ببندند و اقدامات تند اقتصادی علیه ما در پیش بگیرند، اما هرکز فکر نمی کردیم عراق به ما حمله نظامی بکند؛ حال که آمریکا از عراق در مقابل اقلیم حمایت کرد قطعا اقلیم نیز در روابط خود با آمریکا تجدید نظر خواهد کرد.

 

بارزانی در اولین پیام ویدیویی خود همزمان با کناره گیری از قدرت نیز از آمریکا در حمایت از ارتش عراق به شدت انتقاد کرد؛ در حالی که بسیاری از ناظران بر این باورند که بارزانی همه پرسی جدایی طلبانه در کردستان عراق را با حمایت صریح اما پیش پرده دولت آمریکا انجام داده است.

 

** شورش حاجی سخنگوی جنبش تغییر (گوران) طی اظهاراتی که دوشنبه در رسانه های محلی بازتاب یافت، با رد درخواست نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق، اعلام کرد که حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق و البته تشکیلات کردستان عراق متحمل شکست بزرگی شده و عامل مصائب بزرگی برای مردم کرد شده اند و به همین دلیل می خواهیم که از قدرت کناره گیری کنند.

 

وی تاکید کرد که مسعود بارزانی به هر دلیلی از قدرت کناره گیری کرد، حالا درخواست ما این است که تشکیلات کردستان عراق نیز از قدرت کناره گیری کرده و دولت نجات اقلیم کردستان عراق به منظور آغاز گفت وگو با بغداد و برگزاری انتخابات تشکیل شود.

 

** نیچروان بارزانی نخست وزیر تشکیلات کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود با ابراز تاسف از اتفاقات ناخوشایندی که در روابط حزب دمکرات کردستان عراق و جنبش تغییر روی داد از بازگشت وزرای جنبش تغییر به کابینه دولت اقلیم ابراز خرسندی و از آن استقبال کرد.

 

** به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نُجَباء عراق، همزمان با اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به 'کاتسا' از جانب آمریکا بار دیگر نام مقاومت اسلامی نُجَباء برای گنجانده شدن در لیست تحریمی ضدتروریسم کنگره آمریکا به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شد.

 

این درحالی است که در تاریخ 26 شهریور 1387 نام شیخ اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، از سوی وزارت خرانه‌داری آمریکا تحت دستور اجرایی به‌شماره 13438 با اتهاماتی واهی چون برهم زدن آرامش و ثبات کشور و دولت عراق در لیست سیاه قرار گرفته است.

 

** استیوارت لیفی معاون وقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و جاسوسی مالی، در تشریح اتهامات فوق‌الذکر مدعی شده بود که دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق علاوه بر هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی حملات علیه نیروهای ائتلاف و نظامیان آمریکایی، در اعمال خشونت آمیز علیه سیاستمداران عراق نیز نقش دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۹۱۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان